ELS COL·LEGIS DE METGES CONTRA EL CATALÀ I A FAVOR DELS OCUPANTS LINGÜÍSTICS

En un comunicat, el Consell General de Col·legis Oficials de Metges d’Espanya (CGCOM) ha manifestat el seu suport a la doctora, al director del centre i a tot l’equip assistencial “davant la situació generada per l’escrache a la qual ha estat sotmesa suposadament per la no utilització del català en el procés assistencial”.
La doctora, que està fent la seva residència mèdica en aquest ambulatori, va ser denunciada per una mare que es va queixar que no va entendre la seva filla, discapacitada, perquè aquesta només parla en català i la facultativa únicament entén el castellà i l’anglès.
El cas va ser recollit per la Plataforma per la Llengua, entitat que defensa l’ús del català, que dilluns passat va emetre un comunicat en què informava que havia rebut una vintena de queixes d’usuaris de la sanitat pública catalana que no van ser atesos en la llengua autòctona perquè els metges només parlaven castellà.
Després de la denúncia pública, un grup de persones van assetjar la doctora i li van recriminar que no atengués els seus pacients en català.
El CGCOM s’adherit al posicionament expressat pel president del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Padrós, “d’absolut rebuig a aquesta agressió”, que han titllat “d’inadmissible i impropi de qualsevol comportament reglat davant una situació que sempre s’ha de canalitzar a través del pacient o el seu tutor, i que s’ha de realitzar pels diferents conductes oficials, entre ells a través del propi Col·legi de Metges”.
“Aquest episodi lamentable no és res més que una mostra creixent de distanciaments entre població i sanitaris que soscaven la relació metge – pacient, alimenten la confrontació, generen agressivitat, i aprofundeixen l’ansietat i desmoralització dels nostres companys de la primera línia d’atenció sanitària”, afegeix el comunicat emès pel CGCOM.
Els col·legis professionals denuncien que “les agressions creixents a metges i altres sanitaris es potencien quan les necessitats i demandes de la població no troben altres interlocutors accessibles, i són redirigides cap als mateixos treballadors, que no només no tenen possibilitat de donar solucions, sinó que objectivament són víctimes de les insuficiències del sistema sanitari”.
Després de la denúncia de la Plataforma per la Llengua, el departament de Salut de la Generalitat va difondre ahir un comunicat en què informava que, “tal com indica la llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, el departament de Salut és el responsable de vetllar perquè el català sigui la llengua vehicular” en tot el sistema sanitari català.
El departament de Salut de la Generalitat afirma que facilita als professionals sanitaris el coneixement de la llengua catalana i ofereix informació i un curs gratuït de català per als estudiants de fora de Catalunya que venen a fer la seva residència.
“Malgrat aquests esforços, pot haver-hi casos aïllats que són analitzats i busquem solucions. En aquest sentit, fem un seguiment diari amb la Platagorma per la Llengua per detectar i resoldre aquests casos”, conclou Salut.
Informa:ELPUNTAVUI.CAT (10-10-2019)
N.de la R.
La nota del Col·legi de Metges d’Espanya és una mostra més de l’ocupació imperialista lingüística dels espanyols a Catalunya. Aprofita l’ocasió per barrejar la gimnàstica amb la magnèsia. Justament ara es parla d’agressions al personal mèdic per un motiu lingüístic quan n’hi ha hagut de tots els colors.Que també el Col·legi de Barcelona secundi la protesta demostra fins a quin punt la nostra sanitat està sotmesa a Espanya. Ens volen guarir el cos i ens maten l’esperit,la llengua.
I per postres,la nota de Sanitat apel·lant a un voluntarisme per saber la llengua com si no fos un deure essencial que els metges coneguin la llengua dels pacients. Sabeu cap cas d’algun metge que no parli espanyol? Oi que no? Per tant, com a mínim, els pacients de llengua catalana haurien de tenir els mateixos drets que els espanyols.
Cert que en una situació colonial com la nostra no és fàcil imposar el nostre sistema, atès que ens agradi o no l’arribada de metges estrangers tant d’Espanya com especialment de Sud-Amèrica dificulta la solució. Però si la Generalitat té aprovat que els funcionaris han de saber el català–aprovat fins i tot pel TC–no veig perquè Sanitat n’ha de ser una excepció. En tot cas caldria habilitar un període màxim de dos anys als nou arribats per tal que tothom sigui apte en la nostra llengua. Un metge que no parli la llengua del pacient no és més que un “matasasnus” com dèiem al meu poble.
Gràcies a la Plataforma per la Llengua, gràcies a Santiago Espot que encara mantenen viva la flama de la nostra llengua. No deixem que s’apagui i participem en les seves activitats. No deixem que ens trepitgin més aquests colonialistes i els seus dòcils col·laboradors d’aquí