EL CATALĂ, DESTERRAT DELS MUSICALS DE GRAN FORMAT

Fa just un any, els musicals de gran format vivien un moment dâeclosiĂł a Catalunya. La tardor passada sâestrenava La jaula de las locas al Teatre TĂvoli, Els Jocs Florals de Canprosa inaugurava la temporada al Teatre Nacional i Fun home donava el tret de sortida al projecte Onyric del Teatre Condal, pensat perquĂš la sala sâespecialitzĂ©s en aquest gĂšnere. Un any desprĂ©s, els musicals de gran format en catalĂ han desaparegut del mapa. La propera temporada el gĂšnere tindrĂ un pes considerable, si bĂ© serĂ majoritĂ riament amb espectacles en castellĂ , bona part dels quals provenen de Madrid.
Entre els motius que expliquen aquest gir en lâescena teatral hi ha la desapariciĂł dâOnyric del Teatre Condal. La sala, dirigida per Daniel AnglĂšs, ha abandonat la seva aposta pels musicals per centrar-se en la comĂšdia. Onyric es deslliga del Condal, perĂČ es mantĂ© com un projecte per produir musicals sota la direcciĂł artĂstica dâAnglĂšs, tot i que no tenen cap espectacle en cartera per a aquesta temporada. âAmb vista a lâany vinent estem treballant en les adaptacions de Golfus de Roma i de Big fish. Encara no sabem a quina sala aniran, perĂČ Ă©s probable que no sigui al Condalâ, explica el director, que no considera que lâexperiĂšncia de la temporada passada amb Onyric fos un fracĂ s. âEm va servir per intuir les lĂnies del gĂšnere a Catalunya i per veure que no hi ha prou pĂșblic a Barcelona per a aquests projectesâ, assenyala AnglĂšs. La rebuda de Fun home, que es va representar en catalĂ , no va ser la que la direcciĂł del teatre sâesperava. La producciĂł va tenir 11.290 espectadors, molt per darrere dâaltres musicals en castellĂ com La jaula de las locas (que va ser la producciĂł mĂ©s vista a Catalunya amb 179.480 espectadors), La familia Addams (la sisena mĂ©s vista, amb 59.921 espectadors) i Flashdance (la setena mĂ©s vista, amb 44.813 espectadors).
Només dos musicals
Al rĂ nquing de la temporada passada nomĂ©s hi havia dos musicals en catalĂ : Maremar, una producciĂł de mitjĂ format que va rebre 65.430 espectadors i va ser la tercera mĂ©s vista, i El petit prĂncep, un muntatge de petit format que va aconseguir 11.290 espectadors i va ser el desĂš mĂ©s vist. Al març, perĂČ, Tres per 3 es va vendre el Teatre VictĂČria i poc desprĂ©s un dels antics propietaris, Dagoll Dagom, va anunciar que deixava de ser companyia per passar a fer de productora. Lâempresa, impulsora de Maremar, descarta de moment fer cap altre nou musical dâenvergadura.
Dagoll Dagom va demostrar amb Mar i cel i les posteriors reposicions que els musicals de gran format en catalĂ es poden convertir en fenĂČmens de masses. Ara bĂ©, segons la productora de Dagoll Dagom Anna Rosa Cisquella, el panorama actual no propicia la creaciĂł en catalĂ . âSĂłn produccions molt cares, que necessiten un suport especial que ara mateix no hi Ă©s. Tenim un mercat molt petit. Si volem que hi hagi creaciĂł en catalĂ i donar vida al sector calen ajuts pĂșblics que desgraciadament no tenimâ, lamenta Cisquella, que tambĂ© atribueix part de la responsabilitat als inversors privats.
âProduir un espectacle de gran format Ă©s molt arriscat. Per aixĂČ els inversors trien tĂtols coneguts que ja sâhan estrenat a Broadway o a Londres, amb figures televisives i en castellĂ . No sâaposta per lâautoria catalana, els grans productors no tenen aquesta sensibilitat i ningĂș sâhi atreveixâ, diu Cisquella, que alerta que si no hi ha oferta en catalĂ el mercat sâempetiteix. âMolta gent no va a veure teatre en catalĂ -afegeix la productora-. I perquĂš un gĂšnere estigui viu, el pĂșblic ha de poder veure de totâ.
AnglĂšs hi coincideix en part. âĂs cert que hi ha pĂșblic que no consumeix teatre en catalĂ , perĂČ la qĂŒestiĂł de lâidioma Ă©s molt complicadaâ, afirma el director del Condal. AnglĂšs va dirigir lâany passat Rent en castellĂ i va reunir gairebĂ© el doble dâespectadors que Fun home, 21.542. Aleshores van fer la producciĂł en castellĂ perquĂš tot just feia dos anys que Rent sâhavia estrenat en catalĂ , en un espectacle que AnglĂšs recorda que va tenir molt bona rebuda. âNo crec que Fun home haguĂ©s anat millor si lâhaguĂ©ssim fet en castellĂ , lâidioma no Ă©s lâĂșnica clau per entendre el que ens passa. Hi ha un problema greu de pĂșblic en el sectorâ, assenyala el director. Aquesta temporada nomĂ©s hi haurĂ un musical de gran format creat a Catalunya, La tienda de los horrores, que es representa en castellĂ .
Una producciĂł de gran format feta a Catalunya
DesprĂ©s de triomfar lâany passat amb La jaula de las locas, Ăngel LlĂ cer i Manu Guix sâhan tornat a aliar amb la productora Nostromo Live per impulsar aquesta temporada La tienda de los horrores. Estrenada dijous al Teatre Coliseum, la producciĂł Ă©s ambiciosa i busca interpel·lar tots els espectadors que van gaudir amb La jaula de las locas. Tot i aixĂČ, es tracta dâespectacles diferents. â La tienda de los horrores neix a lâoff-Broadway i Ă©s un hĂbrid entre un musical i un concert. No estĂ pensada per ser tan gran com La jaula â, explica el productor de Nostromo Live, Jordi Sellas.
Elaborat a Barcelona i amb bona part del repartiment catalĂ , La tienda de los horrores Ă©s lâĂșnic musical de gran format de la cartellera actual que no ve de fora del paĂs. Sobre la qĂŒestiĂł de lâidioma, Sellas argumenta que el representen en castellĂ perquĂš nomĂ©s dâaquesta manera els surten els nĂșmeros. âAquest tipus de produccions sĂłn molt cares. Si nomĂ©s la representem en una ciutat Ă©s impossible que sigui viable. La fem en castellĂ perquĂš desprĂ©s anirĂ a Madrid i farĂ gira per lâestat espanyolâ, explica Sellas, que abans de treballar a Nostromo Live va ser director general de CreaciĂł i IndĂșstries Culturals a la Generalitat. Segons Sellas, âel pĂșblic entĂ©n que, perquĂš un espectacle dâaquestes caracterĂstiques sigui viable, cal que arribi al mĂ xim de gent possibleâ. El productor avança que Nostromo Live prepara dos projectes musicals de mitjĂ i petit format que anunciarĂ al novembre i que no descarta que siguin en catalĂ .
De moment, la cartellera oferirĂ a partir del gener una obra musical de mitjĂ format a La Villarroel. Aquella nit, dirigida per David Selvas, estarĂ protagonitzada per Ivan MassaguĂ© i Marta Bayarri, i serĂ âuna obra de teatre amb cançonsâ, segons explica el Grup Focus al seu programa. En paral·lel, David Selvas tambĂ© prepara amb la productora La Brutal una adaptaciĂł de contes dâEmpar Moliner. Lâespectacle tindrĂ la dramatĂșrgia de ClĂ udia CedĂł i es titularĂ Tâestimo si he begut. Lâestrena estĂ prevista per al març al Polioramai tindrĂ , segons Cisquella, âun format mĂ©s petit, vinculat al tipus de produccions de la salaâ. Les actrius de T de Teatre seran les encarregades dâinterpretar els personatges de lâobra.
Totes les produccions que venen de lâestat espanyol
La collita de musicals provinents de Madrid dâenguany serĂ molt fructĂfera. El Teatre Poliorama i i el Teatre TĂvoli ja nâhan recollit els primers fruits amb La llamada i Flashdance: el musical, respectivament. El primer muntatge, una creaciĂł dels Javis que arrossega un Ăšxit esclatant i que encapçala Nerea RodrĂguez, ha aconseguit atraure al teatre una gran massa de pĂșblic jove. âLa capacitat de La llamada per omplir el teatre de nois i noies Ă©s sorprenent i dâagrairâ, diu Anna Rosa Cisquella, que amb Tres per 3 sâencarrega de la gestiĂł del Poliorama.
Flashdance: el musical, que va ser un dels muntatges mĂ©s vistos la temporada passada, repeteix al TĂvoli. Lâespectacle passarĂ el relleu a El jovencito Frankenstein, que tambĂ© ve de Madrid i que sâestrenarĂ lâ11 dâoctubre. Una altra de les produccions mĂ©s destacades de la temporada Ă©s A chorus line, el musical produĂŻt, dirigit i protagonitzat per Antonio Banderas. El muntatge inaugurarĂ el Teatre Soho CaixaBank de MĂ laga a mitjans de novembre i aterrarĂ al TĂvoli al febrer. Entre els musicals de fora de Catalunya que passaran pel Coliseum tambĂ© hi ha West Side story (del 20 de desembre al 16 de febrer) i El mĂ©dico, el musical (que sâestrenarĂ el 2 dâabril).
Els musicals que repetiran aquesta temporada
Aprofitant la bona rebuda dâalgunes produccions de mitjĂ i petit format la temporada passada, les sales han decidit reprogramar-les per donar lâoportunitat al pĂșblic de repescar-les. A la tardor tornarĂ al Poliorama Maremar, lâespectacle sobre la crisi dels refugiats al Mediterrani, i el teatre estudia fer-ne una funciĂł especial per destinar la recaptaciĂł a Open Arms. Per a principis de lâany vinent, la sala tambĂ© ha reprogramat La importĂ ncia de ser Frank, la comĂšdia dâOscar Wilde que es va estrenar a la sala petita del TNC i que encapçalen David Verdaguer, Laura Conejero i Paula Jornet.
AixĂ mateix, tambĂ© repetirĂ al MaldĂ El temps que no tindrem, un musical de petit format creat per AlĂcia Serrat i Dani Campos amb la producciĂł artĂstica de Daniel AnglĂšs. âĂs un musical espectacularment bonic i molt important per a mi, perquĂš reforça la meva tasca de productor de projectes dâaquest format i de creaciĂł prĂČpiaâ, subratlla AnglĂšs. Protagonitzat per Mariona Castillo i Eloi GĂłmez, El temps que no tindrem es podrĂ veure a partir del 9 dâoctubre.
Informa:ARA.CAT ( 24-9-2019)