COM UTILITZEM EL CATALÀ A INTERNET ?

Com utilitzem el catalĂ  a internet?
Els webs superen les xarxes socials i les aplicacions de missatgeria instantĂ nia en l’Ășs i continguts en catalĂ 

Nou de les 10 pĂ gines web mĂ©s visitades de Catalunya estan disponibles en catalĂ ; pel que fa a aplicacions de missatgeria instantĂ nia, set de les nou mĂ©s utilitzades tambĂ© es pot fer servir en la llengua prĂČpia; quan ens centrem en les xarxes socials, el nĂșmero baixa a tres d’entre les 10 amb mĂ©s usuaris. Aquesta Ă©s la radiografia grosso modo de l’oferta en catalĂ  en l’àmbit digital, que ha seguit una tendĂšncia ascendent en els Ășltims quatre anys.

Segons dades de la DirecciĂł General de PolĂ­tica LingĂŒĂ­stica, els webs s’han mantingut: des del 2016, nou d’aquestes 10 amb mĂ©s visites estan disponibles en catalĂ . SĂ­ que ha augmentat l’oferta en missatgeria instantĂ nia. Mentre que fa quatre anys nomĂ©s cinc de les nou aplicacions amb mĂ©s Ăšxit tenia com a llengua d’Ășs el catalĂ , l’any passat el nombre havia augmentat a vuit. En canvi, la tendĂšncia pel que fa a xarxes socials ha estat la inversa: de quatre de les 10 amb mĂ©s usuaris disponibles en catalĂ  l’any 2016, s’ha passat a tres el 2019.

Si ens fixem en els indicadors referents a l’Ășs de pĂ gines web, un 37,9% dels enquestats per l’Idescat tenen la pĂ gina d’inici del navegador configurada en catalĂ , mentre que un 54,4% la tenen en castellĂ ; nomĂ©s a un 2,3% els apareix en anglĂšs. Les xifres varien quan la pregunta es refereix al darrer web visitat: l’anglĂšs puja fins al 10,7%, mentre que el catalĂ  baixa dues dĂšcimes (35,8%) i el castellĂ , mĂ©s de tres (50,7%). Una altra dada rellevant Ă©s el de preferĂšncies: el 67,3% de persones s’estimen mĂ©s consumir webs en catalĂ , segons l’estudi Llengua i consum del Departament de Cultura.

De fet, el mĂłn digital Ă©s un Ă mbit d’oportunitats per al catalĂ  com demostra el bon posicionament de la llengua a internet, a les xarxes socials, els blogs o la ViquipĂšdia, perĂČ hi ha un repte fonamental que Ă©s que tant l’oferta com el consum de productes digitals en catalĂ  s’incrementi en correspondĂšncia amb les dimensions demogrĂ fiques de la llengua.

Pel·lícules en català per internet

El consum de continguts en catalĂ  depĂšn molt de l’oferta disponible que hi ha. Un exemple sĂłn les dades de la darrera pel·lĂ­cula que han vist els ciutadans. Segons les xifres recollides per PolĂ­tica LingĂŒĂ­stica, un 9,3% assegura que l’Ășltim film que ha anat a veure al cinema era en catalĂ . Preguntats per la darrera pel·lĂ­cula o sĂšrie vistes a internet, on l’oferta en catalĂ  Ă©s mĂ©s extensa, el percentatge puja fins al 20,5%.

MĂ©s info: El catalĂ  a les plataformes digitals

L’Ășs del catalĂ  Ă©s una altra histĂČria. Mentre que la presĂšncia del catalĂ  en la interfĂ­cie de les xarxes socials mĂ©s populars Ă©s pobra, l’Ășs de la llengua prĂČpia Ă©s molt mĂ©s elevat. Segons l’estudi Llengua i consum de la DirecciĂł General de PolĂ­tica LingĂŒĂ­stica del 2016, un 72,8% dels enquestats l’empra a les xarxes i un 73,3% en les aplicacions de missatgeria. La llengua de configuraciĂł dels dispositius -tant personals com de la feina- Ă©s un altre indicatiu que es tĂ© en compte a l’informe.

Mentre que un 34,7% tĂ© el mĂČbil en catalĂ , un 61,5% el tĂ© en castellĂ . Les xifres sĂłn molt semblants pel que fa als ordinadors. El de la feina, un 34% dels enquestats el tenen configurat en catalĂ  i un 60,1% en castellĂ ; el personal, el percentatge en catalĂ  puja fins al 35% i el de castellĂ  baixa lleugerament, al 58,7%.

Una altra opciĂł que tenen els usuaris Ă©s la llengua que utilitzen per comunicar-se a travĂ©s dels dispositius. Segons l’enquesta territorial TIC a les llars de l’Idescat -amb dades del 2017-, un 51,3% de catalans empren la llengua prĂČpia sempre o gairebĂ© sempre per parlar a travĂ©s de missatgeria mĂČbil, categoria que inclou tant aplicacions com SMS. A mĂ©s, un 20,7% ho fan algunes vegades i nomĂ©s un 28% no ho fa mai o gairebĂ© mai. Pel que fa a les xarxes socials, el percentatge baixa fins al 44,5% entre els qui utilitzen sempre o gairebĂ© sempre el catalĂ  i puja al 33,3% per a aquells que no ho fan mai.

Precisament per tot plegat, el Departament de Cultura ha posat en marxa unes subvencions per a la incorporaciĂł de la llengua catalana en productes tecnolĂČgics per promoure actuacions destinades a la incorporaciĂł de la llengua catalana en productes tecnolĂČgics, de manera preferent en aplicacions i videojocs.
Informa:ELMON.CAT (4-8-2020)

145 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: