8 DE CADA 10 HABITANTS DE CATALUNYA ESTAN D’ACORD AMB EL MODEL D’ESCOLA EN CATAL√Ä ACTUAL

La sent√®ncia del Tribunal Suprem contra l’ensenyament immersiu no solament vulnera els compromisos internacionals d’Espanya, sin√≥ que tamb√© √©s contr√†ria al consens social i pol√≠tic a Catalunya. Una enquesta del gabinet estad√≠stic GESOP d’aquesta tardor encarregada per Plataforma Llengua mostra que un 82% dels residents a Catalunya donen suport al model d’immersi√≥ ling√ľ√≠stica en catal√†. Les sent√®ncies dels darrers anys s√≥n un exemple d’activisme judicial que cerca esmenar la voluntat popular i reempla√ßar-la per les prefer√®ncies de determinats sectors pol√≠tics.

L’enquesta encarregada per l’ONG el catal√† mostra que la immersi√≥ ling√ľ√≠stica compta amb el suport de tots els segments de la poblaci√≥. Els castellanoparlants habituals tamb√© hi s√≥n molt majorit√†riament favorables: el 68,1% hi dona suport. A m√©s, el model compta amb un ampli suport arreu de la geografia catalana. A la ciutat de Barcelona compta amb un 81,4% de suport i a l’√Ärea Metropolitana de Barcelona amb un 76,4%.

Els joves s√≥n el segment de poblaci√≥ en qu√® el model disposa d’un suport m√©s gran. Un 88,1%, pr√†cticament 9 de cada 10, s’hi mostra favorable. Aix√≤ palesa que la immersi√≥ no √©s tan sols un consens del passat sin√≥ que aquesta voluntat tamb√© es projecta cap al futur.

D’altra banda, nom√©s un 15,8% dels habitants de Catalunya no estan d’acord amb el model ling√ľ√≠stic de l’escola a Catalunya. D’entre els que es mostren contraris al model, el 40% argumenta que tant el catal√† com el castell√† haurien de ser lleng√ľes vehiculars a l’educaci√≥.

La immersi√≥ ling√ľ√≠stica, un model avalat per les institucions

L’educaci√≥ immersiva no √©s pas un model exclusivament catal√†. B√®lgica i Canad√† s√≥n dos exemples on aquest model ha tingut √®xit. En aquests pa√Įsos, en qu√® hi conviuen diverses comunitats ling√ľ√≠stiques, s’ha demostrat que l’educaci√≥ immersiva en la llengua pr√≤pia del lloc no perjudica els parlants d’altres lleng√ľes, sin√≥ que facilita que assoleixin unes compet√®ncies equivalents a les dels parlants nadius.

Recentment la Generalitat de Catalunya ha publicat dades que mostren que la immersi√≥ ling√ľ√≠stica no t√© un compliment generalitzat arreu de Catalunya i que gaireb√© la meitat dels professors d’ESO utilitzen el castell√† a classe. Paral¬∑lelament, dades del Consell Superior d’Avaluaci√≥ del Sistema Educatiu indiquen que els estudiants de quart d’ESO de totes les regions educatives de Catalunya tenen m√©s domini del castell√† que del catal√†. Aix√≤ indica que un relaxament en el model immersiu comporta una davallada en les compet√®ncies ling√ľ√≠stiques en catal√† dels alumnes.

En el mateix sentit, dos estudis elaborats per Plataforma per la Llengua mostren que el 35% dels alumnes de prim√†ria de les zones urbanes parlen en catal√† als patis mentre que a la secund√†ria nom√©s ho fan el 14,6%. A la prim√†ria el compliment del model immersiu √©s m√©s generalitzat i aix√≤ assenyala que hi ha una relaci√≥ directa entre l’√ļs del catal√† a la classe i el seu √ļs a l’esbarjo.

La immersi√≥ ling√ľ√≠stica, si fos una realitat aplicada plenament a tot el territori, asseguraria que tots els estudiants acabessin l’educaci√≥ obligat√≤ria amb plena compet√®ncia de les dues lleng√ľes oficials. A m√©s, la immersi√≥ promou la cohesi√≥ ling√ľ√≠stica i evita la segregaci√≥ de la poblaci√≥ per motiu dels or√≠gens. De fet, a Catalunya va n√©ixer per la demanda d’un grup de fam√≠lies castellanoparlants de Santa Coloma de Gramenet, que volien que els seus fills adquirissin plenes compet√®ncies en catal√† i una integraci√≥ plena. L’aprenentatge del catal√† facilita la igualtat d’oportunitats, perqu√® dona a tots alumnes compet√®ncies en les dues lleng√ľes.
Informa:RACOCATALA.CAT (23-XI-2021)

161 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: