ELS EFLUVIS DEL LABERINT
“Els efluvis del laberint ”
JOAQUIM GIBERT FONT
DĂšdal Ă©s considerat lâarquitecte que va aixecar el palau de Minos, rei de Creta, a Cnossos, la capital de lâantic reialme grec. LâedificaciĂł va incloure la construcciĂł dâun laberint soterrani. Eric A. Kimmel, escriptor, apunta que el laberint era una xarxa de tĂșnels i corredors secrets que giraven i giraven en totes direccions: «era un lloc perfecte per guardar-hi tresors, tambĂ© era lâespai ideal per amargar-hi les persones i les criatures que Minos no volia que veiĂ©s ningĂș». NingĂș que entrĂ©s al laberint podria trobar la sortida, segons Kimmel, llevat que tinguĂ©s un objecte molt especial, un cabdell de fil mĂ gic: «tan sols era necessari lligar un extrem dâaquest fil a lâentrada del laberint i anar descabdellant-lo a mesura que sâavançava pels passadissos, el fil menava el portador del cabdell a travĂ©s dels tĂșnels fins allĂ on volguĂ©s arribar, per poder sortir, nomĂ©s calia tornar a cabdellar el fil fins a arribar a lâentrada».
AtĂšs que la majoria dâhumans no disposem de cap fil mĂ gic, transitar per un laberint de lâantigor era bellugar-se en la incertesa. De fet, aquest entramat de senders i cruĂŻlles ve a representar, en el sentit figurat, lâexistĂšncia humana. Precisament perquĂš no sabem quĂš ens passarĂ , el filĂČsof Joan-Carles MĂšlich afirma que lâĂ©sser humĂ ha dâestar necessĂ riament obert a la incertesa: «existir Ă©s habitar un univers dâindeterminaciĂł, dâambigĂŒitats i de dubtes, impossible de ser sobrepassat». MĂšlich Ă©s del parer que no cal cercar el centre del bosc, el que cal Ă©s estar atent a tot allĂČ que el bosc et pugui suscitar.
A propĂČsit de la trajectĂČria vital, Jaume Sisa, cantautor, confessa que recorrem laberints, incloses les branques dâaquest complex, com si a cada part del jardĂ hi haguĂ©s una revetlla diferent i, segons com ve el vent, vinguessin les mĂșsiques dâuna banda o lâaltra: «lâesforç Ă©s anar contra aixĂČ, lligar-te a una sola idea sense escoltar els efluvis, que et venen dâaltres mĂșsiques, dâaltres paraules i dâaltres histĂČries». Si parar lâorella i activar els sentits Ă©s important, Sisa matisa que: «has dâanar amb compte perquĂš una cosa et porta a lâaltra, et descuides i no saps on acabes».
No obstant aixĂČ, desorientar-te en el bosc tâobliga a estar receptiu. Lâaprenentatge de debĂČ comença en lâinstant que no tens mĂ©s remei que espavilar-te, reorganitzar-te, procurar centrar-te. Gregorio Luri, pedagog, manifesta: «hi ha la possibilitat de conĂšixer-te a tu mateix si no ets perds?»
De perillosa i dâintricada Ă©s la fama que arrossega el laberint de Minos, que, per cert, encara no sâha pogut precisar la seva localitzaciĂł. La realitat Ă©s que els cretencs eren laberints força diferents als descrits en les aventures del Minotaure, Teseu, Ariadna. Sense cap Ă nim dâesgarrar el mite, el tradicional era un laberint dâestructura espiral, amb vuit rulls, fet i pensat, en clau utilitĂ ria, per a ser recorregut. En el nĂșmero 53 dâAltaĂŻr, quadern de viatges, especifica que foren passadissos enrevessats perĂČ de via Ășnica, mancats trencalls i carrerons sense sortida: «tampoc tenien un espai central que on calguĂ©s arribar, simplement, sâentrava i, desprĂ©s dâun camĂ molt llarg, es sortia pel mateix lloc, sense repetir cap tram. No tenien pĂšrdua, perĂČ exigien perseverança, el triomf sobre el desĂ nim i els propis dubtes».
En la seva dimensiĂł metafĂČrica, lâescriptor Quim Muñoz Traver diu que el laberint ens obliga a moureâns per viaranys no triats, que restringeixen les nostres opcions i llibertat, i menen a llocs que ens disgusten i a corriols sense sortida. En paral·lel, Quim Muñoz pensa que el laberint Ă©s un misteri, no un problema: «els misteris exigeixen ser viscuts perquĂš ens transformen». Muñoz Traver afegeix que el laberint ha de ser un descens als inferns previ a la nostra ascensiĂł al cel: «recĂłrrer el laberint ens purifica, exorcitza els nostres dimonis, il·lumina la nostra ment».
Benvinguts al laberint!
*Quim Gibert, psicĂČleg i coautor dâElogi de la transgressiĂł