BALANÇ DEL NOU MODEL PLURILINGÜE: MÉS ALUMNES ESTUDIANT EN VALENCIÀ, PERÒ AMB MENYS HORES

( DANIEL MARTÍN )

Més alumnes que cursen assignatures amb el valencià com a llengua vehicular a canvi de renunciar a les tradicionals línies d’ensenyament en l’idioma propi. És el balanç que ofereix la implantació del sistema plurilingüe impulsat per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport després que el 2017 la justícia anul·lara la seua proposta inicial de vincular la docència en anglés a l’increment de l’educació en català. Això és almenys el que es desprén de les dades fetes públiques per la directora general d’Innovació Educativa i Ordenació, Reis Gallego, durant el 6é Congrés d’Escola Valenciana celebrat el passat mes de desembre.

La conferència El Pepli: llavors de futur per a vertebrar i cohesionar el País Valencià de Gallego [inici intervenció: 04:02:10] va servir per conéixer algunes de les xifres que permeten avaluar l’aplicació del nou sistema, que aquest curs 2021-2022 s’ha començat a aplicar en secundària. Es tracta d’unes dades, les vinculades a l’ESO, batxillerat i formació professional molt preuades. Tant, que l’elaboració d’aquest reportatge ha estat possible gràcies a la conferència de Gallego i no a les nombroses peticions d’informació fetes a la mateixa conselleria des de fa mesos, totes, resoltes sense èxit.

Segons va exposar la directora general, amb el programa de plurilingüisme en primària s’ha passat del 30% dels centres -públics i concertats- que tenien implantat el programa plurilingüe d’ensenyament en valencià (PPEV), en què la llengua base per a l’ensenyament era el català, al 52,51% que han aprovat programes lingüístics que utilitzen el valencià com a llengua vehicular en més del 45% de les hores lectives. Tot seguit, trobem els col·legis que empren l’idioma propi en entre un 26% i un 35% de les classes, que són el 29,56%. La tercera opció més popular és la que fixa entre un 36% i 45%, que són el 15,98%. La fórmula menys triada és la d’aquells que l’utilitzen el 25% del temps, que són l’1,95%.

Com és habitual, la diferència entre centres públics i concertats és molt important en aquest apartat. Entre els primers, l’opció majoritària és la que estableix més del 45% de les hores amb el valencià com a llengua vehicular, fórmula escollida pel 65,57% dels col·legis que gestiona l’administració. Per contra, entre els segons, aquesta opció baixa al 13,47%, i és la preferida la que fixa un ús d’entre un 26% i un 35%, que apliquen més de la meitat, el 51,8%.
Dades ús vehicular valencià programa plurilingüisme primària / Font: Direcció general d’Innovació Educativa i Ordenació de la Generalitat Valenciana.

Pel que fa a secundària, el model que ha triat la majoria de centres -públics i concertats- és la de fer servir el valencià en entre un 25% i un 37% de les hores. És la fórmula elegida pel 51,62% dels instituts. En segon lloc, trobem l’opció d’utilitzar la llengua pròpia en més del 45% de les hores, escollida pel 25,81%. L’opció menys desitjada és la que situa l’ús del català en entre el 37% i el 45% de les hores, elegida pel 22,57%.
Informa:NOSALTRESLAVEU.CAT (24-1-2022)

102 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: