CADA DIA MIL AGRESSIONS A LA LLENGUA: AVUI, UN COP MÉS LA RENFE

(GEMMA AGUILERA )

“O me habla en español o no le atiendo”. Aquesta és la resposta que va obtenir l’Antoni Castells quan aquest diumenge es va dirigir a un empleat de Renfe a l’estació d’El Clot per demanar un reemborsament d’uns bitllets que havia comprat amb la família.

Havien demanat només un bitllet d’anada de Cardedeu a Barcelona, però en arribar a la ciutat van adonar-se que havien pagat el doble. “Em vaig dirigir al treballador i aleshores, després d’exposar-li el meu cas, em va dir: ‘o me habla en español o no le atiendo’. Aleshores va començar tota una conversa surrealista a la qual es va sumar també un vigilant de seguretat”, relata Antoni Castells en conversa amb el TOT Barcelona.

Castells explica que l’empleat de Renfe li va dir s’apartés i deixés passar la gent que hi havia a la cua. “Li vaig dir que no, que jo tenia el dret a expressar-me en català, i qúe si volia, fes venir algú que m’entengués. Però no baixava del burro i jo vaig fer veure que el filmava i ell va fugir cap endins. Va tornar a aparèixer i em va dir que trucaria el vigilant de seguretat. Va venir i la conversa va ser encara més surrealista”, detalla al TOT l’Antoni Castells.

Segons el relat de l’usuari, “tot eren arguments surrealistes per negar-me el dret a parlar català, ni tan sols dic a ser atès en català”, lamenta Castells, que a més, té passaport mexicà. De fet, va venir un vigilant de seguretat, “que va dir que era peruà, i em va fer una reflexió absurda. I després, la persona d’Informació, que intentava fer de mediadora, dient que això és Espanya i que l’espanyol és la llengua comuna, que ens entenem tots”. I allò que va acabar de descol·locar l’usuari va ser que li va dir que ‘si vostè va a Londres i parla català no l’atendran”.

Des de Renfe, expliquen al TOT Barcelona que el treballador “s’ha incorporat recentment a la plantilla procedent d’Astúries”. Contactat per l’empresa, l’empleat va dir que simplement havia demanat al client que parlés castellà per a entendre bé els detalls de la incidència. Renfe remarca que recorda als seus treballadors que s’ha de prestar el servei al client independentment de la llengua en què parli.

Les empreses que operen a Barcelona no adverteixen als seus treballadors dels deures que tenen quan fan tasques d’atenció [sic] al públic. Fins i tot moltes empreses subcontractades per d’altres empreses públiques i privades que respecten els catalans. Les empreses que operen al nostre país massa sovint es passen les normatives que no son d’àmbit estatal espanyol per on allà volen. I ara digueu que no ens cal la independència.
Informa:ELMON.CAT (14-2-2022)

71 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: