FOMENT CONTRA CONSUM, ELS DE L’IBEX CONTRA EL LLIURE MERCAT

“Foment contra Consum ”
¬ęEn nom de qu√® una patronal que defensa interessos de l’IBEX vol denunciar les accions de leg√≠tima defensa en lliure mercat com s√≥n el canvi lliure de companyies?¬Ľ

(   JOSEP HUGUET  )

Com ha informat Naci√≥Digital, Foment del Treball ha denunciat davant l’Autoritat Catalana de la Compet√®ncia (Acco) el¬†cercador de “consum estrat√®gic”¬†d’empreses compromeses¬†amb la independ√®ncia impulsat per l’ANC i demana als jutjats mercantils mesures cautelars. Foment considera que el cercador vulnera les bases de la conducta competitiva i creu que l’ANC actua contra la “bona fe” empresarial, “falseja la lliure compet√®ncia del mercat i afecta l’inter√®s p√ļblic”.

Anem per parts. La pol√≠tica de protecci√≥ dels drets dels consumidors queda regulada, en l’√†mbit europeu, a l’article 153 del Tractat CE: “Per a promoure els interessos dels consumidors i garantir-los un alt nivell de protecci√≥, la Comunitat contribuir√† a protegir la salut, la seguretat i els interessos econ√≤mics dels consumidors, aix√≠ com a promoure el seu dret a la informaci√≥, a l’educaci√≥ i a organitzar-se per a salvaguardar els seus interessos”.

A la constituci√≥ espanyola, a l’Art. 51.1.es diu:¬†“Els poders p√ļblics garantiran la defensa dels consumidors i usuaris, protegint, mitjan√ßant procediments efica√ßos, la seguretat, la salut i els leg√≠tims interessos econ√≤mics d’aquests. I l’article 128 de la Constituci√≥ diu: “Tota la riquesa del pa√≠s en les seves distintes formes i sigui qui sigui la seva titularitat est√† subordinada a l’inter√®s general.”

L’estatut d’Autonomia de Catalunya de 2006 estableix al seu article 28:¬†“Les persones, en llur condici√≥ de consumidores i usu√†ries de b√©ns i de serveis, tenen dret a la protecci√≥ de llur salut i seguretat. Tamb√© tenen dret a una informaci√≥ vera√ß i entenedora sobre les caracter√≠stiques i els preus dels productes i dels serveis, a un r√®gim de garanties dels productes adquirits i dels subministraments contractats i a la protecci√≥ de llurs interessos econ√≤mics davant conductes abusives, negligents o fraudulentes.(…).

 

L’Ag√®ncia Catalana del Consum

 

L’Ag√®ncia Catalana de Consum, que vaig tenir l’honor d’impulsar, defineix i promou els principals aspectes del consum responsable: moderat, informat, reflexiu i conscient de b√©ns i serveis, tot tenint en compte els criteris de sostenibilitat cultural, ambiental, socioecon√≤mica i ling√ľ√≠stica.

El consum responsable √©s racional amb compra reflexiva i evitant el “sobreendeutament”. √Čs solidari per contribuir al desenvolupament sostenible de les economies m√©s desfavorides. √Čs sostenible per la compra de productes amb el m√≠nim impacte ecol√≤gic negatiu. √Čs un consum que t√© en compte el tractament de la igualtat de g√®nere en la publicitat o en el producte. I finalment √©s un consum de proximitat amb la m√≠nima dist√†ncia entre el punt d’origen i el de consum del producte. En el cas alimentari, producte fresc, de temporada i saludable i que ajuda a reduir els costos energ√®tics de transport; contribueix a mantenir les petites explotacions familiars agr√†ries i ramaderes i a evitar l’abandonament de zones rurals.

Doncs b√©, l’informe de l’Ag√®ncia Catalana de Consum per al 2018 denunciava que la llista de reclamacions tenia aquest ordre. Telecomunicacions i internet: 4558 reclamacions (3667 al 2017); altres serveis generals de consum: 3103 (2640); serveis d’electricitat, gas i aigua: 2364 (2263); b√©ns de consum/productes: 1970 (1763); Serveis de transport: 2524 (1457); serveis financers: 1091 (782); restauraci√≥ i allotjaments 402 (437). Pel que fa a laudes encap√ßalaven √≤bviament els serveis de telecomunicacions i internet amb 1022 (61,49%), els serveis d’electricitat, gas i aigua amb 509 (30,63%). Les empreses m√©s afectades: Endesa 1480 reclamacions 708 mediacions, 423 laudes; Orange¬†Espagne¬†1384, 566, 546; Vodafone 1340, 653, 243;¬†Telef√≥nica¬†890, 486, 191; Vueling 729, 206; Ryanair 576, 219;¬†Xfera¬†M√≥viles¬†427, 160, 35,¬†Naturgy¬†Iberia¬†265, 117; I Dental 228, 24 i Iberdrola 142, 68, 34.

Doncs b√©, la Uni√≥ Europea l’abril passat aprovava normatives m√©s estrictes en mat√®ria de protecci√≥ dels consumidors. I facultava a les entitats de consumidors iniciar accions m√©s contundents en representaci√≥ dels seus associats. Llavors, en nom de qu√® una patronal que defensa interessos de les companyies¬†oligopolistes¬†de l’IBEX que s√≥n les que reben m√©s reclamacions i den√ļncies de tots els consumidors, vol denunciar les accions de leg√≠tima defensa en lliure mercat com s√≥n el canvi lliure de companyies.

O √©s que el Sr. S√°nchez Llibre √©s un furibund comunista que vol que tots els consumidors passin pel tub¬†d’haver de comprar els seus serveis a les empreses m√©s denunciades pels consumidors, emparades per l’Estat i el BOE; les empreses de les portes rotat√≤ries; les empreses que amb la seva actuaci√≥ irresponsable i de publicitat enganyosa no nom√©s perjudiquen amb els seus serveis a molts consumidors, sin√≥ a tota la ciutadania catalana, implicant-se activament en la pol√≠tica de partit donat suport publicitari o econ√≤mic als mitjans i/o partits que volen impedir l’exercici del dret a decidir? O √©s que el constitucionalisme i legalisme, en aquest cas a la UE, a la Constituci√≥ Espanyola i a l’Estatut s√≥n prescindibles?

Informa:NACIODIGITAL.CAT (20-7-2019)

251 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: