ENRIC BENAVENT: “SI ENS DEIXEN TREBALLAR EN PAU, FAREM QUE ES NOTI QUE HI HA UN ARQUEBISBE QUE PARLE VALENCIÀ “

Enric Benavent: “Si ens deixen treballar en pau, intentarem que es note que hi ha un arquebisbe que parla valencià”.
En aquesta entrevista, el nou arquebisbe de ValĂšncia repassa la major part de temes que afecten l’EsglĂ©sia CatĂČlica i la relaciĂł amb els ciutadans · Enric Benavent parla tambĂ© del seu arrelament al paĂ­s i de l’expectaciĂł que ha creat el seu nomenament.

Si no hi ha cap novetat, el 10 de desembre, Enric Benavent (Quatretonda, la Vall d’Albaida, 1959) prendrĂ  possessiĂł de la seu de la diĂČcesi de ValĂšncia. Qui ha estat fins ara bisbe de Tortosa substituirĂ  el cardenal Antonio Cañizares i esdevindrĂ  l’arquebisbe Benavent. El seu nomenament va ser rebut amb un cert alleujament per molts sectors tant polĂ­tics com socials, fins i tot, aquells mĂ©s allunyats de l’EsglĂ©sia catĂČlica. El fet que siga un bisbe valenciĂ  d’expressiĂł catalana i amb un tarannĂ  dialogant ha fet esclatar moltes esperances.

(ESPERANÇA CAMPS )

Fem aquesta entrevista dilluns al matĂ­. Tan sols fa unes hores que el bisbe Enric Benavent s’ha acomiadat dels feligresos de la diĂČcesi de Tortosa. En acabar l’eucaristia va agafar el cotxe, un utilitari molt petit, i va conduir fins a Quatretonda. EstĂ  una mica constipat. Hi serĂ  poques hores, perquĂš ha de tornar a Tortosa a fer caixes i recollir per fer el trasllat. “En nou anys i mig, s’acumulen molts llibres i molts de papers”, diu. Al poble viu a la casa que era dels avis i que ha reformat de manera modesta i funcional. Hi ha fotografies dels pares i de la seua ordenaciĂł sacerdotal. TambĂ© algunes imatges religioses. És la casa de poble tradicional valenciana, amb una portassa de fusta lluent, ferro i vidre, coberta per una persiana de lĂ mines molt espesses perquĂš a l’estiu deixe cĂłrrer l’aire perĂČ barre el pas a la calor.

El pare era llaurador, diu, tenia terres que encara sĂłn de la famĂ­lia. Les cuida el germĂ  bessĂł de l’arquebisbe, que tambĂ© va passar pel seminari, perĂČ en va sortir i tota la vida ha estat professor de catalĂ . Ara ja s’ha jubilat.

El vent arriba de la serra sec i fred i agrana uns quants nĂșvols blancs que fan bonic. L’arquebisbe ens rep amb un somriure afable que abandonarĂ  poques vegades al llarg de l’entrevista. Ens mostra la serra, en acabar hi anirem i ens mostrarĂ  les vistes del MondĂșber i de Quatretonda.

El racĂł on ens asseiem per fer l’entrevista el presideix una fotografia del moment en quĂš el papa Joan Pau II el va ordenar sacerdot ara fa exactament quaranta anys, durant la visita pastoral de Wojtyla a ValĂšncia. L’arquebisbe nomenat tenia vint-i-tres anys. Parla de manera pausada, mastegant molt les paraules abans de pronunciar-les. Anys d’ofici i alquĂ­mia verbal i gestual per a no dir res que no siga apropiat, o res que el puga comprometre a ell, o a l’EsglĂ©sia catĂČlica, mĂ©s del compte. PerĂČ enmig del discurs mĂ©s o menys previst, Benavent deixa anar alguna reflexiĂł, potser confessiĂł, mĂ©s personal.

—Com viviu l’expectació que ha creat el vostre nomenament com a arquebisbe de Valùncia?
—Amb una mica de por. Siguem realistes, perquĂš sempre que un desperta expectatives, tĂ© la por que finalment no es complesquen. No pense que hi haja motiu per a tanta expectaciĂł.

—El fet que sou un arquebisbe valencià que parla català, per exemple.
—SĂłc d’acĂ­ de Quatretonda, i acĂ­ tots parlem valenciĂ . És la nostra manera d’expressar-nos i Ă©s la nostra manera de parlar entre nosaltres, amb la famĂ­lia, en el poble, amb els amics, amb els companys de seminari, perquĂš la majoria eren de pobles. Per tant, Ă©s la llengua en quĂš normalment m’expresse. No hauria de ser un problema.

—PerĂČ Ă©s notĂ­cia.
—No hauria de ser una notícia.

Hem de trobar punts d’acord, perquĂš quan es diu ‘tots volem missa en valenciĂ ’, uns pensen en una cosa i uns altres en una altra
Enric Benavent

—Es notarĂ  a la diĂČcesi de ValĂšncia que hi haurĂ  un arquebisbe de la terra que parla la llegua del paĂ­s?
—Quan era bisbe auxiliar de ValĂšncia i anava pels pobles, predicava moltes vegades en valenciĂ . Si el rector de la parrĂČquia em preparava la missa en valenciĂ , la fĂ©iem en valenciĂ . Sempre he actuat amb molta normalitat. I de la mateixa manera he actuat al bisbat de Tortosa. Si ens deixen treballar en pau, intentarem que siga aixĂ­ sempre que siga una necessitat pastoral. Els Ășltims sĂ­nodes de l’esglĂ©sia de ValĂšncia han expressat eixe desig. El cardenal Cañizares ha fet un pas important facilitant la retransmissiĂł de la missa en À Punt. Va començar en la pandĂšmia i va tenir bona acollida. Sense polĂšmiques. Potser aixĂČ ens indica quin Ă©s el camĂ­ a seguir.

—“Si ens deixen treballar”, dieu. Qui?
—Quan uns diuen “tots volen missa en valencià”. A vegades, darrere aquesta expressió, uns pensen en una cosa i altres en una altra. Hem de trobar punts d’acord. Que siga una cosa pacíficament acceptable. Es tracta de fer les coses amb normalitat.

—Fem l’entrevista a Quatretonda. Hi heu vingut a passar-hi unes hores per tornar a marxar. AixĂČ Ă©s tocar mare?
—Per a mi Ă©s un lloc de descans. Crec que Ă©s important, tenir un lloc de descans. Aquests anys que he estat a Tortosa, al principi encara vivien els meus pares i Ă©s normal que vinguĂ©s a veure’ls. PerĂČ tambĂ© el meu germĂ  i la famĂ­lia viuen acĂ­ i a XĂ tiva i, per tant, estan per la comarca
 I tinc els meus amics de tota la vida. AcĂ­, puc fer una vida un poc mĂ©s anĂČnima, mĂ©s normal, puc caminar per la serra, puc fer les meues aficions, i fins i tot treballar a estones, perĂČ sense la pressiĂł de ser en el lloc de faena.

—Teniu un germĂ  bessĂł que ha estat professor, la vostra neboda Aina Ă©s la batllessa. La vostra famĂ­lia sĂłn les forces vives del poble.
—[Riu] No, no
 Som una famĂ­lia normal. CadascĂș tĂ© el seu compromĂ­s, cadascĂș ha agafat el seu camĂ­ a la vida. Ens respectem, ens estimem. En el poble intentem ser una famĂ­lia normal i senzilla.

—Aquests dies, la vostra biografia s’ha fet popular i diu que Ă©reu molt menut i ja volĂ­eu ser capellĂ .
—Jo vaig crĂ©ixer en la parrĂČquia, sĂ­. Jo era l’escolanet. Ajudava el capellĂ  i molt prompte vaig manifestar el meu desig, i em van portar al seminari. El meu germĂ  tambĂ© hi va fer el batxiller, perĂČ quan va acabar ho va deixar. Molta gent ho feia aixĂ­. Eren altres temps. El sistema educatiu era molt diferent de l’actual. El pes dels internats en l’educaciĂł era molt important. I el seminari, tambĂ©. Era un lloc on es cultivava la vocaciĂł sacerdotal, perĂČ s’hi impartia una bona educaciĂł intel·lectual. Al meu curs vam arribar a ser uns vuitanta-cinc, sis dels quals ens vam ordenar.

—Us va ordenar Joan Pau II a ValĂšncia. TenĂ­eu vint-i-tres anys. No Ă©reu massa jove?
—Vaig entrar al seminari a deu anys. Tenia una vocaciĂł bastant madura. No tenia dubtes. Era l’edat normal d’ordenar-nos en aquella Ăšpoca. Ara, normalment, la gent s’ordena mĂ©s tard. TambĂ© es casen mĂ©s tard. Quan jo em vaig ordenar, algun amic meu del poble ja s’havia casat. Era un altre ritme de vida, de creixement, de maduraciĂł. Com si prenguĂ©rem les decisions sobre la vida abans que ara. Ho fĂšiem convençuts. I conscients que estĂ vem preparats per prendre una decisiĂł que ens comprometia per a tota la vida. Els meus amics que es van casar ho feien convençuts que prenien una decisiĂł que els comprometia per a tota la vida.

—A vegades, aquest “tota la vida” no dura sempre. Hi ha matrimonis que se separen i capellans que deixen l’esglĂ©sia.
— Els meus amics continuen tots casats, i dels meus companys de seminari, ningĂș se n’ha eixit. Potser algĂș d’altres promocions, sĂ­.

El SĂ©nia no Ă©s frontera, a banda i banda i ha relacions humanes i culturals que fan que ningĂș no se senta estrany
—Sou a punt de tornar a Tortosa per recollir les vostres coses. A banda dels llibres, quù dureu cap ací?
—De la diĂČcesi, un gran record. És una diĂČcesi singular, que tĂ© territoris a la comarca dels Ports, del Maestrat i a totes les Terres de l’Ebre. PerĂČ, curiosament, Ă©s una comarca on el riu SĂ©nia no Ă©s prĂČpiament una frontera. Entre els pobles del nord i del sud del SĂ©nia hi ha una unitat humana, una unitat religiosa, una unitat familiar, de relacions humanes, culturals, que, certament, allĂČ fa que ningĂș se senta estrany. És una Ă rea molt despoblada, perĂČ amb una gran tradiciĂł religiosa. Unes tradicions que conserven amb molt d’afecte i que estima molt la gent. I un gran sentit d’identitat dels pobles.

—Quan Roma us va nomenar, el president Puig va dir: “És el meu bisbe!”
—Ell Ă©s morellĂ  i se sent del bisbat de Tortosa. SĂ© que els sacerdots que han treballat a la comarca o sĂłn d’allĂ  tenen molt bona relaciĂł amb el president.

—Heu parlat amb ell, d’ençà que us han nomenat?
—Encara no, perĂČ tindrem ocasiĂł de parlar.

L’esglĂ©sia ha d’acollir les persones, perĂČ d’aixĂČ a beneir certs comportaments hi ha un pas que l’esglĂ©sia no se sent capacitada de donar
—Coneixeu la diĂČcesi de ValĂšncia perquĂš el 2004 en vau ser bisbe auxiliar. Penseu que haurĂ  canviat gaire?
—Tinc l’avantatge que he recorregut prĂ cticament totes les comarques essent capellĂ  o bisbe auxiliar, i conec els pobles i la manera de ser que tenen. Conec els capellans. PerĂČ l’esglĂ©sia la formen persones, i en nou anys i mig, les circumstĂ ncies canvien molt. TrobarĂ© una societat que pastoralment no Ă©s tan fĂ cil com fa deu anys. Hi ha molts valors culturals que s’han generalitzat aquests anys. La cultura ambiental, els valors, tampoc no sĂłn tan diferents que a Tortosa, perquĂš la societat Ă©s molt globalitzada. Per tant, tenim uns desafiaments culturals importants.

—Entre aquests desafiaments, hi incloeu l’envelliment dels capellans o la falta de vocacions?
—AixĂČ Ă©s un problema. A Tortosa ho he notat. He enterrat molts mĂ©s capellans que els que he ordenat. AcĂ­, a ValĂšncia, el nombre de seminaristes encara Ă©s considerable, crec que n’hi ha uns cinquanta en el seminari major, perĂČ en els anys vuitanta quan jo era formador, del 1985 al 1990, van arribar a ser-ne 120. Hem d’intentar que la gent redescobresca el valor del ministeri sacerdotal, perĂČ tambĂ© hi ha ministeris laics que enriqueixen la vida cristiana. A les parrĂČquies hi ha molts laics treballant. Hem de pensar que la vida de l’esglĂ©sia no depĂšn Ășnicament dels batejats.

—A quù atribuïu el descens?
—Ha canviat la cultura. Molts batejats, quan decideixen unir les seues vides, ja no ho fan per l’esglĂ©sia. Hi ha una feblesa de la fe. Ja no hi ha aquell pes sociolĂČgic que feia que actuaren com a cristians.

—Potser les parelles que no sĂłn de dona i home no troben aixopluc a l’esglĂ©sia.
—No ho sĂ©. El canvi de cultura ha tingut lloc en molt pocs anys. No sols per la manera de casar-se, sinĂł per la concepciĂł de quĂš representa formar una famĂ­lia, en quĂš dues persones es comprometen per sempre. Avui, prendre la decisiĂł de viure cristianament el matrimoni i la famĂ­lia s’ha convertit en un acte heroic, prĂ cticament.

—Permeteu-me que hi insistesca. Probablement, aixĂČ passa perquĂš hi ha moltes maneres de viure la parella i la famĂ­lia i l’esglĂ©sia no ha estat prou Ă gil per a collir-les. Pense en una parella d’homosexuals o de lesbianes, per exemple.
—Potser Ă©s aixĂČ. PerĂČ l’esglĂ©sia no ha de beneir necessĂ riament totes les opcions morals. L’esglĂ©sia sempre ha proposat un ideal de vida cristiana. I en aquest ideal hi entren dimensions com l’econĂČmica, de la justĂ­cia, de la veritat, de la vivĂšncia personal de la sexualitat. L’esglĂ©sia sempre ha proposat que la castedat Ă©s un valor que dignifica la persona. I aixĂČ ens afecta a tots. L’esglĂ©sia ha d’acollir les persones, no Ă©s missiĂł de l’esglĂ©sia condemnar ningĂș. AixĂČ no obstant, d’acollir la persona a beneir comportaments, hi ha un pas que l’esglĂ©sia no se sent capacitada a donar.

—Que Ă©s el pas que allunya la gent de l’esglĂ©sia

—AixĂČ fa que molta gent se’n senta exclosa, perĂČ l’esglĂ©sia no vol excloure ningĂș. Vol proposar camins de vida cristiana.

Tal vegada ens hem adonat ara que el problema de la pederàstia és molt més greu que no ens imaginàvem
—Altres qĂŒestions que potser fan que la gent es distancie de l’esglĂ©sia sĂłn els casos de pederĂ stia que a poc a poc van denunciant-se. Es fa prou per a resoldre-ho?
—AixĂČ Ă©s un drama. És un drama de la societat. No Ășnicament de l’esglĂ©sia. S’haurien de mirar estadĂ­stiques, perquĂš els casos actius judicialment que hi ha ara a l’estat espanyol sĂłn molts, perĂČ quan mires els que tenen relaciĂł amb l’esglĂ©sia, sĂłn percentualment molt pocs. AixĂČ no impedeix que per part de l’esglĂ©sia no fem tot el possible perquĂš no torne a passar mai mĂ©s. L’esglĂ©sia ha de ser un lloc segur on els menors puguen viure la fe. No pot ser que un lloc que ha de servir per a portar-los a DĂ©u siga un lloc que els acabe portant a l’infern existencial. Tal vegada ens hem adonat ara que el problema Ă©s molt mĂ©s greu del que ens imaginĂ vem. Molts casos sĂłn del passat, moltes vegades no es parlava d’aquestes coses. Ni dins de casa, ni fora. Moltes vegades, quan els pares ho manifestaven, el primer que deien Ă©s que no volien que se sabera. Hi havia una cultura de l’encobriment que ens afectava a tots. A l’esglĂ©sia ara som conscients que eixa cultura nomĂ©s porta mĂ©s sofriment. Nosaltres hem de posar tots els mitjans al nostre abast perquĂš aixĂČ no passe i perquĂš, si passa, no es tape. De fet, avui, als bisbats hi ha protocols de prevenciĂł. Tenim comissions diocesanes d’acollida i acompanyament de les vĂ­ctimes i d’orientaciĂł. Tenim uns protocols imposats, o marcats, per la Santa Seu molt durs. Posem tots els mitjans que tenim a l’abast. AixĂČ no vol dir que no puga passar, perĂČ sabem que, si passa, podem tenir la confiança que intentarĂ  d’eradicar-se.

—En molts casos i durant anys, l’esglĂ©sia sĂ­ que ho ha negat i s’ha negat a col·laborar.
—Jo crec que no hi ha hagut una negativa a col·laborar. PerĂČ tampoc no volem ser utilitzats per campanyes. No Ă©s cert que no vulguem reconĂšixer la veritat. Una altra cosa Ă©s que a vegades se’ns vol marcar el ritme amb quĂš hem d’actuar. Nosaltres som els interessats a saber la veritat. I si hi ha dades que no sabem, i sĂłn comprovables, que ens les diguen.

—Una altra cosa que posa l’esglĂ©sia a les primeres planes sĂłn les immatriculacions de bĂ©ns immobles. AixĂČ retrata una esglĂ©sia golafre que s’apropia de coses que no sĂłn seues.
—Pense que en aixĂČ tambĂ© hi ha molta campanya. Us dirĂ© el que he viscut a Tortosa. AllĂ  vam immatricular les esglĂ©sies parroquials, els llocs de culte, les ermites, les cases abadies
 És a dir, els bĂ©ns sobre els quals en el segle XIX, desprĂ©s de les desamortitzacions i els concordats del 1853, s’arribĂ  a un acord entre l’estat i la Santa Seu. No es podien immatricular perquĂš la propietat era clara. Fins a final del segle XX, altres religions sĂ­ que podien fer-ho, i l’EsglĂ©sia catĂČlica, no. Per aixĂČ ens donen la possibilitat de fer-ho. De totes les coses que hem immatriculat, a Tortosa nomĂ©s hem tingut un conflicte amb el campanar de BenicarlĂł, que Ă©s exempt de l’edifici de l’esglĂ©sia i l’ajuntament va dur el cas a l’AudiĂšncia provincial, que ens va donar la raĂł.

—Com veieu el comportament de certs col·lectius que es diuen cristians perĂČ insulten i humilien persones vulnerables o que es troben en casos de necessitat. Concretament, el col·lectiu Abogados Cristianos assetja i denuncia, i posa autobusos contra la transsexualitat.
—La llibertat d’expressiĂł Ă©s per a tots. TambĂ© per a ells. L’esglĂ©sia no tĂ© aquests mĂštodes, clarament. Jo no actue aixĂ­. La meua manera d’actuar Ă©s anunciar l’evangeli i proclamar els valors cristians d’una manera democrĂ tica i lliure. PerĂČ s’ha de reconĂšixer que posar un autobĂșs difonent un missatge Ă©s un acte de llibertat mentre no siga un missatge ofensiu. S’han d’evitar les situacions que provoquen l’odi contra col·lectius o persones que tenen un comportament determinat, perĂČ la resta ha de formar part de la llibertat d’expressiĂł.

Els bisbes no hem de parlar obertament de polĂ­tica, perĂČ podem recordar els criteris morals
—El vostre predecessor a la seu, el cardenal Cañizares, ha tingut intervencions polĂšmiques, no Ășnicament en l’àmbit privat, sinĂł en cartes pĂșbliques i predicant des de la trona. M’agradaria que me’n donĂ reu la vostra opiniĂł.
—S’ha de distingir. A l’esglĂ©sia no podem deixar de parlar de temes que tenen a veure amb la doctrina social, perquĂš aquesta Ă©s la manera que tĂ© la fe cristiana d’encarnar-se en les realitats humanes. La doctrina social de l’esglĂ©sia Ă©s una proposta Ăštica i moral a la societat. I la proposta tĂ© conseqĂŒĂšncies en la vida polĂ­tica. AixĂČ Ă©s inevitable. La concreciĂł d’eixes conseqĂŒĂšncies l’ha de fer cada cristiĂ  en la seua consciĂšncia. És la doctrina del papa Benet XVI en la seua encĂ­clica Deus caritas est. Jo pense que hem de deixar que cada cristiĂ  traga les conseqĂŒĂšncies polĂ­tiques que ha de traure. Pot haver-hi situacions en la vida que sĂłn moments d’especial tensiĂł. Ho hem de reconĂšixer. Moltes vegades a l’esglĂ©sia no ens sentim compresos per la societat. O ens sentim mal interpretats. O ens sentim jutjats per unes intencions que no sĂłn les nostres. I, a voltes, se’ns pot escapar una expressiĂł. No s’ha de donar mĂ©s importĂ ncia a la cosa. TambĂ© a mi se’m pot escapar, eh? [Riu]

—Veig que no en voleu parlar gaire.
—No. Jo pense que sí. [Riu]

—El cas de Cañizares, que parla obertament de polĂ­tica, o contra polĂ­tics, no Ă©s l’Ășnic. Tots coneixem casos de rectors que demanen obertament el vot quan hi ha eleccions.
—AixĂČ no s’ha de fer.

—PerĂČ es fa.
—No sĂ© si es fa o Ă©s una excepciĂł. És normal que els bisbes recordem els criteris morals, perquĂš tenen conseqĂŒĂšncies polĂ­tiques. Siguem sincers. Que l’esglĂ©sia recorde els seus principis morals no hauria d’estranyar a ningĂș. PerĂČ la concreciĂł polĂ­tica l’ha de fer cada cristiĂ . Com aplicar eixos principis morals a la realitat concreta en quĂš vivim? Quines sĂłn les prioritats? El vot Ă©s un acte que tĂ© un valor, perĂČ votar un partit no significa identificar-se dogmĂ ticament amb ningĂș.

—De dogma nomĂ©s teniu el de la fe.
—[Riu] La fe, exactament!

—Quin serà el lema que triareu com a frontispici del vostre mandat com a arquebisbe de Valùncia?
—Normalment, s’agafa una frase de la BĂ­blia o del Nou Testament. La meua Ă©s una frase de Sant Pau a la segona carta als Corints. In caritate non ficta, in verbo veritatis, in virtute Dei
 Com s’ha de presentar un bisbe davant el seu poble? Estimant-lo, estimant la societat i anunciant l’evangeli.

—I no amb una capa pĂșrpura molt llarga?
—No. No pense fer aixĂČ. Va ser una anĂšcdota que s’ha exagerat excessivament. Per una fotografia puntual no es pot definir una persona. Qui ha tractat monsenyor Antonio Cañizares coneix la senzillesa de la seua vida. La seua humilitat. Quan ocupem cĂ rrecs pĂșblics, ens veiem en situacions cerimonials que no fem en la nostra vida normal.

—Hem vist entrar el bisbe Munilla a Oriola dalt un ase blanc. Com Ă©s l’entrada de l’arquebisbe a la diĂČcesi de ValĂšncia?
—Amb un ase, no? TĂ© els seus rituals propis. El dia abans de la presa de possessiĂł s’arriba al primer poble de la diĂČcesi i es visita la primera parrĂČquia. En aquest cas, des de Tortosa, Ă©s Benavites (Camp de Morvedre). Se saluda les autoritats que hagen anat a rebre’t, els feligresos i es fa una mica de pregĂ ria a la parrĂČquia. DesprĂ©s, com que Ă©s de camĂ­ cap a ValĂšncia, es visita el santuari de Santa Maria del Puig, on comença el cristianisme desprĂ©s de la reconquesta. I hi ha una altra tradiciĂł segons la qual la nit anterior a la presa de possessiĂł, l’arquebisbe la passa a l’antic convent dels Socors, que ara Ă©s el col·legi JesĂșs i Maria de ValĂšncia. Sant TomĂ s de Villanueva, que va ser arquebisbe de ValĂšncia, era agustĂ­, i la nit abans va fer aixĂČ, que ara Ă©s tradiciĂł. Es resen vespres i quedarĂ© allĂ­ a dormir com tots els arquebisbes valencians. I l’endemĂ , ja es concelebra la missa a la catedral.

—Serà una missa en català?
—Hi haurà parts en valencià i parts en castellà.

—I una volta hĂ geu pres possessiĂł, quina mena de cĂșria us trobareu?
—Moltes persones que hi treballen ja hi eren quan vaig ser bisbe auxiliar. Ens coneixem. La majoria hem estat companys, alumnes
 Moltes vegades es tĂ© una idea d’una cĂșria allunyada de la realitat. Tots tenim la intenciĂł de servir de la millor manera possible.

—Potser hem llegit massa, perĂČ ens imaginem els Borja entre aquelles parets. Intrigues i de tot.
—No! [Riu a cor quù vols] Res a veure, res a veure!

—Supose que veniu amb ganes de canviar coses.
—Tots venim amb ganes de millorar. PerĂČ primer s’ha de veure quĂš es pot millorar. Desconec algunes coses. Tots volem que l’esglĂ©sia siga millor. Fer de la vida de l’esglĂ©sia una lluita pel poder Ă©s el pitjor que pot passar.

—PerĂČ passa.
—Pot passar. PerĂČ aixĂČ es pot donar en tots els Ă mbits, tambĂ© en la polĂ­tica. Treballem convençuts que volem servir l’Evangeli. Si hi ha actituds d’aquesta mena, anirem corregint-les. Els capellans fem exercicis espirituals, recessos, escoltem l’evangeli
 No fem de l’esglĂ©sia una lluita pel poder. No.

El procĂ©s va ser un moment delicat per a l’esglĂ©sia i vam haver de dir una paraula que a uns els semblava massa i a uns altres, massa poc
—Quina relació teniu amb monsenyor Omella, arquebisbe de Barcelona i president de la Conferùncia Episcopal Espanyola?
—BĂ©. Les relacions entre els bisbes amb seu a Catalunya Ă©s de germanor. Tant entre els que han nascut allĂ­ com els que no. I aixĂČ vol dir sinceritat. Hem viscut moments molt delicats, i s’ha parlat amb tota llibertat. CadascĂș de nosaltres hem expressat la nostra manera de veure les coses. Hem arribat a consensos que a uns els podrien semblar massa, i a uns altres, massa poc. PerĂČ era el consens d’allĂČ que podĂ­em dir junts.

—Moments delicats, dieu.
—El procĂ©s!

—

—Va ser un moment delicat per a la societat i per a la vida de l’esglĂ©sia. Vam haver de dir alguna paraula. A uns els semblava massa, i a uns altres massa poc. Amb respecte. Quina llibertat havĂ­em de respectar als ciutadans i fins a quin punt podĂ­em dir una paraula moral que ajudara a pacificar la societat.

–Admireu algun bisbe o arquebisbe que us haja precedit?
—Tots tenim referents. Els meus no sĂłn necessĂ riament bisbes. Poden ser referents com a persones. Els models sĂłn les persones. NingĂș no entra al seminari amb el desig de ser bisbe. Jo hi vaig entrar perquĂš m’agradava la catequesi, veure com el capellĂ  visitava els malalts
 Quan vols ser capellĂ , vols ser rector del poble. DesprĂ©s coneixes els formadors, els companys, i tambĂ© bisbes i arquebisbes que en algun moment de la vida t’han dit una paraula, t’han donat un poc d’ànim, i amb aixĂČ vas configurant la vida. SĂ­ que tinc alguns models de bisbes, com ara Pepe Vilaplana, que Ă©s de Benimarfull (el Comtat), que va ser bisbe de Huelva i ara estĂ  jubilat. Va ser formador meu al seminari. O monsenyor AgustĂ­ CortĂ©s, que Ă©s bisbe de Sant Feliu de Llobregat. Vam conviure cinc anys al seminari quan ell era rector o formador. Aquests sĂłn els punts de referĂšncia.

—Quan va ser la darrera vegada que vàreu veure el papa?
—Fa deu dies vaig anar a Roma.

—Com es troba?
—De cap, molt bĂ©. Sabia on era Tortosa i on era ValĂšncia. No em coneixia de cara, no em va reconĂšixer pel nom. PerĂČ li vaig dir, sĂłc el bisbe de Tortosa que vostĂš ha nomenat arquebisbe de ValĂšncia. Em va fer una al·lusiĂł a Tortosa i una al·lusiĂł a ValĂšncia. FĂ­sicament, anava amb bastĂł, perquĂš tĂ© unes dificultats de mobilitat que tots sabem, perĂČ el vaig veure molt Ă gil de cap i molt bĂ©.

Enric Benavent

—Fa quaranta anys que sou capellà. No heu tingut mai cap moment de dubte? Cap moment de preguntar-vos, quù faig ací?
—No. He tingut moments de mĂ©s sofriment que altres, de mĂ©s preocupaciĂł. I aixĂČ Ă©s normal. Potser eren moments que per algun motiu no estava a gust amb la feina, o no m’he sentit comprĂ©s. Hi ha hagut moments de mĂ©s alegria o de mĂ©s dificultat, perĂČ posar en dubte la vocaciĂł, grĂ cies a DĂ©u, no.

—I si haguera passat?
—No ho sĂ©.

—Quan un bisbe tĂ© un moment de crisi, quĂš fa?
—Supose que va a un company. Si comparteixes una preocupació amb un company, potser t’ajuda perquù pot haver tingut experiùncies semblants. Intentes orientar aquestes preocupacions de la millor manera possible.

—No us heu enamorat mai?
—Sempre he tingut en la vida algun moment
 PerĂČ si vols seguir un camĂ­, has de posar mitjans que no sols sĂłn naturals, sinĂł de pregĂ ria, de crĂ©ixer en l’amistat amb el Senyor, de reviure el sentit d’allĂČ que fas. Ser sacerdot no Ă©s una professiĂł. És un camĂ­ espiritual i aixĂČ cada dia ho has de dur a la pregĂ ria, perquĂš si no, no tĂ© sentit.

—Tornem un poc al principi, quan ens parlàveu de les afeccions, quù feu en el temps lliure?
—Durant les vacances d’agost, la primera activitat que faig Ă©s una caminada de dues hores per la muntanya. Conec els camins, els noms d’algunes fonts, no tant com el meu germĂ , que se la coneix pam a pam, perĂČ els noms importants, sĂ­. TambĂ© escolte mĂșsica, sobretot, oratoris de mĂșsica sacra, Cesar Frank, Bach, Haendel. Si em demanes pels d’ara, la veritat Ă©s que n’hi ha tants que em costa de seguir-los


—Per oci, quù llegiu?
—Novel·la. M’agrada la novel·la histĂČrica. L’Ășltima que he llegit Ă©s Entre l’infern i la glĂČria, d’Àlvar Valls, que Ă©s una biografia de Jacint Verdaguer, una biografia molt potent.

—Heu dit que aneu al bar. Feu partides de dĂČmino amb els amics?
—No, no tant, perĂČ sĂ­ que quede amb els amics per fer una cervesa o un cafĂš i contar-nos la vida, aixĂČ sĂ­.

—Com us tracten d’ençà que sou arquebisbe?
—BĂ©, normal. Aquesta Ă©s la segona vegada que vinc al poble. La primera va ser un poc especial. Vaig anar al bar a esmorzar amb uns amics d’Ontinyent que van venir de visita, i bĂ©, la gent em felicitava. PerĂČ ja hem quedat que, amb la gent d’acĂ­, vida normal.

Convé que un bisbe no confesse obertament les seues opinons
—Hi ha alguna cosa que vulgueu dir i que no us haja preguntat?
—No! Ja he dit molt!

—No sĂ© si trobarĂ© cap titular. Nadeu i guardeu la roba.
—[Riu] BĂ©! No Ă©s guardar la roba. Tal vegada sĂłc una persona que m’agrada poder parlar amb tots.

—I quedar bĂ© amb tots?
—Un bisbe ha de pensar que hi ha temes en quĂš un cristiĂ  Ă©s lliure. ConvĂ© que un bisbe no manifeste gaire obertament les seues opinions. En les coses que sĂłn opinables, un bisbe ha de manifestar una actitud de respecte a la llibertat de tots.
Informa:VILAWEB.CAT (1-XII-2022)

108 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: