BUCH NO DIMITEIX, PROTEGEIX ELS MOSSOS I CONTRA ELS GRUPS VIOLENTS

Avalar l’actuació dels Mossos d’Esquadra i tancar files amb el Govern. És el missatge que ha transmès el conseller d’Interior, Miquel Buch, després de la nit de disturbis a Catalunya. Buch ha llegit un discurs en què ha parlat de “l’enfrontament directe de grups reduïts de manifestants violents contra la policia”. Quan ha respost les preguntes dels periodistes, Buch ha dit que “cal aïllar els grups violents” perquè “ni el poble català ni l’independentisme passa per la violència”. De fet, ha definit com a “intolerable” els aldarulls d’ahir a la nit a Barcelona i altres ciutats catalanes. Pel que fa al paper dels Mossos, el conseller ha defensat que “garanteixen el dret de manifestació però l’obligació de perseguir conductes violentes: fan la seva feina”.
Buch ha sortit en roda de premsa aquesta tarda encara que la primera compareixença estava prevista per al matí. Però la primera convocatòria s’ha anul·lat per la reunió que Buch ha mantingut al Palau de la Generalitat, que s’ha allargat més del previst i ha durat unes tres hores. Al principi d’aquesta trobada hi havia el president del Govern, Quim Torra, i el vicepresident, Pere Aragonès, però al cap d’una estona han marxat tots dos: en el cas de Torra, per sumar-se a la Marxa per la Llibertat de Girona, a l’altura de Caldes de Malavella. Buch ha acabat la reunió amb la consellera de Presidència, Meritxell Budó.
Respecte de la valoració del dispositiu policial, Buch ha insistit en diversos moments en defensar no només la feina dels “professionals de la seguretat” i no únicament dels Mossos. Ha explicat que “com es fa sempre” en tots els operatius es revisaran aquelles actuacions que puguin incomplir els criteris de “proporcionalitat” que han de regir totes les actuacions policials. Respecte de l’actuació de la policia catalana, el conseller ha parlat explícitament de la maniobra del ‘carrusel’, una tècnica de dispersió que consisteix en fer circular les furgonetes policials a molta velocitat a prop dels ciutadans per dispersar-los. Buch ha insistit que totes les actuacions es revisaran.
Tant Buch com el director de la policia catalana, Pere Ferrer, han avalat també la feina del dispositiu conjunt amb la policia espanyola i la guàrdia civil. Tot i que el Parlament va prohibir la utilització de les pilotes de goma el 2014, Ferrer ha adés que les decisions operatives de quan utilitzar aquesta eina antidisturbis depenen de cada cos i dels seus criteris de proporcionalitat.
Torra: “Al costat de la gent”
Torra ha fet una petita compareixença des de la Marxa, en la qual no ha entrat a valorar l’última nit de protestes de resposta a la sentència del Procés al territori ni l’actuació policial, i ha assegurat que “el Govern està al costat de la gent”. La segona jornada de mobilitzacions va acabar ahir amb 125 ferits i 51 detinguts. A la nit es van viure disturbis a Barcelona amb rèpliques a Tarragona, Girona, Lleida i Sabadell. Els aldarulls van acabar amb 31 detinguts: sis a Barcelona, un a Sabadell, un a l’Ametlla del Vallès, nou a Lleida i 14 a Tarragona. Els Mossos d’Esquadra diuen que 57 agents van resultar lesionats i la Policia Nacional parla de 18. El resum d’incidències ha deixat quatre furgonetes de la policia catalana inutilitzables.
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha aprofitat una entrevista a TV3 per criticar que Buch no hagi comparegut en tot el matí. “Tenim diferències importants, però necessito un conseller present, que doni explicacions i respongui preguntes”, ha dit Colau, que ha declinat pronunciar-se sobre si Buch hauria de dimitir. L’alcaldessa ha criticat que “grups reduïts” haguessin provocat incendis “perillosos” perquè entén que el missatge que ha de llançar la ciutat és el de “protesta, sí, però aldarulls, no”.
Sobre Buch, el Parlament ha desconvocat la compareixença del conseller prevista aquesta tarda a la comissió d’Interior per parlar sobre l’incendi de la Ribera d’Ebre.
Les queixes dels sindicats de Mossos
Abans de la compareixença de Buch, diversos sindicats dels Mossos han lamentat que el conseller no hagués mostrat fins aleshores públicament el seu suport a l’actuació dels agents antiavalots. “¿On sou?”, ha qüestionat el Sindicat de Mossos d’Esquadra (SME). “Mentre els companys es juguen el físic, vostès ni una paraula de suport”, ha criticat.
SME
@smemossos
Atacs violents contra @mossos.
Mai ho permetrem vingui d’on vingui.@govern @interiorcat @MiquelBuch .
🚨On sou?
🚨 On és la vostra defensa cap a @mossos?
Mentre companys/es es juguen el físic, vostès ni 1 paraula de suport.#Mossos, en moments difícils #SME estem amb vosaltres
Després en un comunicat, el mateix sindicat ha assegurat que s’ha fet un “plantejament del dispositiu erroni”, obligant algunes unitats a finalitzar la jornada de treball quan encara es produïen “situacions de risc”, no acceptant “equips voluntaris” que s’oferien a donar suport als agents desplegats o posant al capdavant d’alguns dispositius “comandaments que no han estat mai en ordre públic”. El sindicat Uspac també ha reclamat el suport institucional del Govern, així com una “denúncia pública contra els violents”. Segons el sindicat, la conselleria ha deixat “venut” el cos.
Sindicat USPAC
@USPAC
Exigim a @MiquelBuch una condemna ferma i decidida dels atacs per part d’alguns violents que estem patint els @mossos.És una autèntica irresponsabilitat que no tinguem el recolzament públic del Conseller @interiorcat. Vostè i el seu @govern ens torna a deixar venuts.#BuchDimissió
El Sindicat de Policies de Catalunya ha enviat una carta al nou director general dels Mossos, Pere Ferrer, criticant el desgast dels agents a causa dels “abusos” que s’estan fent a nivell d’horaris i de descans, a més de la manca de material i “intendència”. Des de SAP-Fepol han afegit que els agents antidisturbis han “aguantat llargues jornades de treball, suportant una exposició severa” des de dilluns a causa de les mobilitzacions. També s’han queixat de les mancances de material.
Informa:ELMON.CAT (16-10-2019)