EL CATALÀ, A LA UNIVERSITAT: CORNUTS I PAGAR EL BEURE

“La llengua a la universitat: et diuen que ser√† en catal√†, per√≤ al final res de res ”
Naci√≥Digital constata la creixent vulneraci√≥ de drets ling√ľ√≠stics als graus i als m√†sters i la deixadesa de les facultats i el Govern a partir de diversos testimonis
( V√ćCTOR RODRIGO )

Estudiar en catal√† a les universitats p√ļbliques s’est√† convertint en un privilegi cada cop a l’abast de menys alumnes. L’arraconament de la llengua catalana es repeteix com un denominador com√ļ silenciat i cada cop m√©s est√®s que ja √©s assumit per bona part del sistema universitari. Desenes d’estudiants es queixen d’aquesta situaci√≥ des de fa anys a trav√©s de diversos canals, denunciant que el catal√† √©s sistem√†ticament relegat. Les situacions es repeteixen en facultats, graus i assignatures diferents arreu del panorama universitari.

La Plataforma per la Llengua i la FNEC (Federaci√≥ Nacional d’Estudiants de Catalunya) es dediquen a recollir desenes de queixes d’alumnes a les universitats pel que consideren una vulneraci√≥ de drets ling√ľ√≠stics. Aquest 2020, segons la Plataforma, ja s’han triplicat les queixes. No √©s definitiu, admeten, perqu√® no tenen un mapa total, per√≤ √©s significatiu. La majoria de queixes fan refer√®ncia a la baixa oferta en catal√† i a l’incompliment dels plans docents on es diu que una assignatura s’imparteix en catal√† i despr√©s es fa en castell√†. La FNEC tamb√© ha recollit desenes de queixes i ha reclamat canvis substancials en mat√®ria ling√ľ√≠stica a la universitat catalana perqu√® “la situaci√≥ √©s cada vegada pitjor”.

Sovintegen els missatges a les xarxes posant el crit al cel i reclamant fer valdre els seus drets ling√ľ√≠stics. I les facultats es renten les mans davant de casos que no consideren ni greus ni estructurals. Naci√≥Digital ha pogut parlar amb alumnes de la majoria de facultats p√ļbliques del pa√≠s. Algunes, com les de Dret, acumulen moltes queixes.

Fonts del Departament d’Universitats asseguren, en declaracions a aquest diari, que, “de mitjana, entre un 70% i un 80% dels graus s‚Äôimparteixen en catal√† a les universitats p√ļbliques, tret d‚Äôalguna excepci√≥”. Aquestes s√≥n les dades oficials de les assignatures que s’imparteixen en aquesta llengua, per√≤ √©s habitual que el docent decideixi passar al castell√†. Seguint amb les dades oficials, el departament afirma que les assignatures que les universitats imparteixen en llengua catalana s‚Äôhan incrementat un 18,6% des del 2014-2015 (de 16.122 el curs 2014-2015 a 19.128 el curs 2018-2019). Afirmen que les vulneracions del catal√† “sempre s√≥n puntuals i at√≠piques”. Aix√≤ xoca amb la sensaci√≥ de molts alumnes, que assenyalen que molts graus de diverses facultats p√ļbliques tenen mancances, ja sigui per canvi d’idiomes, per poca oferta real de grups o perqu√® el docent es nega a facilitar que es faci l’examen en catal√† si est√† concebut en castell√†.

No entenc per qu√® si a la guia docent posa que les classes es fan en catal√† jo les he de fer en castell√†. Malgrat reclamar que no es canvi√©s de llengua s’ha canviat per una sola persona.
Estic bastant fart, si alg√ļ vol classes en castell√† que vagi a M√†laga a fer les classes,. pic.twitter.com/pArsyXvTNU

‚ÄĒ MarcX ‚ė≠ (@volsbossa) October 13, 2020

La UOC, el darrer semestre d’alemany b√†sic anuncia l’ensenyament guiat ab nyordi o cat. Entesos? Trio cat. El 1r dia la profe alemanya ens escriu en √Ď. Contacto la UOC pq em passin a la classe guiada en cat. Em responen q ja hi s√≥c. Q a la pg web rebo ls indicacions en cat.

