EL CATALÀ, DESTERRAT DELS MUSICALS DE GRAN FORMAT

Fa just un any, els musicals de gran format vivien un moment d’eclosió a Catalunya. La tardor passada s’estrenava La jaula de las locas al Teatre Tívoli, Els Jocs Florals de Canprosa inaugurava la temporada al Teatre Nacional i Fun home donava el tret de sortida al projecte Onyric del Teatre Condal, pensat perquè la sala s’especialitzés en aquest gènere. Un any després, els musicals de gran format en català han desaparegut del mapa. La propera temporada el gènere tindrà un pes considerable, si bé serà majoritàriament amb espectacles en castellà, bona part dels quals provenen de Madrid.

Entre els motius que expliquen aquest gir en l‚Äôescena teatral hi ha la desaparici√≥ d‚ÄôOnyric del Teatre Condal. La sala, dirigida per Daniel Angl√®s, ha abandonat la seva aposta pels musicals per centrar-se en la com√®dia. Onyric es deslliga del Condal, per√≤ es mant√© com un projecte per produir musicals sota la direcci√≥ art√≠stica d‚ÄôAngl√®s, tot i que no tenen cap espectacle en cartera per a aquesta temporada. ‚ÄúAmb vista a l‚Äôany vinent estem treballant en les adaptacions de Golfus de Roma i de Big fish. Encara no sabem a quina sala aniran, per√≤ √©s probable que no sigui al Condal‚ÄĚ, explica el director, que no considera que l‚Äôexperi√®ncia de la temporada passada amb Onyric fos un frac√†s. ‚ÄúEm va servir per intuir les l√≠nies del g√®nere a Catalunya i per veure que no hi ha prou p√ļblic a Barcelona per a aquests projectes‚ÄĚ, assenyala Angl√®s. La rebuda de Fun home, que es va representar en catal√†, no va ser la que la direcci√≥ del teatre s‚Äôesperava. La producci√≥ va tenir 11.290 espectadors, molt per darrere d‚Äôaltres musicals en castell√† com La jaula de las locas (que va ser la producci√≥ m√©s vista a Catalunya amb 179.480 espectadors), La familia Addams (la sisena m√©s vista, amb 59.921 espectadors) i Flashdance (la setena m√©s vista, amb 44.813 espectadors).

Només dos musicals

Al rànquing de la temporada passada només hi havia dos musicals en català: Maremar, una producció de mitjà format que va rebre 65.430 espectadors i va ser la tercera més vista, i El petit príncep, un muntatge de petit format que va aconseguir 11.290 espectadors i va ser el desè més vist. Al març, però, Tres per 3 es va vendre el Teatre Victòria i poc després un dels antics propietaris, Dagoll Dagom, va anunciar que deixava de ser companyia per passar a fer de productora. L’empresa, impulsora de Maremar, descarta de moment fer cap altre nou musical d’envergadura.

Dagoll Dagom va demostrar amb Mar i cel i les posteriors reposicions que els musicals de gran format en catal√† es poden convertir en fen√≤mens de masses. Ara b√©, segons la productora de Dagoll Dagom Anna Rosa Cisquella, el panorama actual no propicia la creaci√≥ en catal√†. ‚ÄúS√≥n produccions molt cares, que necessiten un suport especial que ara mateix no hi √©s. Tenim un mercat molt petit. Si volem que hi hagi creaci√≥ en catal√† i donar vida al sector calen ajuts p√ļblics que desgraciadament no tenim‚ÄĚ, lamenta Cisquella, que tamb√© atribueix part de la responsabilitat als inversors privats.

‚ÄúProduir un espectacle de gran format √©s molt arriscat. Per aix√≤ els inversors trien t√≠tols coneguts que ja s‚Äôhan estrenat a Broadway o a Londres, amb figures televisives i en castell√†. No s‚Äôaposta per l‚Äôautoria catalana, els grans productors no tenen aquesta sensibilitat i ning√ļ s‚Äôhi atreveix‚ÄĚ, diu Cisquella, que alerta que si no hi ha oferta en catal√† el mercat s‚Äôempetiteix. ‚ÄúMolta gent no va a veure teatre en catal√† -afegeix la productora-. I perqu√® un g√®nere estigui viu, el p√ļblic ha de poder veure de tot‚ÄĚ.

Angl√®s hi coincideix en part. ‚Äú√Čs cert que hi ha p√ļblic que no consumeix teatre en catal√†, per√≤ la q√ľesti√≥ de l‚Äôidioma √©s molt complicada‚ÄĚ, afirma el director del Condal. Angl√®s va dirigir l‚Äôany passat Rent en castell√† i va reunir gaireb√© el doble d‚Äôespectadors que Fun home, 21.542. Aleshores van fer la producci√≥ en castell√† perqu√® tot just feia dos anys que Rent s‚Äôhavia estrenat en catal√†, en un espectacle que Angl√®s recorda que va tenir molt bona rebuda. ‚ÄúNo crec que Fun home hagu√©s anat millor si l‚Äôhagu√©ssim fet en castell√†, l‚Äôidioma no √©s l‚Äô√ļnica clau per entendre el que ens passa. Hi ha un problema greu de p√ļblic en el sector‚ÄĚ, assenyala el director. Aquesta temporada nom√©s hi haur√† un musical de gran format creat a Catalunya, La tienda de los horrores, que es representa en castell√†.

Una producció de gran format feta a Catalunya

Despr√©s de triomfar l‚Äôany passat amb La jaula de las locas, √Ängel Ll√†cer i Manu Guix s‚Äôhan tornat a aliar amb la productora Nostromo Live per impulsar aquesta temporada La tienda de los horrores. Estrenada dijous al Teatre Coliseum, la producci√≥ √©s ambiciosa i busca interpel¬∑lar tots els espectadors que van gaudir amb La jaula de las locas. Tot i aix√≤, es tracta d‚Äôespectacles diferents. ‚Äú La tienda de los horrores neix a l‚Äôoff-Broadway i √©s un h√≠brid entre un musical i un concert. No est√† pensada per ser tan gran com La jaula ‚ÄĚ, explica el productor de Nostromo Live, Jordi Sellas.

Elaborat a Barcelona i amb bona part del repartiment catal√†, La tienda de los horrores √©s l‚Äô√ļnic musical de gran format de la cartellera actual que no ve de fora del pa√≠s. Sobre la q√ľesti√≥ de l‚Äôidioma, Sellas argumenta que el representen en castell√† perqu√® nom√©s d‚Äôaquesta manera els surten els n√ļmeros. ‚ÄúAquest tipus de produccions s√≥n molt cares. Si nom√©s la representem en una ciutat √©s impossible que sigui viable. La fem en castell√† perqu√® despr√©s anir√† a Madrid i far√† gira per l‚Äôestat espanyol‚ÄĚ, explica Sellas, que abans de treballar a Nostromo Live va ser director general de Creaci√≥ i Ind√ļstries Culturals a la Generalitat. Segons Sellas, ‚Äúel p√ļblic ent√©n que, perqu√® un espectacle d‚Äôaquestes caracter√≠stiques sigui viable, cal que arribi al m√†xim de gent possible‚ÄĚ. El productor avan√ßa que Nostromo Live prepara dos projectes musicals de mitj√† i petit format que anunciar√† al novembre i que no descarta que siguin en catal√†.

De moment, la cartellera oferir√† a partir del gener una obra musical de mitj√† format a La Villarroel. Aquella nit, dirigida per David Selvas, estar√† protagonitzada per Ivan Massagu√© i Marta Bayarri, i ser√† ‚Äúuna obra de teatre amb can√ßons‚ÄĚ, segons explica el Grup Focus al seu programa. En paral¬∑lel, David Selvas tamb√© prepara amb la productora La Brutal una adaptaci√≥ de contes d‚ÄôEmpar Moliner. L‚Äôespectacle tindr√† la dramat√ļrgia de Cl√†udia Ced√≥ i es titular√† T‚Äôestimo si he begut. L‚Äôestrena est√† prevista per al mar√ß al Polioramai tindr√†, segons Cisquella, ‚Äúun format m√©s petit, vinculat al tipus de produccions de la sala‚ÄĚ. Les actrius de T de Teatre seran les encarregades d‚Äôinterpretar els personatges de l‚Äôobra.

Totes les produccions que venen de l’estat espanyol

La collita de musicals provinents de Madrid d‚Äôenguany ser√† molt fruct√≠fera. El Teatre Poliorama i i el Teatre T√≠voli ja n‚Äôhan recollit els primers fruits amb La llamada i Flashdance: el musical, respectivament. El primer muntatge, una creaci√≥ dels Javis que arrossega un √®xit esclatant i que encap√ßala Nerea Rodr√≠guez, ha aconseguit atraure al teatre una gran massa de p√ļblic jove. ‚ÄúLa capacitat de La llamada per omplir el teatre de nois i noies √©s sorprenent i d‚Äôagrair‚ÄĚ, diu Anna Rosa Cisquella, que amb Tres per 3 s‚Äôencarrega de la gesti√≥ del Poliorama.

Flashdance: el musical, que va ser un dels muntatges m√©s vistos la temporada passada, repeteix al T√≠voli. L‚Äôespectacle passar√† el relleu a El jovencito Frankenstein, que tamb√© ve de Madrid i que s‚Äôestrenar√† l‚Äô11 d‚Äôoctubre. Una altra de les produccions m√©s destacades de la temporada √©s A chorus line, el musical produ√Įt, dirigit i protagonitzat per Antonio Banderas. El muntatge inaugurar√† el Teatre Soho CaixaBank de M√†laga a mitjans de novembre i aterrar√† al T√≠voli al febrer. Entre els musicals de fora de Catalunya que passaran pel Coliseum tamb√© hi ha West Side story (del 20 de desembre al 16 de febrer) i El m√©dico, el musical (que s‚Äôestrenar√† el 2 d‚Äôabril).

Els musicals que repetiran aquesta temporada
Aprofitant la bona rebuda d‚Äôalgunes produccions de mitj√† i petit format la temporada passada, les sales han decidit reprogramar-les per donar l‚Äôoportunitat al p√ļblic de repescar-les. A la tardor tornar√† al Poliorama Maremar, l‚Äôespectacle sobre la crisi dels refugiats al Mediterrani, i el teatre estudia fer-ne una funci√≥ especial per destinar la recaptaci√≥ a Open Arms. Per a principis de l‚Äôany vinent, la sala tamb√© ha reprogramat La import√†ncia de ser Frank, la com√®dia d‚ÄôOscar Wilde que es va estrenar a la sala petita del TNC i que encap√ßalen David Verdaguer, Laura Conejero i Paula Jornet.

Aix√≠ mateix, tamb√© repetir√† al Mald√† El temps que no tindrem, un musical de petit format creat per Al√≠cia Serrat i Dani Campos amb la producci√≥ art√≠stica de Daniel Angl√®s. ‚Äú√Čs un musical espectacularment bonic i molt important per a mi, perqu√® refor√ßa la meva tasca de productor de projectes d‚Äôaquest format i de creaci√≥ pr√≤pia‚ÄĚ, subratlla Angl√®s. Protagonitzat per Mariona Castillo i Eloi G√≥mez, El temps que no tindrem es podr√† veure a partir del 9 d‚Äôoctubre.

Informa:ARA.CAT ( 24-9-2019)

260 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: