JA ERA HORA! ÒMNIUM FARÀ UNA CAMPANYA MASSIVA PER ATURAR EL “RETROCÉS ALARMANT ” DEL CATALÀ

Òmnium Cultural ha presentat aquest dimecres la campanya Treu la llengua #ComparteixElCatalà, una bateria de 500 accions repartides en una desena de projectes i programes de l’entitat que busca “revertir la situació de retrocés alarmant del català”, ha explicat el president de l’organització, Xavier Antich. La campanya es farà visible a través d’espots i cartells publicitaris a partir del 14 de novembre i la voluntat és activar la ciutadania perquè es converteixi en activista per la llengua des d’una perspectiva en positiu i constructiva.

La campanya arriba just en un moment en què el català presenta un estat catatònic que les diverses enquestes i estudis estadístics que han circulat darrerament han posat encara més en evidència. Antich s’hi ha referit: només el 36% de la ciutadania utilitza el català, això vol dir 1 de cada 3 persones. “Aquestes xifres són especialment alarmants a Barcelona i l’àrea metropolitana, on més de la meitat de barcelonins no parlen mai o gairebé mai el català en el seu dia a dia”, ha advertit el president d’Òmnium Cultural.

La situació és encara més crítica en l’àmbit escolar. Només cal posar el focus a la primària on més d’un 28% dels alumnes no fan servir mai el català i si es posa sobre la secundària, “les dades encara són més preocupants i serioses”, ha lamentat Antich. Davant d’aquest context magre per la llengua, el president de l’entitat ha recordat el compromís d’Òmnium Cultural per treballar en la defensa del català: “La nostra llengua és una eina de cohesió social i autoestima col·lectiva, cal compartir-la sense vergonya i ser activistes cada dia, a tot arreu. Volem que el català segueixi generant lligams, igualtat social i comunitat”, ha afegit el president d’Òmnium.

Una campanya orientada a grups de població i àmbits estratègics
Al costat de la vicepresidenta primera de l’entitat, Mònica Terribas, Antich ha remarcat que la campanya se centrarà sobretot en grups estratègics per al futur de la llengua. Això vol dir, infants, joves i nou parlants del català. La clau tal com han remarcat tant Antich com Terribas és que la campanya vol remarcar la idea de “compartir la llengua”, en lloc de generar altres marcs mentals més propis de la “imposició”. “Quan tu comparteixes les coses, i no persegueixes, fas que allò es converteixi en un missatge en positiu. Busquem un canvi de xip, que la llengua deixi d’aparèixer com una arma lingüística per etiquetar”, ha subratllat Terribas.

La campanya ve a ser una caixa d’eines que qualsevol persona pot usar per contribuir a aquesta mobilització massiva a favor del català. De fet, en marxa hi ha el projecte de fer una Manual per l’activista lingüístic, amb accions concretes proposades en funció del grau de compromís que cadascú pugui assumir. Òmnium Cultural busca un impacte directe de la campanya en els seus 190.000 socis, i incidir en un públic potencial de 500.000 persones. El conjunt d’accions ha de servir per arribar al gairebé tres milions de persones que viuen a Catalunya, però que no tenen el català com a llengua d’ús habitual. “Aquesta és la gent amb qui volem construir el país per garantir la cohesió social i evitar l’imaginari amenaçador de la fractura social”, ha destacat Antich.

Un dels projectes centrals d’Òmnium Cultural en el terreny lingüístic és Vincles. Es tracta d’un projecte comunitari als barris que el 2023 crearà 150 grups estables per practicar el català. Aquest projecte ha funcionat des del 2019 de forma pilot. Els grups estan formats per entre 8 i 10 persones, que es troben una o dues vegades a la setmana per practicar la llengua. D’aquesta manera s’incentiva l’aprenentatge de l’ús del català, però des d’un mètode més enfocat a l’ús social.

En el marc de la campanya, Òmnium Cultural també ha anunciat un pas endavant en el programa CineXic d’impuls del cinema infantil europeu en català. A partir del 2023 es doblarà el nombre de sales que han programat pel·lícules en català. CineXic es presenta com un festival que té la previsió d’arribar a les 62 sales i als 30.000 espectadors el pròxim any.

Molt camp a córrer en el terreny de les noves tecnologies

El terreny de les noves tecnologies es considera també crucial per al futur de la llengua. Òmnium Cultural té en aquest terreny el projecte Parla’m, la seva contribució al sistema AINA en el qual treballa el Barcelona Supercomputing Center (BSC). L’entitat contribueix en la potenciació del català a les aplicacions d’intel·ligència artificial del futur, recollint més de 20.000 textos escrits i orals que ajudin a generar models de llengua per fer possible l’opció en català.

La campanya també inclou iniciatives com els Premis Voc Mostra d’Audiovisual en català, potenciant els curtmetratges en llengua catalana, futures promeses de cinema i nous formats audiovisuals fets a Catalunya. A més a més, també existeix el projecte Sambori, que fomenta l’ús del català entre l’alumnat que no el fa servir habitualment. Aquest any aquesta acció arribarà a més de 22.000 alumnes.

També en l’àmbit de les noves tecnologies i els joves, Òmnium Cultural disposa del projecte La Fera. Aquest projecte incentiva la creació digital en català en plataformes com YouTube, Twitch, Instagram, TikTok o Spotify. El concepte és de fàbrica digital que vol generar oportunitats per a creadors de contingut, streamers i pòdcasts en català.

A banda de tots aquests projectes, l’entitat continuarà impulsant el prestigi de la llengua a través del Premi d’Honor i Premis Literaris Festa Òmnium-Nit de Santa Llúcia, un esdeveniment tradicional de l’entitat. Tot aquest compendi d’accions, ha destacat Antich, s’estan desplegant en un context de “repressió” que també afecta la llengua. En aquest sentit, Antich ha recordat que Òmnium està implicada en la defensa judicial dels atacs ala llengua, com els que ha suposat la ingerència dels tribunals a les escoles amb la sentència del 25% de castellà del TSJC.

Informa:ELNACIONAL.CAT (9-XI_2022)

90 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: