FOMENT CONTRA CONSUM, ELS DE L’IBEX CONTRA EL LLIURE MERCAT

“Foment contra Consum ”
ÂŤEn nom de què una patronal que defensa interessos de l’IBEX vol denunciar les accions de legĂ­tima defensa en lliure mercat com sĂłn el canvi lliure de companyies?Âť

(   JOSEP HUGUET  )

Com ha informat NaciĂłDigital, Foment del Treball ha denunciat davant l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco) el cercador de “consum estratègic” d’empreses compromeses amb la independència impulsat per l’ANC i demana als jutjats mercantils mesures cautelars. Foment considera que el cercador vulnera les bases de la conducta competitiva i creu que l’ANC actua contra la “bona fe” empresarial, “falseja la lliure competència del mercat i afecta l’interès pĂşblic”.

Anem per parts. La polĂ­tica de protecciĂł dels drets dels consumidors queda regulada, en l’Ă mbit europeu, a l’article 153 del Tractat CE: “Per a promoure els interessos dels consumidors i garantir-los un alt nivell de protecciĂł, la Comunitat contribuirĂ  a protegir la salut, la seguretat i els interessos econòmics dels consumidors, aixĂ­ com a promoure el seu dret a la informaciĂł, a l’educaciĂł i a organitzar-se per a salvaguardar els seus interessos”.

A la constituciĂł espanyola, a l’Art. 51.1.es diu: “Els poders pĂşblics garantiran la defensa dels consumidors i usuaris, protegint, mitjançant procediments eficaços, la seguretat, la salut i els legĂ­tims interessos econòmics d’aquests. I l’article 128 de la ConstituciĂł diu: “Tota la riquesa del paĂ­s en les seves distintes formes i sigui qui sigui la seva titularitat estĂ  subordinada a l’interès general.”

L’estatut d’Autonomia de Catalunya de 2006 estableix al seu article 28: “Les persones, en llur condiciĂł de consumidores i usuĂ ries de bĂŠns i de serveis, tenen dret a la protecciĂł de llur salut i seguretat. TambĂŠ tenen dret a una informaciĂł veraç i entenedora sobre les caracterĂ­stiques i els preus dels productes i dels serveis, a un règim de garanties dels productes adquirits i dels subministraments contractats i a la protecciĂł de llurs interessos econòmics davant conductes abusives, negligents o fraudulentes.(…).

 

L’Agència Catalana del Consum

 

L’Agència Catalana de Consum, que vaig tenir l’honor d’impulsar, defineix i promou els principals aspectes del consum responsable: moderat, informat, reflexiu i conscient de bĂŠns i serveis, tot tenint en compte els criteris de sostenibilitat cultural, ambiental, socioeconòmica i lingßística.

El consum responsable ĂŠs racional amb compra reflexiva i evitant el “sobreendeutament”. És solidari per contribuir al desenvolupament sostenible de les economies mĂŠs desfavorides. És sostenible per la compra de productes amb el mĂ­nim impacte ecològic negatiu. És un consum que tĂŠ en compte el tractament de la igualtat de gènere en la publicitat o en el producte. I finalment ĂŠs un consum de proximitat amb la mĂ­nima distĂ ncia entre el punt d’origen i el de consum del producte. En el cas alimentari, producte fresc, de temporada i saludable i que ajuda a reduir els costos energètics de transport; contribueix a mantenir les petites explotacions familiars agrĂ ries i ramaderes i a evitar l’abandonament de zones rurals.

Doncs bĂŠ, l’informe de l’Agència Catalana de Consum per al 2018 denunciava que la llista de reclamacions tenia aquest ordre. Telecomunicacions i internet: 4558 reclamacions (3667 al 2017); altres serveis generals de consum: 3103 (2640); serveis d’electricitat, gas i aigua: 2364 (2263); bĂŠns de consum/productes: 1970 (1763); Serveis de transport: 2524 (1457); serveis financers: 1091 (782); restauraciĂł i allotjaments 402 (437). Pel que fa a laudes encapçalaven òbviament els serveis de telecomunicacions i internet amb 1022 (61,49%), els serveis d’electricitat, gas i aigua amb 509 (30,63%). Les empreses mĂŠs afectades: Endesa 1480 reclamacions 708 mediacions, 423 laudes; Orange Espagne 1384, 566, 546; Vodafone 1340, 653, 243; TelefĂłnica 890, 486, 191; Vueling 729, 206; Ryanair 576, 219; Xfera MĂłviles 427, 160, 35, Naturgy Iberia 265, 117; I Dental 228, 24 i Iberdrola 142, 68, 34.

Doncs bĂŠ, la UniĂł Europea l’abril passat aprovava normatives mĂŠs estrictes en matèria de protecciĂł dels consumidors. I facultava a les entitats de consumidors iniciar accions mĂŠs contundents en representaciĂł dels seus associats. Llavors, en nom de què una patronal que defensa interessos de les companyies oligopolistes de l’IBEX que sĂłn les que reben mĂŠs reclamacions i denĂşncies de tots els consumidors, vol denunciar les accions de legĂ­tima defensa en lliure mercat com sĂłn el canvi lliure de companyies.

O ĂŠs que el Sr. SĂĄnchez Llibre ĂŠs un furibund comunista que vol que tots els consumidors passin pel tub d’haver de comprar els seus serveis a les empreses mĂŠs denunciades pels consumidors, emparades per l’Estat i el BOE; les empreses de les portes rotatòries; les empreses que amb la seva actuaciĂł irresponsable i de publicitat enganyosa no nomĂŠs perjudiquen amb els seus serveis a molts consumidors, sinĂł a tota la ciutadania catalana, implicant-se activament en la polĂ­tica de partit donat suport publicitari o econòmic als mitjans i/o partits que volen impedir l’exercici del dret a decidir? O ĂŠs que el constitucionalisme i legalisme, en aquest cas a la UE, a la ConstituciĂł Espanyola i a l’Estatut sĂłn prescindibles?

Informa:NACIODIGITAL.CAT (20-7-2019)

211 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: