ENRIC BENAVENT: “SI ENS DEIXEN TREBALLAR EN PAU, FAREM QUE ES NOTI QUE HI HA UN ARQUEBISBE QUE PARLE VALENCIĂ “

Enric Benavent: âSi ens deixen treballar en pau, intentarem que es note que hi ha un arquebisbe que parla valenciĂ â.
En aquesta entrevista, el nou arquebisbe de ValĂšncia repassa la major part de temes que afecten l’EsglĂ©sia CatĂČlica i la relaciĂł amb els ciutadans · Enric Benavent parla tambĂ© del seu arrelament al paĂs i de l’expectaciĂł que ha creat el seu nomenament.
Si no hi ha cap novetat, el 10 de desembre, Enric Benavent (Quatretonda, la Vall dâAlbaida, 1959) prendrĂ possessiĂł de la seu de la diĂČcesi de ValĂšncia. Qui ha estat fins ara bisbe de Tortosa substituirĂ el cardenal Antonio Cañizares i esdevindrĂ lâarquebisbe Benavent. El seu nomenament va ser rebut amb un cert alleujament per molts sectors tant polĂtics com socials, fins i tot, aquells mĂ©s allunyats de lâEsglĂ©sia catĂČlica. El fet que siga un bisbe valenciĂ dâexpressiĂł catalana i amb un tarannĂ dialogant ha fet esclatar moltes esperances.
(ESPERANĂA CAMPS )
Fem aquesta entrevista dilluns al matĂ. Tan sols fa unes hores que el bisbe Enric Benavent sâha acomiadat dels feligresos de la diĂČcesi de Tortosa. En acabar lâeucaristia va agafar el cotxe, un utilitari molt petit, i va conduir fins a Quatretonda. EstĂ una mica constipat. Hi serĂ poques hores, perquĂš ha de tornar a Tortosa a fer caixes i recollir per fer el trasllat. âEn nou anys i mig, sâacumulen molts llibres i molts de papersâ, diu. Al poble viu a la casa que era dels avis i que ha reformat de manera modesta i funcional. Hi ha fotografies dels pares i de la seua ordenaciĂł sacerdotal. TambĂ© algunes imatges religioses. Ăs la casa de poble tradicional valenciana, amb una portassa de fusta lluent, ferro i vidre, coberta per una persiana de lĂ mines molt espesses perquĂš a lâestiu deixe cĂłrrer lâaire perĂČ barre el pas a la calor.
El pare era llaurador, diu, tenia terres que encara sĂłn de la famĂlia. Les cuida el germĂ bessĂł de lâarquebisbe, que tambĂ© va passar pel seminari, perĂČ en va sortir i tota la vida ha estat professor de catalĂ . Ara ja sâha jubilat.
El vent arriba de la serra sec i fred i agrana uns quants nĂșvols blancs que fan bonic. Lâarquebisbe ens rep amb un somriure afable que abandonarĂ poques vegades al llarg de lâentrevista. Ens mostra la serra, en acabar hi anirem i ens mostrarĂ les vistes del MondĂșber i de Quatretonda.
El racĂł on ens asseiem per fer lâentrevista el presideix una fotografia del moment en quĂš el papa Joan Pau II el va ordenar sacerdot ara fa exactament quaranta anys, durant la visita pastoral de Wojtyla a ValĂšncia. Lâarquebisbe nomenat tenia vint-i-tres anys. Parla de manera pausada, mastegant molt les paraules abans de pronunciar-les. Anys dâofici i alquĂmia verbal i gestual per a no dir res que no siga apropiat, o res que el puga comprometre a ell, o a lâEsglĂ©sia catĂČlica, mĂ©s del compte. PerĂČ enmig del discurs mĂ©s o menys previst, Benavent deixa anar alguna reflexiĂł, potser confessiĂł, mĂ©s personal.
âCom viviu lâexpectaciĂł que ha creat el vostre nomenament com a arquebisbe de ValĂšncia?
âAmb una mica de por. Siguem realistes, perquĂš sempre que un desperta expectatives, tĂ© la por que finalment no es complesquen. No pense que hi haja motiu per a tanta expectaciĂł.
âEl fet que sou un arquebisbe valenciĂ que parla catalĂ , per exemple.
âSĂłc dâacĂ de Quatretonda, i acĂ tots parlem valenciĂ . Ăs la nostra manera dâexpressar-nos i Ă©s la nostra manera de parlar entre nosaltres, amb la famĂlia, en el poble, amb els amics, amb els companys de seminari, perquĂš la majoria eren de pobles. Per tant, Ă©s la llengua en quĂš normalment mâexpresse. No hauria de ser un problema.
âPerĂČ Ă©s notĂcia.
âNo hauria de ser una notĂcia.
Hem de trobar punts d’acord, perquĂš quan es diu ‘tots volem missa en valenciĂ ’, uns pensen en una cosa i uns altres en una altra
Enric Benavent
âEs notarĂ a la diĂČcesi de ValĂšncia que hi haurĂ un arquebisbe de la terra que parla la llegua del paĂs?
âQuan era bisbe auxiliar de ValĂšncia i anava pels pobles, predicava moltes vegades en valenciĂ . Si el rector de la parrĂČquia em preparava la missa en valenciĂ , la fĂ©iem en valenciĂ . Sempre he actuat amb molta normalitat. I de la mateixa manera he actuat al bisbat de Tortosa. Si ens deixen treballar en pau, intentarem que siga aixĂ sempre que siga una necessitat pastoral. Els Ășltims sĂnodes de lâesglĂ©sia de ValĂšncia han expressat eixe desig. El cardenal Cañizares ha fet un pas important facilitant la retransmissiĂł de la missa en Ă Punt. Va començar en la pandĂšmia i va tenir bona acollida. Sense polĂšmiques. Potser aixĂČ ens indica quin Ă©s el camĂ a seguir.
ââSi ens deixen treballarâ, dieu. Qui?
âQuan uns diuen âtots volen missa en valenciĂ â. A vegades, darrere aquesta expressiĂł, uns pensen en una cosa i altres en una altra. Hem de trobar punts dâacord. Que siga una cosa pacĂficament acceptable. Es tracta de fer les coses amb normalitat.
âFem lâentrevista a Quatretonda. Hi heu vingut a passar-hi unes hores per tornar a marxar. AixĂČ Ă©s tocar mare?
âPer a mi Ă©s un lloc de descans. Crec que Ă©s important, tenir un lloc de descans. Aquests anys que he estat a Tortosa, al principi encara vivien els meus pares i Ă©s normal que vinguĂ©s a veureâls. PerĂČ tambĂ© el meu germĂ i la famĂlia viuen acĂ i a XĂ tiva i, per tant, estan per la comarca⊠I tinc els meus amics de tota la vida. AcĂ, puc fer una vida un poc mĂ©s anĂČnima, mĂ©s normal, puc caminar per la serra, puc fer les meues aficions, i fins i tot treballar a estones, perĂČ sense la pressiĂł de ser en el lloc de faena.
âTeniu un germĂ bessĂł que ha estat professor, la vostra neboda Aina Ă©s la batllessa. La vostra famĂlia sĂłn les forces vives del poble.
â[Riu] No, no⊠Som una famĂlia normal. CadascĂș tĂ© el seu compromĂs, cadascĂș ha agafat el seu camĂ a la vida. Ens respectem, ens estimem. En el poble intentem ser una famĂlia normal i senzilla.
âAquests dies, la vostra biografia sâha fet popular i diu que Ă©reu molt menut i ja volĂeu ser capellĂ .
âJo vaig crĂ©ixer en la parrĂČquia, sĂ. Jo era lâescolanet. Ajudava el capellĂ i molt prompte vaig manifestar el meu desig, i em van portar al seminari. El meu germĂ tambĂ© hi va fer el batxiller, perĂČ quan va acabar ho va deixar. Molta gent ho feia aixĂ. Eren altres temps. El sistema educatiu era molt diferent de lâactual. El pes dels internats en lâeducaciĂł era molt important. I el seminari, tambĂ©. Era un lloc on es cultivava la vocaciĂł sacerdotal, perĂČ sâhi impartia una bona educaciĂł intel·lectual. Al meu curs vam arribar a ser uns vuitanta-cinc, sis dels quals ens vam ordenar.
âUs va ordenar Joan Pau II a ValĂšncia. TenĂeu vint-i-tres anys. No Ă©reu massa jove?
âVaig entrar al seminari a deu anys. Tenia una vocaciĂł bastant madura. No tenia dubtes. Era lâedat normal dâordenar-nos en aquella Ăšpoca. Ara, normalment, la gent sâordena mĂ©s tard. TambĂ© es casen mĂ©s tard. Quan jo em vaig ordenar, algun amic meu del poble ja sâhavia casat. Era un altre ritme de vida, de creixement, de maduraciĂł. Com si prenguĂ©rem les decisions sobre la vida abans que ara. Ho fĂšiem convençuts. I conscients que estĂ vem preparats per prendre una decisiĂł que ens comprometia per a tota la vida. Els meus amics que es van casar ho feien convençuts que prenien una decisiĂł que els comprometia per a tota la vida.
âA vegades, aquest âtota la vidaâ no dura sempre. Hi ha matrimonis que se separen i capellans que deixen lâesglĂ©sia.
â Els meus amics continuen tots casats, i dels meus companys de seminari, ningĂș se nâha eixit. Potser algĂș dâaltres promocions, sĂ.
El SĂ©nia no Ă©s frontera, a banda i banda i ha relacions humanes i culturals que fan que ningĂș no se senta estrany
âSou a punt de tornar a Tortosa per recollir les vostres coses. A banda dels llibres, quĂš dureu cap acĂ?
âDe la diĂČcesi, un gran record. Ăs una diĂČcesi singular, que tĂ© territoris a la comarca dels Ports, del Maestrat i a totes les Terres de lâEbre. PerĂČ, curiosament, Ă©s una comarca on el riu SĂ©nia no Ă©s prĂČpiament una frontera. Entre els pobles del nord i del sud del SĂ©nia hi ha una unitat humana, una unitat religiosa, una unitat familiar, de relacions humanes, culturals, que, certament, allĂČ fa que ningĂș se senta estrany. Ăs una Ă rea molt despoblada, perĂČ amb una gran tradiciĂł religiosa. Unes tradicions que conserven amb molt dâafecte i que estima molt la gent. I un gran sentit dâidentitat dels pobles.
âQuan Roma us va nomenar, el president Puig va dir: âĂs el meu bisbe!â
âEll Ă©s morellĂ i se sent del bisbat de Tortosa. SĂ© que els sacerdots que han treballat a la comarca o sĂłn dâallĂ tenen molt bona relaciĂł amb el president.
âHeu parlat amb ell, dâençà que us han nomenat?
âEncara no, perĂČ tindrem ocasiĂł de parlar.
L’esglĂ©sia ha d’acollir les persones, perĂČ d’aixĂČ a beneir certs comportaments hi ha un pas que l’esglĂ©sia no se sent capacitada de donar
âConeixeu la diĂČcesi de ValĂšncia perquĂš el 2004 en vau ser bisbe auxiliar. Penseu que haurĂ canviat gaire?
âTinc lâavantatge que he recorregut prĂ cticament totes les comarques essent capellĂ o bisbe auxiliar, i conec els pobles i la manera de ser que tenen. Conec els capellans. PerĂČ lâesglĂ©sia la formen persones, i en nou anys i mig, les circumstĂ ncies canvien molt. TrobarĂ© una societat que pastoralment no Ă©s tan fĂ cil com fa deu anys. Hi ha molts valors culturals que sâhan generalitzat aquests anys. La cultura ambiental, els valors, tampoc no sĂłn tan diferents que a Tortosa, perquĂš la societat Ă©s molt globalitzada. Per tant, tenim uns desafiaments culturals importants.
âEntre aquests desafiaments, hi incloeu lâenvelliment dels capellans o la falta de vocacions?
âAixĂČ Ă©s un problema. A Tortosa ho he notat. He enterrat molts mĂ©s capellans que els que he ordenat. AcĂ, a ValĂšncia, el nombre de seminaristes encara Ă©s considerable, crec que nâhi ha uns cinquanta en el seminari major, perĂČ en els anys vuitanta quan jo era formador, del 1985 al 1990, van arribar a ser-ne 120. Hem dâintentar que la gent redescobresca el valor del ministeri sacerdotal, perĂČ tambĂ© hi ha ministeris laics que enriqueixen la vida cristiana. A les parrĂČquies hi ha molts laics treballant. Hem de pensar que la vida de lâesglĂ©sia no depĂšn Ășnicament dels batejats.
âA quĂš atribuĂŻu el descens?
âHa canviat la cultura. Molts batejats, quan decideixen unir les seues vides, ja no ho fan per lâesglĂ©sia. Hi ha una feblesa de la fe. Ja no hi ha aquell pes sociolĂČgic que feia que actuaren com a cristians.
âPotser les parelles que no sĂłn de dona i home no troben aixopluc a lâesglĂ©sia.
âNo ho sĂ©. El canvi de cultura ha tingut lloc en molt pocs anys. No sols per la manera de casar-se, sinĂł per la concepciĂł de quĂš representa formar una famĂlia, en quĂš dues persones es comprometen per sempre. Avui, prendre la decisiĂł de viure cristianament el matrimoni i la famĂlia sâha convertit en un acte heroic, prĂ cticament.
âPermeteu-me que hi insistesca. Probablement, aixĂČ passa perquĂš hi ha moltes maneres de viure la parella i la famĂlia i lâesglĂ©sia no ha estat prou Ă gil per a collir-les. Pense en una parella dâhomosexuals o de lesbianes, per exemple.
âPotser Ă©s aixĂČ. PerĂČ lâesglĂ©sia no ha de beneir necessĂ riament totes les opcions morals. LâesglĂ©sia sempre ha proposat un ideal de vida cristiana. I en aquest ideal hi entren dimensions com lâeconĂČmica, de la justĂcia, de la veritat, de la vivĂšncia personal de la sexualitat. LâesglĂ©sia sempre ha proposat que la castedat Ă©s un valor que dignifica la persona. I aixĂČ ens afecta a tots. LâesglĂ©sia ha dâacollir les persones, no Ă©s missiĂł de lâesglĂ©sia condemnar ningĂș. AixĂČ no obstant, dâacollir la persona a beneir comportaments, hi ha un pas que lâesglĂ©sia no se sent capacitada a donar.
âQue Ă©s el pas que allunya la gent de lâesglĂ©siaâŠ
âAixĂČ fa que molta gent seân senta exclosa, perĂČ lâesglĂ©sia no vol excloure ningĂș. Vol proposar camins de vida cristiana.
Tal vegada ens hem adonat ara que el problema de la pederà stia és molt més greu que no ens imaginà vem
âAltres qĂŒestions que potser fan que la gent es distancie de lâesglĂ©sia sĂłn els casos de pederĂ stia que a poc a poc van denunciant-se. Es fa prou per a resoldre-ho?
âAixĂČ Ă©s un drama. Ăs un drama de la societat. No Ășnicament de lâesglĂ©sia. Sâhaurien de mirar estadĂstiques, perquĂš els casos actius judicialment que hi ha ara a lâestat espanyol sĂłn molts, perĂČ quan mires els que tenen relaciĂł amb lâesglĂ©sia, sĂłn percentualment molt pocs. AixĂČ no impedeix que per part de lâesglĂ©sia no fem tot el possible perquĂš no torne a passar mai mĂ©s. LâesglĂ©sia ha de ser un lloc segur on els menors puguen viure la fe. No pot ser que un lloc que ha de servir per a portar-los a DĂ©u siga un lloc que els acabe portant a lâinfern existencial. Tal vegada ens hem adonat ara que el problema Ă©s molt mĂ©s greu del que ens imaginĂ vem. Molts casos sĂłn del passat, moltes vegades no es parlava dâaquestes coses. Ni dins de casa, ni fora. Moltes vegades, quan els pares ho manifestaven, el primer que deien Ă©s que no volien que se sabera. Hi havia una cultura de lâencobriment que ens afectava a tots. A lâesglĂ©sia ara som conscients que eixa cultura nomĂ©s porta mĂ©s sofriment. Nosaltres hem de posar tots els mitjans al nostre abast perquĂš aixĂČ no passe i perquĂš, si passa, no es tape. De fet, avui, als bisbats hi ha protocols de prevenciĂł. Tenim comissions diocesanes dâacollida i acompanyament de les vĂctimes i dâorientaciĂł. Tenim uns protocols imposats, o marcats, per la Santa Seu molt durs. Posem tots els mitjans que tenim a lâabast. AixĂČ no vol dir que no puga passar, perĂČ sabem que, si passa, podem tenir la confiança que intentarĂ dâeradicar-se.
âEn molts casos i durant anys, lâesglĂ©sia sĂ que ho ha negat i sâha negat a col·laborar.
âJo crec que no hi ha hagut una negativa a col·laborar. PerĂČ tampoc no volem ser utilitzats per campanyes. No Ă©s cert que no vulguem reconĂšixer la veritat. Una altra cosa Ă©s que a vegades seâns vol marcar el ritme amb quĂš hem dâactuar. Nosaltres som els interessats a saber la veritat. I si hi ha dades que no sabem, i sĂłn comprovables, que ens les diguen.
âUna altra cosa que posa lâesglĂ©sia a les primeres planes sĂłn les immatriculacions de bĂ©ns immobles. AixĂČ retrata una esglĂ©sia golafre que sâapropia de coses que no sĂłn seues.
âPense que en aixĂČ tambĂ© hi ha molta campanya. Us dirĂ© el que he viscut a Tortosa. AllĂ vam immatricular les esglĂ©sies parroquials, els llocs de culte, les ermites, les cases abadies⊠Ăs a dir, els bĂ©ns sobre els quals en el segle XIX, desprĂ©s de les desamortitzacions i els concordats del 1853, sâarribĂ a un acord entre lâestat i la Santa Seu. No es podien immatricular perquĂš la propietat era clara. Fins a final del segle XX, altres religions sĂ que podien fer-ho, i lâEsglĂ©sia catĂČlica, no. Per aixĂČ ens donen la possibilitat de fer-ho. De totes les coses que hem immatriculat, a Tortosa nomĂ©s hem tingut un conflicte amb el campanar de BenicarlĂł, que Ă©s exempt de lâedifici de lâesglĂ©sia i lâajuntament va dur el cas a lâAudiĂšncia provincial, que ens va donar la raĂł.
âCom veieu el comportament de certs col·lectius que es diuen cristians perĂČ insulten i humilien persones vulnerables o que es troben en casos de necessitat. Concretament, el col·lectiu Abogados Cristianos assetja i denuncia, i posa autobusos contra la transsexualitat.
âLa llibertat dâexpressiĂł Ă©s per a tots. TambĂ© per a ells. LâesglĂ©sia no tĂ© aquests mĂštodes, clarament. Jo no actue aixĂ. La meua manera dâactuar Ă©s anunciar lâevangeli i proclamar els valors cristians dâuna manera democrĂ tica i lliure. PerĂČ sâha de reconĂšixer que posar un autobĂșs difonent un missatge Ă©s un acte de llibertat mentre no siga un missatge ofensiu. Sâhan dâevitar les situacions que provoquen lâodi contra col·lectius o persones que tenen un comportament determinat, perĂČ la resta ha de formar part de la llibertat dâexpressiĂł.
Els bisbes no hem de parlar obertament de polĂtica, perĂČ podem recordar els criteris morals
âEl vostre predecessor a la seu, el cardenal Cañizares, ha tingut intervencions polĂšmiques, no Ășnicament en lâĂ mbit privat, sinĂł en cartes pĂșbliques i predicant des de la trona. Mâagradaria que meân donĂ reu la vostra opiniĂł.
âSâha de distingir. A lâesglĂ©sia no podem deixar de parlar de temes que tenen a veure amb la doctrina social, perquĂš aquesta Ă©s la manera que tĂ© la fe cristiana dâencarnar-se en les realitats humanes. La doctrina social de lâesglĂ©sia Ă©s una proposta Ăštica i moral a la societat. I la proposta tĂ© conseqĂŒĂšncies en la vida polĂtica. AixĂČ Ă©s inevitable. La concreciĂł dâeixes conseqĂŒĂšncies lâha de fer cada cristiĂ en la seua consciĂšncia. Ăs la doctrina del papa Benet XVI en la seua encĂclica Deus caritas est. Jo pense que hem de deixar que cada cristiĂ traga les conseqĂŒĂšncies polĂtiques que ha de traure. Pot haver-hi situacions en la vida que sĂłn moments dâespecial tensiĂł. Ho hem de reconĂšixer. Moltes vegades a lâesglĂ©sia no ens sentim compresos per la societat. O ens sentim mal interpretats. O ens sentim jutjats per unes intencions que no sĂłn les nostres. I, a voltes, seâns pot escapar una expressiĂł. No sâha de donar mĂ©s importĂ ncia a la cosa. TambĂ© a mi seâm pot escapar, eh? [Riu]
âVeig que no en voleu parlar gaire.
âNo. Jo pense que sĂ. [Riu]
âEl cas de Cañizares, que parla obertament de polĂtica, o contra polĂtics, no Ă©s lâĂșnic. Tots coneixem casos de rectors que demanen obertament el vot quan hi ha eleccions.
âAixĂČ no sâha de fer.
âPerĂČ es fa.
âNo sĂ© si es fa o Ă©s una excepciĂł. Ăs normal que els bisbes recordem els criteris morals, perquĂš tenen conseqĂŒĂšncies polĂtiques. Siguem sincers. Que lâesglĂ©sia recorde els seus principis morals no hauria dâestranyar a ningĂș. PerĂČ la concreciĂł polĂtica lâha de fer cada cristiĂ . Com aplicar eixos principis morals a la realitat concreta en quĂš vivim? Quines sĂłn les prioritats? El vot Ă©s un acte que tĂ© un valor, perĂČ votar un partit no significa identificar-se dogmĂ ticament amb ningĂș.
âDe dogma nomĂ©s teniu el de la fe.
â[Riu] La fe, exactament!
âQuin serĂ el lema que triareu com a frontispici del vostre mandat com a arquebisbe de ValĂšncia?
âNormalment, sâagafa una frase de la BĂblia o del Nou Testament. La meua Ă©s una frase de Sant Pau a la segona carta als Corints. In caritate non ficta, in verbo veritatis, in virtute Dei⊠Com sâha de presentar un bisbe davant el seu poble? Estimant-lo, estimant la societat i anunciant lâevangeli.
âI no amb una capa pĂșrpura molt llarga?
âNo. No pense fer aixĂČ. Va ser una anĂšcdota que sâha exagerat excessivament. Per una fotografia puntual no es pot definir una persona. Qui ha tractat monsenyor Antonio Cañizares coneix la senzillesa de la seua vida. La seua humilitat. Quan ocupem cĂ rrecs pĂșblics, ens veiem en situacions cerimonials que no fem en la nostra vida normal.
âHem vist entrar el bisbe Munilla a Oriola dalt un ase blanc. Com Ă©s lâentrada de lâarquebisbe a la diĂČcesi de ValĂšncia?
âAmb un ase, no? TĂ© els seus rituals propis. El dia abans de la presa de possessiĂł sâarriba al primer poble de la diĂČcesi i es visita la primera parrĂČquia. En aquest cas, des de Tortosa, Ă©s Benavites (Camp de Morvedre). Se saluda les autoritats que hagen anat a rebreât, els feligresos i es fa una mica de pregĂ ria a la parrĂČquia. DesprĂ©s, com que Ă©s de camĂ cap a ValĂšncia, es visita el santuari de Santa Maria del Puig, on comença el cristianisme desprĂ©s de la reconquesta. I hi ha una altra tradiciĂł segons la qual la nit anterior a la presa de possessiĂł, lâarquebisbe la passa a lâantic convent dels Socors, que ara Ă©s el col·legi JesĂșs i Maria de ValĂšncia. Sant TomĂ s de Villanueva, que va ser arquebisbe de ValĂšncia, era agustĂ, i la nit abans va fer aixĂČ, que ara Ă©s tradiciĂł. Es resen vespres i quedarĂ© allĂ a dormir com tots els arquebisbes valencians. I lâendemĂ , ja es concelebra la missa a la catedral.
âSerĂ una missa en catalĂ ?
âHi haurĂ parts en valenciĂ i parts en castellĂ .
âI una volta hĂ geu pres possessiĂł, quina mena de cĂșria us trobareu?
âMoltes persones que hi treballen ja hi eren quan vaig ser bisbe auxiliar. Ens coneixem. La majoria hem estat companys, alumnes⊠Moltes vegades es tĂ© una idea dâuna cĂșria allunyada de la realitat. Tots tenim la intenciĂł de servir de la millor manera possible.
âPotser hem llegit massa, perĂČ ens imaginem els Borja entre aquelles parets. Intrigues i de tot.
âNo! [Riu a cor quĂš vols] Res a veure, res a veure!
âSupose que veniu amb ganes de canviar coses.
âTots venim amb ganes de millorar. PerĂČ primer sâha de veure quĂš es pot millorar. Desconec algunes coses. Tots volem que lâesglĂ©sia siga millor. Fer de la vida de lâesglĂ©sia una lluita pel poder Ă©s el pitjor que pot passar.
âPerĂČ passa.
âPot passar. PerĂČ aixĂČ es pot donar en tots els Ă mbits, tambĂ© en la polĂtica. Treballem convençuts que volem servir lâEvangeli. Si hi ha actituds dâaquesta mena, anirem corregint-les. Els capellans fem exercicis espirituals, recessos, escoltem lâevangeli⊠No fem de lâesglĂ©sia una lluita pel poder. No.
El procĂ©s va ser un moment delicat per a l’esglĂ©sia i vam haver de dir una paraula que a uns els semblava massa i a uns altres, massa poc
âQuina relaciĂł teniu amb monsenyor Omella, arquebisbe de Barcelona i president de la ConferĂšncia Episcopal Espanyola?
âBĂ©. Les relacions entre els bisbes amb seu a Catalunya Ă©s de germanor. Tant entre els que han nascut allĂ com els que no. I aixĂČ vol dir sinceritat. Hem viscut moments molt delicats, i sâha parlat amb tota llibertat. CadascĂș de nosaltres hem expressat la nostra manera de veure les coses. Hem arribat a consensos que a uns els podrien semblar massa, i a uns altres, massa poc. PerĂČ era el consens dâallĂČ que podĂem dir junts.
âMoments delicats, dieu.
âEl procĂ©s!
ââŠ
âVa ser un moment delicat per a la societat i per a la vida de lâesglĂ©sia. Vam haver de dir alguna paraula. A uns els semblava massa, i a uns altres massa poc. Amb respecte. Quina llibertat havĂem de respectar als ciutadans i fins a quin punt podĂem dir una paraula moral que ajudara a pacificar la societat.
âAdmireu algun bisbe o arquebisbe que us haja precedit?
âTots tenim referents. Els meus no sĂłn necessĂ riament bisbes. Poden ser referents com a persones. Els models sĂłn les persones. NingĂș no entra al seminari amb el desig de ser bisbe. Jo hi vaig entrar perquĂš mâagradava la catequesi, veure com el capellĂ visitava els malalts⊠Quan vols ser capellĂ , vols ser rector del poble. DesprĂ©s coneixes els formadors, els companys, i tambĂ© bisbes i arquebisbes que en algun moment de la vida tâhan dit una paraula, tâhan donat un poc dâĂ nim, i amb aixĂČ vas configurant la vida. SĂ que tinc alguns models de bisbes, com ara Pepe Vilaplana, que Ă©s de Benimarfull (el Comtat), que va ser bisbe de Huelva i ara estĂ jubilat. Va ser formador meu al seminari. O monsenyor AgustĂ CortĂ©s, que Ă©s bisbe de Sant Feliu de Llobregat. Vam conviure cinc anys al seminari quan ell era rector o formador. Aquests sĂłn els punts de referĂšncia.
âQuan va ser la darrera vegada que vĂ reu veure el papa?
âFa deu dies vaig anar a Roma.
âCom es troba?
âDe cap, molt bĂ©. Sabia on era Tortosa i on era ValĂšncia. No em coneixia de cara, no em va reconĂšixer pel nom. PerĂČ li vaig dir, sĂłc el bisbe de Tortosa que vostĂš ha nomenat arquebisbe de ValĂšncia. Em va fer una al·lusiĂł a Tortosa i una al·lusiĂł a ValĂšncia. FĂsicament, anava amb bastĂł, perquĂš tĂ© unes dificultats de mobilitat que tots sabem, perĂČ el vaig veure molt Ă gil de cap i molt bĂ©.
Enric Benavent
âFa quaranta anys que sou capellĂ . No heu tingut mai cap moment de dubte? Cap moment de preguntar-vos, quĂš faig acĂ?
âNo. He tingut moments de mĂ©s sofriment que altres, de mĂ©s preocupaciĂł. I aixĂČ Ă©s normal. Potser eren moments que per algun motiu no estava a gust amb la feina, o no mâhe sentit comprĂ©s. Hi ha hagut moments de mĂ©s alegria o de mĂ©s dificultat, perĂČ posar en dubte la vocaciĂł, grĂ cies a DĂ©u, no.
âI si haguera passat?
âNo ho sĂ©.
âQuan un bisbe tĂ© un moment de crisi, quĂš fa?
âSupose que va a un company. Si comparteixes una preocupaciĂł amb un company, potser tâajuda perquĂš pot haver tingut experiĂšncies semblants. Intentes orientar aquestes preocupacions de la millor manera possible.
âNo us heu enamorat mai?
âSempre he tingut en la vida algun moment⊠PerĂČ si vols seguir un camĂ, has de posar mitjans que no sols sĂłn naturals, sinĂł de pregĂ ria, de crĂ©ixer en lâamistat amb el Senyor, de reviure el sentit dâallĂČ que fas. Ser sacerdot no Ă©s una professiĂł. Ăs un camĂ espiritual i aixĂČ cada dia ho has de dur a la pregĂ ria, perquĂš si no, no tĂ© sentit.
âTornem un poc al principi, quan ens parlĂ veu de les afeccions, quĂš feu en el temps lliure?
âDurant les vacances dâagost, la primera activitat que faig Ă©s una caminada de dues hores per la muntanya. Conec els camins, els noms dâalgunes fonts, no tant com el meu germĂ , que se la coneix pam a pam, perĂČ els noms importants, sĂ. TambĂ© escolte mĂșsica, sobretot, oratoris de mĂșsica sacra, Cesar Frank, Bach, Haendel. Si em demanes pels dâara, la veritat Ă©s que nâhi ha tants que em costa de seguir-losâŠ
âPer oci, quĂš llegiu?
âNovel·la. Mâagrada la novel·la histĂČrica. LâĂșltima que he llegit Ă©s Entre lâinfern i la glĂČria, dâĂlvar Valls, que Ă©s una biografia de Jacint Verdaguer, una biografia molt potent.
âHeu dit que aneu al bar. Feu partides de dĂČmino amb els amics?
âNo, no tant, perĂČ sĂ que quede amb els amics per fer una cervesa o un cafĂš i contar-nos la vida, aixĂČ sĂ.
âCom us tracten dâençà que sou arquebisbe?
âBĂ©, normal. Aquesta Ă©s la segona vegada que vinc al poble. La primera va ser un poc especial. Vaig anar al bar a esmorzar amb uns amics dâOntinyent que van venir de visita, i bĂ©, la gent em felicitava. PerĂČ ja hem quedat que, amb la gent dâacĂ, vida normal.
Convé que un bisbe no confesse obertament les seues opinons
âHi ha alguna cosa que vulgueu dir i que no us haja preguntat?
âNo! Ja he dit molt!
âNo sĂ© si trobarĂ© cap titular. Nadeu i guardeu la roba.
â[Riu] BĂ©! No Ă©s guardar la roba. Tal vegada sĂłc una persona que mâagrada poder parlar amb tots.
âI quedar bĂ© amb tots?
âUn bisbe ha de pensar que hi ha temes en quĂš un cristiĂ Ă©s lliure. ConvĂ© que un bisbe no manifeste gaire obertament les seues opinions. En les coses que sĂłn opinables, un bisbe ha de manifestar una actitud de respecte a la llibertat de tots.
Informa:VILAWEB.CAT (1-XII-2022)