ARRIBA LA PANDÈMIA DE LA CATALANOFÒBIA A LES AULES DE LES UNIVERSITATS DEL PAÍS

Arriba una nova onada de la pandèmia: de la pandèmia de la catalanofòbia a les aules universitàries del país. Primer va ser el torn Jordi Juanico a l’Autònoma. Ara ha estat el torn de dos professors de la Universitat de Barcelona, Lluís Pujadas i Oriol Ros, que fan classe en un màster oficial de neurociència. Ambdós han denunciat a Twitter el correu que han rebut per part de la coordinadora dels estudis, que es podria sintetitzar de la següent manera: per una banda, que “només que hi hagi un estudiant que no entén el català, s’ha de donar la classe en castellà”; per una altra, que se substitueixin els mestres que es neguin a fer les classes en espanyol. “En resum: molts despropòsits inacceptables i amenaces laborals d’expulsió ideològica del professorat del màster”, ha explicat Pujadas.

En aquest sentit, Ros ha relatat que la seva classe “va desencadenar el mail de la coordinadora del màster”. “Havent fet la classe en anglès, vaig topar amb la intransigència d’estudiants estrangers envers les meves respostes en català a preguntes fetes per estudiants catalanoparlants”, ha apuntat. Aleshores, el professor va respondre l’esmentat correu de la coordinadora “aclarint que la classe havia estat en anglès i que creia que els estudiants catalanoparlants estaven fastiguejats d’aquesta actitud recurrent de menysteniment per part dels estudiants de fora”.

Ros ha assenyalat que la coordinadora del màster no va respondre, només va reenviar el correu amb les directrius catalanòfobes als professors responsables d’assignatures dels estudis. “M’he sentit assenyalat i desemparat: fa dues setmanes que ens vam posar en contacte amb el vicerectorat de política lingüística per traslladar-los aquesta situació i ningú ha considerat oportú de posar-se en contacte amb nosaltres”, ha lamentat.

Pujadas també ha assegurat que ha “demanat a la UB emprendre les accions necessàries davant la situació generada, la desautorització de qui ara coordina el màster i una rectificació davant tot el professorat del màster”. A més, planteja una sèrie de qüestions a la mateixa universitat: primera, “la postura oficial de la UB quan algú diu que no entendre el català és imposar el castellà al professorat i a la resta d’alumnes?”; segona, “si la resposta fos afirmativa, la situació inversa també es produiria?”; i tercera, “en cas de conflicte de drets, quin prevaldria?”.

El professor ha continuat explicat que “sempre” ha garantit que “tothom adquireixi els aprenentatges previstos i que la llengua no sigui un obstacle”. “Ho he fet habitualment en català, facilitant la interacció multilingüe a classe i oferint temps il·limitat addicional després de classe”, ha relatat. És per això que s’ha trobat que “ningú necessita repetir la classe en castellà”. De fet, “es poden fer classes del màster en català, els alumnes poden aprendre igualment, es garanteixen els drets de tots els estudiants i de tots els professors”.

Per concloure, Pujades ha afegit que “el problema rau en la concepció interioritzada per part d’alguns que el català no serveix per a tot i que cal excloure’l de la universitat”. “Qui pensi així no pot coordinar un màster a les universitats públiques catalanes”, ha finalitzat.
Informa:ELNACIONAL.CAT (17-XI-2021)

70 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: