EL CATALĂ, LA LLENGUA QUE BULL : EL FUTUR A MANS DELS JOVES

“El catalĂ , la llengua que bull ”
Arriba a les llibreries un volum coordinat per Carme Junyent amb setanta-set texts d’experts sobre el present i el futur de la llengua ¡ Ăs el fruit del debat començat a VilaWeb a la tardor, juntament amb l’aportaciĂł crĂtica de joves activistes
( JORDI BADIA )
La lingĂźista M. Carme Junyent no para quieta. Tres llibres en poc mĂŠs de mig any. Al setembre es va posar a la venda El futur del catalĂ depèn de tu; al febrer es va publicar Els colors de la neu, signat amb Pere Comellas; i ara fa pocs dies ha arribat a les llibreries El catalĂ , la llengua efervescent, un volum que ha coordinat i prologat i que aplega setanta-set âvisions sobre el terrenyâ. SĂłn setanta-set articles de sociolingĂźistes, professors, activistes i mĂŠs per a fer una diagnosi de lâestat de la llengua, veureân els lĂmits actuals i projectar solucions.
Tot va començar quan quatre joves van anar a veure M. Carme Junyent: âEren conscients que formaven part de la darrera generaciĂł de catalans que havia tingut referents culturals en catalĂ a la infantesa i a lâadolescènciaâ, explica al pròleg. Les reunions es van estroncar provisionalment pel confinament, però ja havien deixat lâesperĂł per a continuar. âVam mantenir les reunions âdiu Junyent en declaracions a VilaWebâ, i en va sortir la idea de fer una sèrie dâarticles a VilaWeb per generar debat.â Junyent es refereix a la âLlibreta de vacancesâ, una sèrie dâestiu per a despertar la inquietud, per a començar a estimular aquest debat que els joves demanaven. I el debat de debò va arribar a la tardor, tambĂŠ a VilaWeb. La sèrie âEl futur del catalĂ â, publicada durant tot el mes de novembre i coordinada per ella mateixa, responia a la crida que havia fet en el seu quadern dâestiu, adreçada a âlingĂźistes i sociolingĂźistes de totes les edats, acadèmics i obrers de la llengua, amb trajectòries diverses i, cosa mĂŠs important, de PerpinyĂ a Alacant i de Lleida a Mallorcaâ.
El debat ja sâhavia engegat, però encara havia de crĂŠixer. I de seguida lâeditor de Viena Edicions, Enric Viladot, va demanar-li dâaplegar aquells articles en un llibre. Fou llavors que ella va saber veure lâavinentesa de donar mĂŠs gruix a les aportacions. De trenta autors van passar a setanta-set i el mapa es va eixamplar: ara ja no anava de Lleida a Mallorca, sinĂł de la Franja a lâAlguer. âMâhan retret moltes absències âdiu Junyentâ, però sĂłn de gent que escriu habitualment als mitjans i ja sabem qui sĂłn i què pensen. Conec molta gent que tĂŠ moltes coses a dir i que no sĂłn conegudes. Ara les hem tingut en compte. Dâaixò sĂ que nâestic orgullosa.â I afegeix: âEntre aquesta gent diversa hi ha sobretot gent jove, gent amb idees i propostes, gent que tĂŠ una visiĂł molt diferent de la llengua perquè ha viscut experiències molt diferents, gent que et dĂłna mirades alternatives que a mi mâhan fet reflexionar molt.â
El jovent, el jovent!
El jovent ĂŠs la clau que obre tots els panys, però el poder sembla que no se nâadoni. Junyent ho explica ras i curt: âDe gent jove, meân ve a trobar molta. I, si tâhaig de dir la veritat, em sorprèn molt que em vinguin a trobar a mi perquè com a âaconseguidoraâ sĂłc un desastre. Això em fa pensar que no seâls escolta ningĂş. I això sĂ que ĂŠs preocupant.â I ho rebla aixĂ: âEstic segura que, amb el mĂnim suport imprescindible, aquesta colla serien capaços de crear un mĂłn referencial en catalĂ per a criatures i joves que acabaria essent beneficiĂłs per a tots.â
Certament, una bona part del problema i de la solució està en el paper crucial de la gent jove. Per això Ês interessant de llegir què hi diuen els quatre intrèpids que la van anar a veure i que van contribuir a impulsar aquest debat. Són Pol Cruz-Corominas, economista i llicenciat en dret i periodisme; Albert Lloreta, realitzador audiovisual i fundador de Bonobo Films; el Modernet, activista per la llengua, molt actiu a Twitter; i Arnau Rius, historiador, publicitari i coimpulsor del Canal Malaia.
Cruz-Corominas se centra en la transformaciĂł digital. Amb una embranzida admirable, sâarromanga i va per feina, fa una anĂ lisi Ă gil de la situaciĂł i proposa solucions: pantalles del 3/24 a les parades del Tram, irrupciĂł de TV3 en el contingut digital a YouTube i TikTok, lâentrada urgent de productes digitals en catalĂ a les escoles⌠I tot plegat ho recĂşs aixĂ: âLluny dâuna dicotomia entorn digital/material, assegurem-nos que els poders pĂşblics basteixin estratègies que el facin avançar en paral¡lel i convertim-ho en la nostra principal fortalesa.â
Lâarticle de Lloreta ĂŠs una bona cleca a una administraciĂł adormida que simplement les veu passar. Defineix amb precisiĂł els tres eixos en què sâha de fonamentar lâacciĂł pĂşblica: lleugeresa, velocitat i experimentaciĂł. Diu, amb sorna fresca i sacsejadora: âĂs una bona idea promoure i projectar un ecosistema de youtubers en catalĂ , però encara mĂŠs ĂŠs fer-ho en el moment adequat i no set o vuit anys tard.â I ho remata, al final: âUna administraciĂł lleugera, capaç de llançar Ă gilment 200 projectes digitals originals cada any, asseguraria la immersiĂł digital del catalĂ , una tasca central per a la supervivència lingĂźĂstica dels propers vint anys.â
El Modernet escriu un article adreçat directament als joves compromesos amb la societat per somoureâls, per fer-los veure que no es poden desentendre de la llengua, aixĂ com no es desentenen de lâecologisme, del feminisme, de lâantifeixisme i de qualsevol altra lluita de transformaciĂł: âPer què el catalĂ ĂŠs lâĂşnica lluita que la nostra generaciĂł tĂŠ abandonada? Com pot ser que estiguem a primera lĂnia de totes les batalles menys dâaquesta?â
Arnau Rius, en canvi, sâadreça als qui no som joves i, carregat de raons, ens retreu el cofoisme en què hem caigut, en què vam caure fa temps, que ens ha fet creure durant massa anys que ja ho tenĂem tot guanyat. âQualsevol polĂtica aplicada a casa nostra ha dâincloure una estratègia lingĂźĂstica integradaâ, diu. I demana exigència i obligatorietat, sense apocament, en totes les Ă rees: salut, empresa i coneixement, finances, educaciĂł, mĂłn audiovisual⌠Resumint: âO la defensa del catalĂ reneix i empelta totes les Ă rees de poder amb mĂ esquerra, o la salut de la llengua que ens llegareu sortirĂ als llibres dâhistòria.â Empassem-nos la saliva i prosseguim.
De la Franja a lâAlguer, passant pel Solsonès
La diversitat de situacions que encabeix el llibre ĂŠs enorme, perquè la realitat ĂŠs enormement diversa. A la Franja de Ponent (Carles Terès) es pot dir que la consciència de parlar catalĂ sâha prĂ cticament perdut. Al Solsonès, en canvi (Ester Baiget), el catalĂ es mantĂŠ vigorĂłs, ĂŠs la llengua franca, la immersiĂł funciona, la major part de la immigraciĂł sâintegra en català ⌠I, tanmateix, acĂ i allĂ es mantĂŠ, ara com fa quaranta anys, el corc que empeny la llengua cap al pedregar: la submissiĂł lingĂźĂstica, el maleĂŻt i atĂ vic costum de canviar de llengua quan lâinterlocutor parla castellĂ .
Per això, a lâhora de pensar en solucions, la tasca de la sociolingĂźĂstica ĂŠs imprescindible: cal analitzar les polĂtiques que es duen a terme i decidir noves actuacions. I cal tambĂŠ saber interpretar les dades. Perquè tant poden donar motius per al pessimisme com per a lâesperança. Mirem el cas de lâAlguer (Francesc Ballone): tan sols un 30% de la poblaciĂł hi parla catalĂ ; encara pitjor: tan sols un 3% dels pares sâadreça als fills prioritĂ riament en la nostra llengua. Tanmateix, un 77% de la poblaciĂł vol conèixer el catalĂ i un 92% ĂŠs partidari que lâensenyament de la llengua formi part de la programaciĂł regular de lâescola.
El catalanisme lingĂźĂstic ha de recuperar la iniciativa
El llibre aconsegueix lâobjectiu proposat, que ĂŠs estimular el debat. Però, sortosament, va mĂŠs enllĂ . Dâaquest debat dels setanta-set, no en surt tan sols un diagnòstic, sinĂł tambĂŠ solucions, camins de futur. La major part de les opinions coincideixen que cal superar tot allò que als anys vuitanta anomenĂ vem ânormalitzaciĂł lingĂźĂsticaâ, perquè no ha funcionat: la immersiĂł lingĂźĂstica escolar ha fracassat; el pes del catalĂ als mitjans de comunicaciĂł sâha anat reduint; i, sobretot, no hem guanyat la batalla al carrer, on la submissiĂł lingĂźĂstica ĂŠs constant. Per això calen noves propostes que actualitzin els arguments del segle passat. Hi ha qui parla dâuna llei dâigualtat lingĂźĂstica que almenys garanteixi que el catalĂ no estigui en inferioritat de condicions (AlĂcia MartĂ); hi ha qui reclama pragmatisme i un pla estratègic possibilista a vint anys vista (Albert Branchadell); hi ha qui, encara mĂŠs directament, demana un pla per a afrontar âels sĂmptomes catastròficsâ que presenta la llengua (Jordi Ginebra). Diversos articles (AlĂ Baylac, Carles de RossellĂł, Mònica BarrierasâŚ) coincideixen a dir que cal crear un discurs nou i defensar-lo desacomplexadament. Montserrat Sendra ho resumeix amb encert: âCal que el catalanisme lingĂźĂstic recuperi la iniciativa i deixi dâassumir els discursos supremacistes castellans, que nomĂŠs busquen liquidar la llengua.â
Aprofitar els punts forts
Analitzar la situaciĂł per fugir del cofoisme no vol dir caure en un pessimisme estèril. De punts forts nâhi ha, i cal saber-los aprofitar. Per exemple, que el catalĂ tĂŠ un modest però persistent prestigi internacional: âLâany 2019 mĂŠs de 3.500 persones van fer cursos [de catalĂ ] a 139 universitats de 27 paĂŻsosâ (Anna Subarroca). Alhora, aquest prestigi tambĂŠ el tĂŠ acĂ, sortosament; i això fa que hi hagi gent que no tĂŠ el catalĂ com a llengua inicial, però sĂ com a llengua dâidentificaciĂł i dâĂşs habitual: âSi a Catalunya hi ha 5 milions âaproximadamentâ de persones que diuen que saben parlar catalĂ i 2 milions que lâhan après a casa, això vol dir que tenim 3 milions de persones que lâhan après com a segona llenguaâ (Vanessa Bretxa). I això no vol dir res o ho vol dir tot: âEl catalĂ el parla i el vol parlar âde formes diferents i variadesâ gent molt diversa que ha vingut a parar a les nostres contrades o bĂŠ que ja ha nascut aquĂ de pares immigrantsâ (Maite Puigdevall). I acĂ arribem a la mare dels ous: la llengua sobreviurĂ si aprenem a mantenir-la a tot arreu, sense dimitir: âCanviar de llengua ĂŠs letal per al catalĂ , i a mĂŠs provoca el dolor de la renĂşncia a qui ho fa i el sentiment dâexclusiĂł a qui ho rep, sobretot si tĂŠ la sensaciĂł que seâl discrimina pel seu aspecte âestranger’â (Pere Comellas).
Entre els punts forts no podem passar per alt el multilingĂźisme, esmentat dâuna manera o altra per una vintena de coautors del llibre: âLes mĂŠs de 300 llengĂźes que es parlen ĂŠs una fortalesa del paĂs i obre noves possibilitats al catalĂ , que tĂŠ una certa capacitat dâatracciĂłâ (NarcĂs Iglesias). I ĂŠs en aquest context multilingĂźe on el catalĂ ha de reeixir: âLluitar pel futur del catalĂ en un marc de plurilingĂźisme equitatiu âo desentendre-seânâ ĂŠs lluitar per un mĂłn just âo renunciar-hiâ (Isidor MarĂ). TambĂŠ la immersiĂł a lâescola, ĂŠs clar, sâha de considerar un tresor a preservar. I a revifar: âCal, doncs, que la comunitat educativa es comprometi a fer que el catalĂ sigui, efectivament, lâeix vertebrador de lâensenyament-aprenentatgeâ (Mariona Casas). Però, i en sortint de lâescola, ens haurĂem de fer aquesta pregunta: âHi ha continuĂŻtat i coherència entre la llengua de lâescola i la llengua de les activitats de lâentorn?â (Pere Mayans).
Som els primers dels Ăşltims
Per definir la situaciĂł actual del catalĂ , Junyent diu al pròleg del llibre: âSom els primers dels Ăşltims i els Ăşltims dels primers o, dit dâuna altra manera, de totes les llengĂźes amenaçades, el catalĂ ĂŠs la que tĂŠ mĂŠs possibilitats de sobreviure.â DâacĂ ve la importĂ ncia dâaquest llibre, dâaquests llibres, en què ha intervingut: per sortir-nos-en, per salvar la llengua, cal arromangar-se i actuar. Ella ha vist amb lucidesa quins eren els primers passos: estimular la reflexiĂł i, de seguida, aprofitar lâefervescència que seân derivava per fer una diagnosi de la situaciĂł i proposar solucions. Si el 2020 va fer arrencar el debat amb la sèrie de VilaWeb, ara ha plantat la llavor dâaquells articles i mols mĂŠs en la terra fèrtil dâun jovent inquiet i preocupat, que ĂŠs el present i el futur alhora.
Li demanem si tĂŠ consciència dâhaver començat a despertar una societat adormida: âDe cap manera. Crec que em veuen com a algĂş que, almenys, no calla i que diu el que la majoria constatem. Però desperts ja ho estĂ vem, i alerta tambĂŠ. NomĂŠs cal trobar la manera que els responsables facin la seva feina.â
Informa:VILAWEB.CAT (16-4-2021)