‚ÄĒ LaMareDelTano (@Canoumi) October 10, 2020
En aquest escenari ens trobem casos que contradiuen les dades oficials de la Generalitat i de l’Informe de Pol√≠tica Ling√ľ√≠stica, que no es publica des del 2018, i que assenyalava que el 75% dels graus a les universitats p√ļbliques s’imparteix en catal√†. La Clara, estudiant del grau d’Enginyeria de Ponts i Camins a la UPC, denuncia que la llengua catalana “nom√©s la van utilitzar a primer i poc m√©s”. Moltes de les assignatures del Pla Docent -una situaci√≥ que es viu en molts graus de diverses universitats- s√≠ que estipulen el catal√† com una de les lleng√ľes vehiculars del grau. Aix√≤ augmenta el percentatge a les estad√≠stiques, per√≤ t√© poc a veure amb la realitat.

El 2018, denuncia la Clara, van patir una vulneraci√≥ de drets ling√ľ√≠stics a la carrera a l’assignatura d’Enginyeria de l’Aigua. L’assignatura era en catal√†, segons el Pla Docent. El professor va preguntar el primer dia en quina llengua la volien, sense rebre cap resposta. Al descans, una alumna d’Erasmus va demanar el castell√† i el professor hi va accedir. Diversos alumnes, inclosa la Clara, van queixar-se a les xarxes socials i va arribar a fer-se’n ress√≤ la llavors consellera de Cultura Laura Borr√†s. El rector de la UPC ho va veure, segons expliquen, i va trucar directament a l’escola de Camins per solucionar-ho. El cap d’estudis de la facultat va demanar que es gestion√©s a trav√©s dels canals interns de la universitat i no de piulades, per√≤ va afirmar que les queixes tenien ra√≥, que s’havia de fer en catal√†. Les classes, per√≤, es van acabar fent en castell√†. Sobre el paper, per√≤, l’assignatura era en catal√†.

A la facultat de ci√®ncies de la comunicaci√≥ de la Universitat Aut√≤noma de BARCELONA, en una asignatura virtual acaba de dir una professora: “Voy a cambiar al castellano que no me acordaba que estaba hablando en catal√°n”. No tinc paraules. No entenc res.

‚ÄĒ Ferran (@ferrsitoo) October 14, 2020

Les facultats de Dret, un forat negre

La situaci√≥ s’accentua a les principals facultats de Dret. La Universitat Pompeu Fabra, l’Aut√≤noma i la Universitat de Barcelona no presenten ni el 50% de les seves classes en catal√†, a m√©s de ser les que m√©s alumnes tenen. Nom√©s les universitats de Tarragona, Lleida i Girona superen el 50%. En el cas del m√†ster a l’advocacia √©s encara m√©s greu i el catal√† ja cau al 29% d’hores de doc√®ncia. Alumnes de diferents edats protesten contra la situaci√≥.

La Montserrat Dameson, alumna durant sis anys de doble titulaci√≥ a la facultat de Dret de la UB i estudiant del m√†ster d’advocacia de la mateixa universitat, ha estat una de les estudiants que m√©s ress√≤ ha generat a trav√©s de les xarxes. Arran d’una piulada amb milers d’interaccions, explica la seva experi√®ncia. “No he pogut cursar la carrera universit√†ria en la meva llengua”, es lamenta, tot i que el pla docent del grau de Dret de la UB assegura que el 43% ser√† en catal√†. “√Čs un tema que s’obvia i s’ignora a la facultat, perpetuant la castellanitzaci√≥ del Dret”, es queixa.
Jo de veritat que entenc que m’estic tornant una mica monotemàtica, però la situació és crítica de veritat. https://t.co/YJ2dCIEzlH pic.twitter.com/87Z6NPyMWB

‚ÄĒ Montserrat Dameson ‚ú® (@damesonpareras) October 8, 2020
La seva reivindicaci√≥ es va traslladar als √≤rgans interns de la Universitat de Barcelona, tant al rectorat, al mateix professor com al Consell de l’Alumnat de la UB. El professor va desentendre’s de qualsevol responsabilitat sobre una assignatura que es feia en catal√†, tal com estava estipulat a la matr√≠cula. Dameson es va queixar, per√≤ explica que ni ha rebut resposta ni l’espera ja dels √≤rgans de la facultat. Afegeix que des de la facultat de Dret els alumnes ja accepten la castellanitzaci√≥ gaireb√© absoluta de la gran majoria de les assignatures: “S’acaba normalitzant”.

La Joana, que ha comen√ßat a estudiar el m√†ster de la UB, denuncia que el Pla Docent situava el 50% en castell√† i el 50% en catal√†, per√≤ que no tindr√† cap assignatura en la seva llengua aquest curs. “No et pots matricular per idioma, sin√≥ nom√©s de mat√≠ o tarda”, explica. “A la pr√†ctica, tot √©s en castell√†: el material, els documents, les presentacions… Durant la carrera hem viscut alguns conflictes per defensar el catal√† o intentar fer ni que sigui un examen, sense cap √®xit. Acabarem esborrant la nostra llengua de les classes”, conclou.

L’Eva Mart√≠nez, estudiant ja graduada de la doble titulaci√≥ de Dret i ADE de l’UAB, assenyala que el catal√† a les assignatures sobre advocacia era absolutament minoritari i en diversos casos es modificava la llengua vehicular al castell√† quan estava determinat al catal√†. Un fet que han compartit altres estudiants que han volgut mantenir-se en l’anonimat. Les dades de la Plataforma per la Llengua de 2019 s√≥n clares:

La por a les represàlies

El degoteig de queixes √©s constant. Tots ells presenten un denominador com√ļ, ja que consideren que les seves reclamacions tindran molt m√©s recorregut a les xares que a trav√©s dels canals interns de les facultats. Fonts consultades del departament d’Universitats asseguren que els estudiants que detectin aquest tipus d‚Äôincompliments tenen a la seva disposici√≥ els serveis ling√ľ√≠stics de cada universitat, aix√≠ com els √≤rgans de govern acad√®mic on tenen representaci√≥. El mateix departament no interv√© directament i explica que “s√≥n les universitats les que estan capacitades per determinar si es produeix alguna irregularitat en les seves assignatures i corregir-la”. Per tant, si l’alumne no es mou, no ho fa ning√ļ.

Sobre aix√≤, alguns estudiants que han fet servir els canals de la universitat, s√≥n contundents: “No serveixen per a res”. La por a repres√†lies √©s el factor que m√©s els fa desdir. “Et pots acabar enfrontant a professors que despr√©s et posen la nota. Te la jugues”, diu un d’ells. La Montserrat Dameson tamb√© parla sobre aquesta problem√†tica de les repres√†lies. “Jo ja estic fent un m√†ster i ja he superat m√©s de sis anys de carrera. No em vull imaginar a estudiants que volen denunciar-ho a primer”, es lamenta.

Un marc legal que no és prou contundent

L’article 35.1 de l’Estatut estableix que el catal√† √©s la llengua vehicular de l’ensenyament universitari i els alumnes tenen dret a rebre l’educaci√≥ en llengua catalana. El 35.5 afirma que els professors tenen dret a fer l’assignatura en qualsevol llengua oficial (aix√≤ inclou el castell√†). Per√≤ la llei 1/1998, del 7 de gener, de pol√≠tica ling√ľ√≠stica, estableix en l’article 22.2 que el Govern de la Generalitat, les universitats i les institucions d’ensenyament superior, en l’√†mbit de les compet√®ncies respectives, han d’adoptar les mesures pertinents per tal de garantir i fomentar l’√ļs de la llengua catalana en tots els √†mbits.

La vulneraci√≥ de drets ling√ľ√≠stics no √©s un fet a√Įllat a les universitats p√ļbliques catalanes, tot i que les dades oficials s√≥n complaents. La xarxa ha perm√®s donar veu a desenes d’estudiants que reclamen els seus drets ling√ľ√≠stics i treu de sota de la catifa la normalitzaci√≥ del catal√† a la universitat.
Informa:ELNACIONAL.CAT (20-10-2020)

177 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: