25 ANYS DE “dBALEARS”, EL PRIMER DIARI EN CATALÀ A LES ILLES

25 anys del ‘dBalears’, el primer diari en català de les Illes
Tomeu Martí, director del dBalears i responsable del grup editor que inclou també la ràdio Ona Mediterrània i el mensual imprès L’Estel, explica com el diari passà del Grup Serra a quedar sota la seva responsabilitat. L’entrevistem tot just quan el rotatiu compleix un quart de segle de vida.

( MIQUEL PAYERAS )
El primer de maig de 1996 es publicava per primera vegada Diari de Balears, ara convertit en la capçalera digital dbalears.cat. Entremig ha passat de ser propietat del Grup Serra a ser-ho de l’associació Ona Mediterrània. El líder d’aquest grup i director del diari, Tomeu Martí, explica a aquest setmanari com ha anat el procés de canvi durant aquests últims anys.

Segons explica Martí, «Ona Mallorca, la ràdio del Consell de Mallorca, va ser tancada pel PP el 31 de desembre de 2011. Amb alguns dels professionals que hi havia fet feina creàrem un plataforma amb la idea de fer una nova ràdio , un projecte que va madurar durant el 2012 i que es concretà el 2013. Així va néixer Ona Mediterrània, inicialment feta per voluntaris. A poc a poc anàrem bastint una graella de programació que responia a tres eixos: la informació cultural, la d’actualitat i l’associativa».

Durant els dos anys següents “a poc a poc anàrem creixent” i consolidant el projecte de la nova ràdio. Avui “tot el personal tècnic és professional, igual que els responsables de la programació del matí, mentre que la dels horabaixes segueix anant a càrrec de voluntaris”, explica el màxim responsable del grup.

La possibilitat de fer-se amb la gestió del diari digital referit es va esdevenir al cap de dos anys d’haver nascut l’associació Ona Mediterrània. «El Diari de Balears havia nascut el 1996, dins del Grup Serra, de la conversió de l’antic Baleares, en castellà, en el nou diari que fou el primer en català, dirigit per Miquel Serra i Magraner. Anys més tard, el Grup Serra decidí deixar de publicar en paper aquesta capçalera. Això va ser el maig de 2013. Aleshores va agafar el relleu, per dir-ho d’alguna manera, un nou diari en català, l’Ara Balears. Ara bé, com que el grup impulsor d’aquest projecte no volgué seguir editant la capçalera digital, el Grup Serra la mantingué activa. Així que dBalears, ja amb aquesta capçalera que fou evolució de la primera, seguia viu a internet. Al cap d’un any, cap a finals de 2014, el Grup Serra em va consultar si estaríem disposats a assumir nosaltres aquesta capçalera. I així va ser. El febrer de 2015 en formalitzàrem el relleu. Van rebre la capçalera amb uns 42.000 usuaris únics mensuals i ara estam, des de l’estiu de 2019, sempre per sobre dels 100.000, amb puntes que han arribat als 170.000. Oferim un diari d’informació i opinió política, econòmica, de l’associacionisme, dels moviments socials, de la cultura…».

Ara, en ocasió del vint-i-cinquè aniversari, el dBalears serà sotmès a un procés de modernització: s’estrenarà el nou logotip, recuperarà la informació i l’anàlisi del món de l’esport de les Illes Balears, potenciarà la informació de l’àmbit cultural que comptarà amb una portada pròpia… Així mateix, entre d’altres actuacions, el grup editor celebrarà una festa –quan les condicions sanitàries ho permetin- per commemorar els 25 anys del diari, i està preparant també unes jornades de reflexió sobre comunicació i llengües minoritzades.

Després de vuit anys, el grup que lidera Tomeu Martí està consolidat. Avui té tres mitjans: els dos citats, el diari i la ràdio, i també un periòdic mensual, imprès, L’Estel, que és hereu del quinzenari S’Arenal de Mallorca . Martí està content per com va tot plegat, a pesar de les dificultats derivades de la crisi. El grup es manté gràcies al que paguen els socis –a raó de 50 euros anuals–, que representa un terç dels ingressos, un altre terç arriba de la publicitat i l’últim de les ajudes institucionals. En relació a aquest últim flux d’entrades, Martí explica que “les ajudes ens arriben de Política Lingüística” del Govern, però “no de la direcció general de Comunicació del Govern, de la qual estam molt queixosos” pel tracte que dispensa al grup editor.
Informa:ELTEMPS.CAT (8-5-2021)

99 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: