ACTUALMENT EL CATALÀ CONINUA EN CLARA INFERIORITAT

‚ÄėEn catal√† amb tothom, des del primer minut‚Äô
“Qualsevol revisi√≥ del model d‚Äôensenyament hauria de tenir en compte la realitat ling√ľ√≠stica del pa√≠s i de les aules. Actualment el catal√† continua en clara inferioritat. Per aix√≤ √©s tan important (encara que sigui tan pesat) parlar en catal√† a tot arreu i amb tothom, d‚Äôentrada durant el primer minut”

ANTONI BASSAS

Avui fa una setmana analitz√†vem la proposta que el PSC volia portar al congr√©s del partit per ‚Äúflexibilitzar‚ÄĚ l‚Äôensenyament del catal√†. Es tractava, va dir Miquel Iceta, d’oferir m√©s catal√† o m√©s castell√† all√† on fes falta. Ja vam dir que era una ll√†stima que la proposta vingu√©s del PSC, partit que va ser impulsor de l‚Äôensenyament en catal√†, perqu√® no estava animada per la intenci√≥ de millorar l‚Äôaprenentatge de les tres lleng√ľes (si hi sumem l‚Äôangl√®s), sin√≥ per ca√ßar vots de Ciutadans entre sectors predominantment castellanoparlants, ara que el partit taronja ha entrat en una crisi tan profunda que fins i tot Albert Rivera ha plegat de la pol√≠tica.

Avui, a l‚ÄôARA, expliquem que sectors del PSC demanen blindar la immersi√≥ i lamenten que la pon√®ncia del congr√©s q√ľestioni el model escolar fins al punt que el tinent d‚Äôalcalde de Castellar del Vall√®s, Pepe Gonz√°lez, que va ser ponent de la llei de normalitzaci√≥ ling√ľ√≠stica el 1983, juntament amb Marta Mata, diu que encara que ‚Äúcal renovar el pacte ling√ľ√≠stic partint de la realitat del pa√≠s‚ÄĚ, el text no √©s encertat i “√©s molt simplificador‚ÄĚ.

El sistema d‚Äôensenyament est√† pensat perqu√® al final de l‚Äôescolaritzaci√≥, als 16 anys, l‚Äôalumnat sigui igual de competent en catal√† i en castell√†. Per√≤ si, com diu el regidor de Castellar del Vall√®s, cal adaptar el sistema a la nova realitat del pa√≠s, la nova realitat √©s que tenim milers d‚Äôalumnes de l‚Äô√Äfrica, de l’√Äsia i d’Am√®rica per qui el catal√† √©s una llengua que no senten mai, mentre que el castell√†, per ra√≥ de la seva superioritat demogr√†fica, econ√≤mica i legal, es troba tant en la vida de qualsevol nen o nena que acaba sent la llengua de relaci√≥ entre ells, la llengua del pati, la normal. I aix√≤ t√© una conseq√ľ√®ncia directa en l‚Äôensenyament de l‚Äôidioma. Escoltin, sin√≥, qu√® expliquen aquests professors a TV3:

324.cat
‚úĒ
@324cat
Professors i ling√ľistes asseguren que la immersi√≥ ling√ľ√≠stica no es compleix a secund√†ria, que les classes es fan en castell√† en molts instituts, no nom√©s a l’√Ärea Metropolitana de Barcelona, i que alumnes acaben l‚ÄôESO sense saber parlar catal√† https://bit.ly/2L8PDIO #Play324

O sigui, que els joves catalans acaben entenent el català, el saben llegir i potser escriure, però no el parlen ni a classe ni enlloc. I per això hi ha professors que acaben fent les classes en castellà, cosa que reforça encara més la percepció que deia aquesta mestra, que el català és com el llatí, i el llatí és una llengua morta. De tot plegat es pot inferir que el català no és llengua ni de prestigi, ni de moda ni de relació social. Després ve la vida i s’adonen que en català poden treballar millor amb tota mena de clients i que pot ser un requisit per poder ser contractats en segons quines feines.

Qualsevol revisi√≥ del model d‚Äôensenyament hauria de tenir en compte la realitat ling√ľ√≠stica del pa√≠s i de les aules. Actualment el catal√† continua en clara inferioritat. Per aix√≤ √©s tan important (encara que sigui tan pesat) parlar en catal√† a tot arreu i amb tothom, d‚Äôentrada durant el primer minut.

Llibertat per als presos polítics, per als processats, per als exiliats. I que tinguem un bon dia.

iNFORMA:ara.cat (2-12-2019)

145 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: