ALS CATALANS ENS HAURIA DE PREOCUPAR LA SEGURETAT DEL PRESIDDENT PUIGDEMONT

“La seguretat de Puigdemont”
«Quan es menystĂ©, es provoca, o sâamenaça un expresident de la Generalitat haurĂem de ser tots els catalans els que ens haurĂem de sentir igualment menystinguts, provocats i amenaçats»
( JOSEP-LLUĂS CAROD-ROVIRA )
Fa pocs dies hem pogut veure unes imatges en les quals sis homes que no anaven dâuniforme, sinĂł de paisĂ , tot i que Ă©s evident que estaven de servei, es fotografiaven rere una bandera espanyola i davant la residĂšncia del president Puigdemont a Waterloo. Un dâells va arrabassar de la façana la placa on deia Casa de la RepĂșblica i la va robar. El rostre de lâautor del robatori circula per les xarxes i, en condicions normals, no hauria de ser-ne difĂcil la identificaciĂł per part de les autoritats competents, ja que, a banda de la cara, hi ha dues dades mĂ©s: Ă©s espanyol, com el delata la bandera de quĂš fa ostentaciĂł, i Ă©s lladre, atĂšs que sâha apropiat per la força dâun objecte que no Ă©s seu.
Lâincident sâafegeix a altres de similars ocorreguts davant de la mateixa casa i protagonitzats per un grup nombrĂłs de policies espanyols, amb Ă nim intimidatori i provocador, amb crits i insults, o bĂ© per una delegaciĂł del partit Ciudadanos, encapçalats per Ines Arrimadas i lâĂ nim constructiu que la caracteritza, abans que les sigles que encara representa enfilessin el camĂ sense retorn propi dels difunts. I, a Copenhagen, el 2018, va tenir lloc tambĂ© un episodi igualment desagradable protagonitzat per un ciutadĂ que, exhibint la mateixa bandera amiga, va incomodar Carles Puigdemont de forma pĂșblica i sense manies. En aquell moment, la vulnerabilitat en quĂš es trobava qui havia estat president de Catalunya es va fer evident i, amb ell, no vam ser pocs els que vam sentir-nos tambĂ© frĂ gils, desprotegits i psicolĂČgicament agredits i escarnits.
En tots aquests casos, i en dâaltres dels quals no tenim coneixement, perĂČ que estic convençut que sâhan produĂŻt, aquest tipus de successos em provoquen no sols rebuig, sinĂł tambĂ© preocupaciĂł. Rebuig perquĂš la fatxenderia sense arguments acostuma a ser de les coses mĂ©s deplorables en polĂtica i, alhora, indicativa del nivell intel·lectual de qui la practica i preocupaciĂł per la situaciĂł personal del destinatari dâaquests actes reprovables i dâun nivell tan baix. Quan es menystĂ©, es provoca, o sâamenaça un expresident de la Generalitat haurĂem de ser tots els catalans els que ens haurĂem de sentir igualment menystinguts, provocats i amenaçats, tenint en compte la dimensiĂł institucional i representativa de la persona, ja que Ă©s per aquest motiu que es produeixen aquest tipus dâactes.
El 9 dâabril del 2003, el Parlament de Catalunya va aprovar per unanimitat de tots els grups (CiU, PSC, ERC, PP i ICV-EUA) la regulaciĂł de lâestatut dels expresidents de la Generalitat la qual entrĂ en vigor, com a llei, el 22 dâabril. En nom de tots els Grups va parlar el diputat socialista Higini Clotas, el qual afirmĂ que âel respecte a les nostres institucions dâautogovern Ă©s la clau de la nostra pervivĂšncia com a pobleâ, recordĂ que la cambra catalana resolia âuna situaciĂł regulada en els sistemes democrĂ tics per tal de garantir el reconeixement que correspon a les persones que han servit a la societat com a titulars de les mĂ©s altes magistraturesâ i concloguĂ©: âes garanteix que els que ja hagin estat presidents de la Generalitat, en deixar el seu cĂ rrec, puguin mantenir amb la dignitat que correspon a les altres funcions exercides, lâactivitat institucional i la presĂšncia ciutadana i socialâ. Com que sâaprovĂ pel procediment de lectura Ășnica, desprĂ©s de la seva intervenciĂł no seân produĂ cap mĂ©s i la proposiciĂł començà a caminar com a llei, amb el vot favorable de tots els grups.
Dâaleshores ençà , igual com el president Tarradellas es beneficiĂ de mesures similars per un decret de la Generalitat provisional, el mateix han fet, dâacord amb la llei, el president Pujol, el president Maragall, el president Montilla, el president Mas i el president Torra, els quals han tingut accĂ©s als drets i prerrogatives propis del cĂ rrec que havien ostentat, al marge de la simpatia personal, o no, que puguin generar-nos o bĂ© de la identificaciĂł que tinguem amb el projecte polĂtic que representen. A mĂ©s de lâoficina dâexpresident, vehicle oficial, i una assignaciĂł mensual, els presidents esmentats, tal com diu lâarticle 6 de la llei esmentada, tambĂ© tenen dret âals serveis de seguretat que es considerin necessarisâ. Pel que ha anat informant la premsa, desprĂ©s de lâafer de la deixa de Florenci Pujol, el president Pujol no continuĂ amb lâassignaciĂł mensual, el president Montilla tampoc durant el perĂode en quĂš tambĂ© era senador i el president Puigdemont hi renunciĂ , de lâexili estant, ja abans de ser eurodiputat.
PerĂČ, mentre tots els altres expresidents disposen dâescortes facilitats per la Policia de la Generalitat, aquest no Ă©s el cas del president Puigdemont, circumstĂ ncia que el converteix en un objectiu fĂ cilment vulnerable per part dels seus enemics que sĂłn tambĂ© els nostres. Sembla que la fiscalia ha amenaçat Interior del Govern que serien acusats de malversaciĂł, entre altres âdelictesâ igualment delirants, cas que hi haguĂ©s mossos fent-li dâescorta, encara que fos en dies de vacances dels agents, circumstĂ ncia que no ha estat mai plantejada pel que fa als altres presidents. TambĂ© podria estudiar-se la possibilitat que aquest servei fos assumit per la policia belga, perĂČ aixĂČ hauria de sol·licitar-ho el ministeri de lâInterior espanyol que, ĂČbviament, no estĂ per la labor, com si diguĂ©ssim.
Sigui com sigui, no hi ha motius pels quals el president Puigdemont hagi de moureâs dia a dia, sense uns serveis dâescorta de quĂš sĂ que disposen tots els altres expresidents anteriors i posterior a ell. El lĂČgic, normal i desitjable fĂłra que tinguĂ©s el dispositiu de seguretat que preveu la llei catalana. Altrament, tindrem un expresident a mercĂš de la insensatesa de qualsevol individu contrari a la seva persona, la seva figura, la instituciĂł que ha presidit i el paĂs que representa. Fins ara, Interior ha estat en mans de Junts i aquest tema no sâha resolt mai. Sembla que, dâara endavant, el Departament serĂ dirigit per ERC. No estaria malament de saber quĂš pensa fer el nou govern de la Generalitat per resoldre aquest tema, aixĂ com per quins motius no va solucionar-ho lâexecutiu anterior. I no pas perquĂš es digui Puigdemont, sinĂł perquĂš ha estat president de la Generalitat i escollit pel Parlament. Exactament igual que el president Pujol, el president Maragall, el president Montilla, el president Mas i el president Torra.
Resoldre o no aquesta qĂŒestiĂł serĂ exponent tambĂ© del nostre sentit dâEstat i de la nostra cultura institucional. A Espanya, on tenen lâanterior cap dâEstat vivint a cos de rei als emirats Ă rabs, el govern mĂ©s progressista de la histĂČria nâha justificat les despeses que comporta a les arques pĂșbliques el manteniment dâun grup de policies espanyols acompanyant permanentment el monarca, pagades entre tots nosaltres, malgrat els presumptes delictes econĂČmics de quĂš se lâacusa, i la vida regalada que ha fet sempre i continua fent. I aquest govern nâha defensat la despesa, presumpte delicte a banda, tenint en compte la seva condiciĂł dâexcap dâEstat. Ells poden, amb els nostres diners, protegir un presumpte delinqĂŒent i nosaltres no podem protegir qui va ser president nostre? Que algĂș mâho expliqui i meân convenci de la disparitat de mesures, llevat que sigui que constitueixi un argument definitiu que lâexcap dâEstat Ă©s espanyol i lâexpresident, catalĂ . Ara, perĂČ, mentre el rei Ă©s lluny per voluntat prĂČpia i amb escorta, lâaltre es troba en un exili forçat i sense protecciĂł: La ley es igual para todos, deia lâacudit…
Informa:NACIODIGITAL.CAT (20-5-2021)