EL CONSELLER D’EDUCACIÓ DEMANA PER CARTA ALS DIRECTORS QUE NO CANVIÏN ELS PROJECTES LINGÜÍSTICS

El conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha enviat una carta als directors dels centres educatius instant-los a no fer cap canvi en els seus projectes lingüístics, malgrat la decisió del Tribunal Suprem sobre el 25% del castellà. El conseller considera la decisió del Suprem una “greu atac” als fonaments del model d’escola catalana i insisteix que l’ensenyament de les llengües no va de percentatges.

Per tot això, assegura als directors que no han de fer cap canvi en els seus projectes i els garanteix que el Departament estarà sempre al seu costat, “donant empara” a la seva vocació de servidors públics. El conseller finalitza la seva missiva amb la frase: “L’escola a Catalunya, en català”. Cambray aprofita també la carta per agrair la tasca a directors i docents i els envia un missatge de tranquil·litat. “Tenim plena confiança en vosaltres i volem que seguiu treballant exactament com ho heu fet fins ara”, detalla.

A més, explica que des del Govern es potenciaran les eines lingüístiques que tenen els centres al seu abast en el marc del pla de promoció del català anunciat fa unes setmanes. Cambray defensa també que el model d’escola en català té un ampli consens social, pedagògic i polític i garanteix l’aprenentatge del català i el castellà en finalitzar l’etapa obligatòria.

En declaracions a RAC1, aquest dimecres al matí, Cambray ha subratllat que “els centres educatius no han de canviar res i han de seguir fent la feina com fins ara” i ha recordat que els experts són els docents i no els jutges. Igualment, ha afegit que “a les escoles del país no hi ha cap problema lingüístic, el català no l’hem inventat ara. No parlem català perquè ells no ens entenguin”.
Defensa de la immersió lingüística

Per la seva banda, la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica ha instat els centres educatius i docents a seguir construint el model d’escola catalana. En un comunicat, ha defensat el model d’immersió lingüística, “model d’èxit educatiu i de cohesió social”. La Federació aposta per l’escola catalana “i en català” i per l’autonomia de centres, que permet flexibilitzar l’acció educativa per adaptar-se a les diverses circumstàncies, garantint el ple domini del català i del castellà en acabar l’etapa obligatòria. A més, ha assegurat que les dades més recents demostren que la llengua que cal enfortir és la catalana. Per últim, ha reclamat a l’administració que garanteixi els mitjans per preservar la bona feina que es fa des de l’àmbit educatiu.
La sentència

El Tribunal Suprem ha rebutjat el recurs que va presentar el Departament d’Educació i ha confirmat la sentència que estableix una quota del 25% de castellà als centres educatius, segons va explicar aquest dimarts el propi conseller d’Educació, Josep Gonzàlez Cambray. “Això és un atac als fonaments de l’escola catalana perpetrat per un tribunal allunyat de la realitat sociolingüística dels centres”, va denunciar el conseller, que va indicar que “els centres han de seguir treballant com fins ara i no han de fer cap canvi en els seus projectes lingüístics”. Cambray va explicar que ha parlat amb la ministra d’Educació, que li ha transmès que el que cal és complir la Llei Celaá i garantir l’aprenentatge dels dos idiomes, però sense entrar en percentatges.

En la mateixa compareixença, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, va titllar la decisió judicial d'”atac al model d’immersió lingüística” i va anunciar la convocatòria d’una cimera amb presència del president de la Generalitat, Pere Aragonès, i les entitats del foment de l’ús del català. La intenció és “treballar-ho conjuntament i avaluar una resposta conjunta”, va apuntar Garriga.
La carta

Aquesta és la carta íntegra que Cambray ha enviat a les directores i directors:

“Benvolgut/da director/a,

El Tribunal Suprem no ha admès el recurs de cassació que havia presentat el Departament d’Educació davant la darrera sentència del TSJC, que imposava un 25% de castellà a les aules de tots els centres educatius de Catalunya.

Aquesta sentència és un greu atac als fonaments del model d’escola catalana, fet des d’un tribunal allunyat i desconeixedor de la realitat sociolingüística dels centres educatius.

L’aprenentatge de les llengües no va de percentatges, i menys en un moment de transformació educativa i pedagògica com el que esteu vivint. Que sigui un jutge qui determini de manera arbitrària el percentatge d’hores que cal per aprendre una llengua és una anomalia i representa un menyspreu als professionals de l’educació.

Vull transmetre un missatge d’agraïment per la tasca que esteu realitzant des dels centres educatius i també un missatge de tranquil·litat. Us demano que feu arribar aquest agraïment i suport també a tot el professorat. Tenim plena confiança en vosaltres i volem que seguiu treballant exactament com ho heu fet fins ara. No heu de fer cap canvi en els vostres projectes lingüístics per motiu de la sentència. El Departament d’Educació està i estarà sempre al vostre costat, donant empara a la vostra vocació de servidors públics i a la implicació que heu demostrat fins ara. En aquesta línia, potenciarem les eines lingüístiques que teniu al vostre abast a partir del pla de promoció de la llengua que hem anunciat les darreres setmanes.

El nostre model d’escola és el de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), una llei que compta amb un amplíssim consens social i està recolzada per una àmplia majoria parlamentaria. Un model d’escola on el català ha estat, és, i serà una eina fonamental d’igualtat d’oportunitats, d’equitat i de cohesió social per a tot l’alumnat. Un model, construït sobre les bases d’un amplíssim consens social, pedagògic i polític, que garanteix que en finalitzar l’etapa obligatòria tot l’alumnat assoleix els aprenentatges del català i del castellà.

Això no va de percentatges. Va de pedagogia. L’escola a Catalunya, en català.

Moltes gràcies.

Josep Gonzàlez-Cambray

Conseller d’Educació”

Informa:ELNACIONAL.CAT (24-XI-2021)

56 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: