EL GOVERN BUSCA BLINDATGE JUR√ćDIC PER DESPLEGAR LA HISENDA CATALANA

El Govern est√† decidit a reprendre el cam√≠ cap a al desplegament de la Hisenda catalana que el 155 va torpedinar. Ho vol fer, per√≤, sense escletxes legals que puguin tombar de nou les passes a fer i, molt en concret, la capacitat de gestionar i tramitar tots els tributs estatals que paguen el sector p√ļblic catal√† i els ajuntaments i universitats que s’hi vulguin adherir. Per aix√≤, ha demanat un informe a la Comissi√≥ Jur√≠dica Assessora (CJA) que validi que aquestes atribucions s’emmarquen dins el marc competencial de la Generalitat.

Ho va acordar en el consell executiu del 7 d’abril i, malgrat que aquesta decisi√≥ no va constar en el llistat d’acords del Govern fets p√ļblic, Naci√≥Digital hi ha tingut acc√©s. El text aprovat per l’executiu concreta que a CJA ha determinar “la legalitat i constitucionalitat d’orientar la seva pol√≠tica fiscal corporativa a la finalitat d’homogene√Įtzar els processos i mecanismes interns de tramitaci√≥ dels tributs que recauen sobre el sector p√ļblic de la mateixa Generalitat de Catalunya, i tamb√© alhora refermar el paper de l’Ag√®ncia Tribut√†ria de Catalunya com una Administraci√≥ fiscal prestadora de serveis a les altres administracions”.

La CJA √©s un √≤rgan estatutari creat el 1932 i restablert el 1978 que assessora del Govern i s’encarrega de vetllar per la legalitat de l’actuaci√≥ de la Generalitat i dels ens locals de Catalunya. √Čs integrada per quinze juristes catalans de reconegut prestigi, entre els quals els exconsellers Francesc Homs i Carles Mund√≥, i la Generalitat s’hi recolza ara per evitar conflictes competencials com els que van suposar els darrers passos per refor√ßar la Hisenda catalana.

En concret, el Govern va crear l’abril del 2017 el Programa d’homogene√Įtzaci√≥ dels processos i mecanismes interns de tramitaci√≥ dels tributs i les cotitzacions socials que ingressa el sector p√ļblic de la Generalitat a l’Estat. Un projecte amb l’objectiu d’optimitzar, homogene√Įtzar i simplificar el pagament d’impostos estatals (IVA, IRPF, societats…) i cotitzacions socials, centralitzant la tramitaci√≥ d’aquells que abonaven els prop de 180 ens del sector p√ļblic de la Generalitat, amb un volum anual de prop de 4.500 milions d’euros.

El programa, per√≤, tamb√© preveia que els ajuntaments i les universitats que ho volguessin poguessin adherir-s’hi, de forma volunt√†ria. Aix√≤ permetria evitar fer centenars de cops un mateix proc√©s de pagament tributari per separat, simplificant la tasca i habilitant tamb√© l’Ag√®ncia Tribut√†ria de Catalunya per actuar en nom dels diversos ens catalans o locals davant la Hisenda estatal en cas de possibles conflictes.

Aquests noves tasques enfortirien la Hisenda catalana i la dotarien d’expertesa, per√≤ tamb√© requerien d’una forta base tecnol√≤gica i el desenvolupament de noves solucions inform√†tiques i de gesti√≥. El pressupost inicial per assolir-les era de 2,9 milions d’euros, entre 2017 i 2020.

Un cop aprovat i dif√≥s aquest programa, ni l’Estat ni cap partit el va impugnar a cap jutjat o al Tribunal Constitucional, i va comen√ßar-ne la implementaci√≥, dissenyant models de convenis de col¬∑laboraci√≥, tant amb la funci√≥ de centralitzaci√≥ de tresoreria com de no centralitzaci√≥. Segons aquests, l’Ag√®ncia Tribut√†ria de Catalunya assumiria les funcions de presentaci√≥ i/o pagament telem√†tic de les declaracions, autoliquidacions i de les declaracions informatives de car√†cter tributari davant l’Estat, i de les tasques i tr√†mits tributaris acordats davant la Hisenda espanyola. Els convenis van rebre l’aval de l’Autoritat Catalana de Protecci√≥ de Dades

Llavors, per√≤, va arribar l’1-O i el posterior 155, marc en qu√® el consell de ministres -en nom de la Generalitat- va suprimir aquests passos aprovats, decisi√≥ que va enervar els dirigents catalans, que ho van considerar una “repres√†lia pol√≠tica” i van defensar que el programa permetia simplificar tr√†mits i estalviar fins a dos milions d’euros anuals i s’adequava el marc legal. L’Estat, en canvi, afirmava que generava confusi√≥ i inseguretat jur√≠dica i que l’Ag√®ncia Tribut√†ria de Catalunya no podia actuar com a representant volunt√†ria de determinats ens (p√ļblics o privats), ja que aquesta funci√≥ excedia de les seves compet√®ncies.

La Generalitat vol reprendre ara aquell projecte, aix√≠ com un altre iniciat el passat agost per impulsar la definici√≥ i implementaci√≥ d’un model de pol√≠tica fiscal corporativa del sector p√ļblic de la Generalitat. De forma complement√†ria amb l’anterior programa, amb aix√≤ pretenia establir un protocol d’actuaci√≥ homogeni, integral i coordinat en mat√®ria fiscal per part de les entitats i organismes que conformen el sector p√ļblic de la Generalitat.

Més eficiència en la gestió tributària

Segons l’an√†lisi del Govern, entre els prop de 180 ens que en formen part n’hi ha de molt diversos entre si pel que fa al compliment de les obligacions tribut√†ries. Vol, per tant, una imatge i gesti√≥ global per salvar les actuals “problem√†tiques i inefici√®ncies greus” at√®s que actualment “la gesti√≥ i control de compliment de les obligacions fiscals de les entitats es troba totalment descentralitzada, fet que impedeix disposar d’una visi√≥ hol√≠stica i completa de les seves magnituds tribut√†ries”. Ara per ara, la Generalitat desconeix quines conting√®ncies o litigis tributaris afronta cadascun dels ens que en depenen.

Ni el programa del 2017 ni el de l’any passat han estat impugnat per ning√ļ, per√≤ la Generalitat es vol blindar i reclama ara a la CJA que “expressi la seva opini√≥ consultiva sobre si l’√†mbit competencial i d’actuaci√≥ que l’ordenament vigent habiliten al Govern” a implementar-los -tamb√© pel que fa als models de convenis de representaci√≥ i centralitzaci√≥ tribut√†ria a segellar amb empreses p√ļbliques i ajuntaments-. Vol evitar aix√≠ futures sorpreses un cop es comencin a fer passes en la seva expansi√≥ i consolidaci√≥.
Informa:NACIODIGITAL.CAT (16-4-2020)

202 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: