BONPREU, PLUSFRESC I AMETLLER, EL MILLORS SUPERMERCATS AMB LA LLENGUA

BonPreu, Plusfresc i Ametller s√≥n els supermercats amb una millor responsabilitat ling√ľ√≠stica
En canvi, Lidl, Carrefour i Mercadona deixen de banda el català en les seves relacions amb el consumidor, especialment al País Valencià i a la Catalunya del Nord, segons els usuaris de la CatalApp.

La Plataforma per la Llengua ha analitzat la realitat ling√ľ√≠stica de 16 cadenes de supermercats dels territoris de parla catalana. Les dades, extretes el mes de juny a partir de les m√©s de 2.300 valoracions globals a supermercats que han fet els usuaris de la CatalApp, mostren que Bonpreu, Plusfresc i Ametller Origen s√≥n les empreses que millor actuen ling√ľ√≠sticament.

A la CatalApp els usuaris valoren l’atenci√≥ oral, escrita i virtual dels establiments comercials i la puntuen entre 0 i 4 punts. En el cas de Bonpreu, amb una valoraci√≥ mitjana de 3,59, la seva actitud √©s positiva en els tres camps, i a m√©s a m√©s t√© un bon acc√©s al web en catal√†. En la mateixa situaci√≥ es troben Plusfresc (3,41 de mitjana) i Ametller Origen (amb una puntuaci√≥ de 3,11). D’altra banda, altres grans cadenes com s√≥n Eroski, Dia, Lidl o Carrefour poden disposar d’una atenci√≥ oral en catal√† als seus establiments, per√≤ no tenen el web en aquesta llengua. D’entre els m√©s valorats, Bonpreu i Ametller etiqueten en catal√†, mentre que Plusfresc continua amb una marca pr√≤pia feta a Catalunya que no etiqueta en catal√†.

L’estudi tamb√© treu a la llum la falta d’una bona atenci√≥ oral en catal√† en supermercats com Sorli, Condis o Caprabo. La puntuaci√≥ mitjana dels usuaris en aquestes cadenes √©s inferior als 2 punts.

A la part negativa de la balan√ßa s’hi troben Lidl, Carrefour i Mercadona. Aquestes s√≥n les tres marques que acumulen les pitjors valoracions i suspenen clarament en la seva atenci√≥ oral i virtual a tots els territoris, i escrita quan no es tracta de Catalunya. A l’informe, l’ONG del catal√† ha desglossat la situaci√≥ d’aquests supermercats a cada territori amb l’objectiu que en prenguin consci√®ncia i puguin solucionar aquesta manca de responsabilitat social.

Lidl t√© una bona pres√®ncia del catal√† als seus establiments a Catalunya, per√≤ no √©s aix√≠ a les botigues de les Illes Balears i del Pa√≠s Valenci√†, on la percepci√≥ dels usuaris √©s molt dolenta. Carrefour encara √©s m√©s mal vista pels clients catalanoparlants: en tots els territoris se’n destaca la manca d’una bona atenci√≥ oral en catal√†, una situaci√≥ que ja √©s globalment molt negativa al Pa√≠s Valenci√† i a la Catalunya del Nord.

Finalment, Mercadona, que √©s el supermercat que acumula m√©s valoracions a la CatalApp, √©s qui t√© la pitjor valoraci√≥, amb una mitjana d’1,48 punts. En aquest cas, els usuaris s√≠ que valoren b√© l’atenci√≥ escrita cap a l’usuari, per√≤ perden qualitat en l’atenci√≥ al client quan es tracta de mantenir-hi una conversa, o b√© en l’√†mbit digital, ja que Mercadona practica la fragmentaci√≥ de la llengua en disposar de webs en catal√† i en valenci√† de manera separada, fet que podria ser el causant d’aquesta mala percepci√≥ dels usuaris.

A partir d’aquesta an√†lisi, la Plataforma per la Llengua felicita les cadenes de supermercats que ho estan fent b√© i que actuen amb bona responsabilitat ling√ľ√≠stica i les anima a seguir cuidant la llengua. En canvi, a aquells establiments que presenten valoracions m√©s negatives, els anima a prendre les mesures pertinents a fi de guanyar-se la confian√ßa del consumidor i a vetllar perqu√® drets ling√ľ√≠stics de tots els consumidors es vegin respectats, tal com marca la legislaci√≥ corresponent. L’entitat contactar√† amb els pitjors valorats per mirar d’ajudar-los a reconduir la situaci√≥.

La CatalApp, l’aplicaci√≥ m√≤bil que valora la responsabilitat ling√ľ√≠stica dels establiments comercials, es va presentar fa tres anys i ja compta amb m√©s de 12.000 usuaris i 60.000 valoracions, que permeten valorar les bones pr√†ctiques i tamb√© saber quines empreses van mancades de sensibilitat ling√ľ√≠stica. L’objectiu final de l’aplicaci√≥ √©s que no es produeixin casos de vulneracions de drets ling√ľ√≠stics i que els usuaris puguin veure respectat el seu dret d’√©sser atesos en catal√†.
Informa:PLATAFORMALLENGUA.CAT (10-8-2020)

204 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: