CANAL MALAIA: “ÉS MÉS FÀCIL TRIOMFAR A YOUTUBE EN CATALÀ QUE EN CASTELLÀ “

Neix Canal Malaia: ‘És infinitament més fàcil tenir èxit a YouTube en català que no en castellà, i ho volem demostrar’
La plataforma vol ser una eina per a generar més contingut audiovisual en català i aconseguir que YouTube el promocioni

Els quatre creadors de Canal Malaia, una plataforma per a contingut en català que es presenta avui, tenen molt clar el seu objectiu. ‘YouTube prioritza els vídeos amb moltes visites, que són els que s’han fet en llengües grans, perquè per sí soles tenen capacitat d’arribar a un públic més ample’. Qui parla és la periodista Clàudia Rius, una de les veus rere el projecte. Arnau Rius i Bru Esteve en són dues més, que també participen en la conversa, i la quarta és Juliana Canet, que ja s’ha fet un nom important en aquesta xarxa, com també a Instagram i Twitter.

Rius explica que l’algorisme de YouTube no afavoreix els qui creen continguts en català: com que no n’hi ha prou, la xarxa no genera recomanacions automàtiques per als consumidors, que s’acaben perdent en l’oceà de vídeos en d’altres llengües. ‘Ja hi ha youtubers en català, però queden esbargits i costa que els seus productes es relacionin entre ells’. Per això ‘cal donar visibilitat a youtubers que estiguin relacionats perquè algú que mira vídeos en català pugui seguir-ho fent quan acabi de veure’n un’. És la meta que s’ha marcat Canal Malaia.

La recepta

Com s’ho faran? ‘La primera passa serà que tots els vídeos que es facin amb nosaltres portaran una pantalla al final que vincularà amb quatre vídeos més de Malaia. ‘Quan YouTube s’adona que aquestes coses estan interconnectades i interessen els usuaris, el seu algorisme genera lligams i t’ho fa sol.’ L’objectiu és reproduir el que passa a Twitter: una bombolla que es va expandint, fins que l’ecosistema ja s’aguanta per sí sol. Però ‘YouTube és pensat per a formats més grans, més llargs i que necessiten una idea de fons i normalment més feina que no pas un vídeo a l’Instagram o un piulet’, diu Esteve, i la plataforma servirà per a ajudar-los. ‘No volem fer bombo a la gent de Malaia, volem mostrar-li a YouTube que hi ha una comunitat.’

La plataforma no serà un canal de YouTube que ofegui els creadors: cadascú mantindrà el seu propi canal i hi penjarà els vídeos que vulgui, com feien fins ara. Amb la diferència que n’hi haurà uns quants que tindran aquest sistema de recomanacions durant els darrers segons de la peça. I que la marca d’aquesta nova plataforma hi serà present, a la descripció i amb el logotip. ‘La clau és que no agafes tot el contingut i l’encaixes dins la teva estructura: deixes que el contingut funcioni amb l’estructura que li és natural a YouTube, que són els canals de cadascú’, diu Clàudia Rius. Cada youtuber tindrà una llista de reproducció al seu canal que es dirà així, ‘Malaia’ i ‘el nostre canal agruparà totes aquestes llistes’.

I els qui ja funcionen, per què s’hi haurien de sumar? ‘Primer perquè l’objectiu és acabar pagant tothom. Després, i sobretot, perquè Malaia els ajudarà a tenir una visibilitat que de vegades costa tenir. Sobretot als qui acaben de començar.’ Com més vídeos, més retroalimentació. La tasca dels quatre emprenedors de la idea serà, d’una banda, detectar formats que funcionin en d’altres llengües i proposar-los a gent d’aquí per a fer-los en català, i també cercar gent amb potencial i proveir-la de recursos per a elaborar els vídeos. ‘Estarem molt pendents de les xarxes’, de fet, ‘tenim la sort o la desgràcia que ja n’estem tot el dia pendents’. ‘Ajudarem a editar, a fer guions, a cedir material, o simplement aconsellar’, diu Esteve.

Les primeres passes

Encara no saben si seran una empresa, una associació o una cooperativa. Dependrà de com evolucioni tot plegat: ‘De moment som quatre freelance que comencem un projecte amb molta il·lusió. Tenim pensades diverses maneres de constituir-nos i, a mesura que puguem crear més continguts anirem definint com ens relacionem amb els youtubers.’ Però els guanys que puguin generar els vídeos de cadascú van per al propi creador. ‘El que volem és motivar la gent perquè faci coses en català’, diu Rius. ‘I normalitzar-ho’, afegeix Esteve: ‘ser l’empenteta per a la gent que no sabia si posar-s’hi o no, generar l’oferta.’

Avui ja s’han estrenat nou dels youtubers amb qui han contactat, però no pensen ser ‘esclaus dels números, perquè quan es comença un projecte així, al principi s’ha de picar molt de ferro fred, i si els primers vídeos no tenen gaires visites no vol dir que ho haguem de deixar’. ‘I tenim el precedent de productes que han funcionat en català.’ La filosofia és molt nítida. Sentencia Arnau Rius: com que en català no competeixes amb milers de persones, en contra de la idea d’èxit més popular, ‘és infinitament més fàcil triomfar en català que triomfar en castellà. I anem a demostrar això.’


La tasca de les institucions i la normalització del català

Els membres de canal Malaia es desmarquen de les crítiques que aquesta mena de contingut l’haurien d’estar promovent les institucions. Esteve explica que ‘ens interessa fer-ho i ho fem independentment de si algú més ho fa. Jo sóc en un programa per a adolescents que està fent la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, que és a YouTube i que és la prova que s’estan fent coses i que poden funcionar. Si a títol individual podem intentar-ho també per una altra via, som-hi.’

I també avisen que no seran puristes amb l’idioma. ‘Una de les gràcies serà que el català que parlem serà el que s’hi trobarà, no hi haurà ultracorrecció. Si voleu veure com parlen català els joves, mireu el contingut del canal. Nosaltres ens estimem la nostra llengua i volem que sigui útil i aparegui en absolutament tots els àmbits de la nostra vida, i per tant és important que també hi sigui a Internet’. ‘Jo vaig començar a fer vídeos no per militància, sinó intuïtivament, perquè era la meva llengua i em sortia així. Doncs hi ha gent que potser no és conscient que pot fer vídeos en català i tenir èxit.’
Informa:VILAWEB.CAT (16-5-2020)

210 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: