LA FISCALIA DEL SUPREM S’OPOSA A DEIXAR EN LLIBERTAT ELS PRESOS POLÍTICS PER FER CAMPANYA

La Fiscalia del Tribunal Suprem s’oposa a deixar en llibertat Oriol Junqueras, Oriol Romeva, Jordi Sànchez, Josep Rull i Jordi Turull, tal com havien sol·licitat els seus advocats per garantir el dret a defensa i poder fer campanya el 28-A. El ministeri fiscal considera que la seva situació de presó s’ha examinat “de manera reiterada” durant la instrucció i, a més, creu que en les vuit setmanes de judici s’estan “consolidant les proves de participació” dels processats en els delictes que són objecte de l’acusació de la fiscalia (rebel·lió i malversació).
L’informe, signat pel fiscal Fidel Cadena, apunta a la “gravetat” dels delictes i la importància de les penes sol·licitades –fins a 25 anys per a Junqueras- i creu que es manté el risc de fugida i de reiteració delictiva. Per tant, qualifica de “raonable i proporcionat” mantenir-los entre reixes i considera que no hi ha cap vulneració al dret de tenir un judici just. Amb aquest informe, el tribunal haurà de decidir si els manté empresonats o decreta llibertat provisional.
El TC avala per unanimitat la presó provisional de
Dolors Bassa per “risc de fuga”
El ple del Tribunal Constitucional ha desestimat per unanimitat la demanda de Dolors Bassa contra l’ordre del Tribunal Suprem de decretar-li presó provisional pels presumptes delictes de rebel·lió i malversació de cabals públics pels quals ara se la jutja. El magistrat Antonio Narváez, autor de la sentència del TC, considera que la decisió del TS ha tingut un “pressupòsit adequat” i ha respost a una “finalitat constitucionalment legítima”. Nega, doncs, la tesi de Bassa, que al·legava que se li havien vulnerat els drets a la llibertat i a la tutela judicial efectiva, i dóna suport als postulats tant de l’instructor de la causa al TS com de la Sala Penal del mateix tribunal, que apreciaven que hi podia haver risc de fuga un cop es passava de la fase d’instrucció a la de processament.
Bassa també al·legava que se li pressuposava risc de fuga per la conducta de tercers, concretament de Carles Puigdemont i dels consellers que van marxar a l’exili. El TC opina que l’argumentació de l’instructor, és a dir, del magistrat Pablo Llarena, “compleix amb l’escrutini constitucional”, perquè ha previst com a factor transcendent en la seva decisió un element de judici “raonable” com és la “fuga” d’aquestes persones “al llarg del procediment” i “amb el suport d’una estructura organitzativa permanent”. La sentència del TC també posa de manifest, en aquest sentit, les “dificultats” que aquestes persones siguin posades a disposició de la justícia espanyola “a través de mecanismes ordinaris de cooperació judicial internacional”.
Finalment, el TC també desestima la queixa sobre la falta de valoració de les circumstàncies personals de Bassa. Afirma que l’existència de relacions familiars i recursos econòmics “no té rellevància suficient com per enervar el risc de fuga, atesa l’acreditada facilitat amb què es pot canviar de domicili familiar en l’àmbit de la Unió Europea gràcies a l’auxili de l’estructura internacional de suport amb la que comptes, segons raonen les resolucions impugnades”
Informa:ELPUNTAVUI.CAT i EL MON.CAT ()-4-2019)