FIBRACAT TV ENTOMA LA FEINA QUE TV3 FA ANYS QUE NO FA: IMPULSAR L’ANIMACIÓ INFANTIL EN CATALÀ

Fibracat TV, el canal de TDT en català impulsat per l’operador global de telecomunicacions Fibracat, ha anunciat a través del perfil de Twitter de la seva presidenta, Txell Bautista Quiñones, que busquen “programació infantil en català” per a la cadena. Un pas més d’una televisió que es vol mostrar com una opció favorita per cada cop més catalans. S’acosten als 225.000 telespectadors diaris de mitjana després de només 12 mesos en antena.
Amb aquesta iniciativa, la cadena privada deixa en evidència TV3, que s’acaba d’acomiadar la Família del Super3, sense cap relleu a la vista. Malauradament, la televisió pública fa anys que va tirar la tovallola d’oferir una programació infantil i juvenil de qualitat. La graella del Super3 està farcida de sèries menors, algunes fins i tot, com ‘Grizzly i els lemmings’ o ‘Mike, el magnífic’, no compten amb diàlegs i tota la banda sonora està formada per sons, pel que s’estalvien el doblatge.
La cadena catalana ja fa dècades que ha perdut el lideratge estatal de l’animació quan importava sèries novedoses, sobretot del Japó, com ‘El Dr. Slump’, ‘El capità Harlock’, ‘Musculman’ i sobretot, ‘Bola de Drac’ que es van convertir, sobretot la darrera, en un autèntic fenòmen social i de masses i que va empényer fins i tot a castellanoparlants ha consumir una producció doblada al català.
Ja fa anys que el sector audiovisual i el públic clama per la producció tant de sèries pròpies com foranes de qualitat que farceixin la graella de la televisió pública catalana, i el renaixement de projectes que van marcar a tota una generació com el 3XL, arraconats i buidats de contingut per les successives retallades en el pressupost i sobretot per una direcció política que ha decidit promocionar un determinat tipus de programa que combina entreteniment i actualtat, amb les mateixes cares, col·laboradors i opinadors de sempre, o fulletons propis de dubtosa factura, amb els actors recorrents, tot en detriment de continuar oferint novetats en el camp de l’animació.
L’actual director de TV3, Vicent Sanchis, que viu a l’espera que el rellevin definitivament del càrrec, ja va aigualir les esperances del qui encara aposten per una animació forta a les pantalles catalanes, afirmant que no existeix una voluntat política per endavant amb un nou canal juvenil, ja que costaria uns 8 milions més d’euros a l’any “i no els tenim”.
Sanchis també va atacar al públic que demana la implementació d’aquest canal: “És una reflexió imbècil, la gent és tan feliç que diu: ‘Te’n recordes del Tomàtic i del Petri?’ Escolti’n una cosa, en aquell moment TVC competia amb un sol canal de televisió. Quan anaves al mercat japonès a comprar una sèrie, la podies comprar, teníem fins a 450 milions a l’any de recursos i ara, tot això ha canviat”.
El director de l’ens públic continua amb la seva missió de desencoratjar el personal afirmant que amb les condicions actuals, la cadena catalana hauria aconseguit fer-se l’any 1990 amb els drets de ‘Bola de Drac’: “Avui en dia, nosaltres tenim 9 o 10 canals de pagament infantils i juvenils i les cadenes espanyoles també, amb moltíssims recursos i nosaltres hem anat minvant el nostre finançament. A més a més, si ara volguéssim comprar ‘Bola de Drac’ no podríem, perquè un d’aquests canals l’hauria comprat en exclusiva per a tot l’Estat”.
Unes decisions incomprensibles que disten molt dels objectius fundacionals de TV3 d’oferir una programació de qualitat en llengua catalana a tota la societat i que allunya el públic jove, els futurs grans consumidors, de la cadena i per tant del català, acostumant-los a consumir oci sobretot en llengua castellana.
Informa:RACOCATALA.CAT (8-VII-2021)