LA NEGOCIACIÓ SOBRE L’AEROPORT DEL PRAT ES PODRIA PRORROGAR UN ANY

“La negociació sobre l’ampliació del Prat es podria prorrogar durant un any”.

La llei del 2014 que regula el document aeroportuari preveu allargar-ne la vigència.
( JOSEP GISBERT )
La negociació sobre l’ampliació de l’aeroport de Barcelona es podria prorrogar durant un any, segons la llei del 2014 que determina les regles en què es basa el Document de Regulació Aeroportuària conegut com a DORA. La pròrroga permetria corregir el rumb de la crisi desencadenada la setmana passada arran de l’anunci de la ministra de Transports, Raquel Sánchez, que el Govern espanyol suspenia la inversió inicialment prevista de 1.700 milions d’euros per culpa de les desavinences al si del Govern català entre ERC i JxCat.

La llei 18/2014, de 15 d’octubre, d’aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l’eficiència que regula el DORA preveu, al seu article 36.3, la pròrroga durant un any del document vigent i l’aprovació del nou en aquest termini. “Es prorrogarà l’aplicació del Document de Regulació Aeroportuària vigent per un any addicional en les mateixes condicions establertes per a l’any anterior, tret d’en relació amb les inversions previstes”, assenyala el text legal. Es tracta d’una excepció a la regla que “l’aprovació dels successius Documents de Regulació Aeroportuària tindrà lloc a tot estirar el 30 de setembre de l’últim exercici en què resulti aplicable el document vigent”.

Aquesta és la norma, fixada en la mateixa llei, a què s’acull el president d’Aena, Maurici Lucena, perquè vol que el DORA 2022-2026 s’aprovi aquest 30 de setembre. I d’aquí ve també el seu avís que si no s’inclou ara la inversió del Prat no podrà consignar-se fins d’aquí a cinc anys, ja que la durada d’aquests documents és quinquennal. La pròrroga, en tot cas, no seria la primera que es produeix, perquè el DORA actual, 2017-2021, no va ser aprovat el 30 de setembre del 2016 com estableix la disposició en qüestió, sinó el 27 de gener del mateix 2017. A més, el Govern espanyol podria prolongar el termini per a l’aprovació del nou DORA per mitjà d’un decret llei, però en vista dels antecedents i de les disposicions legals existents, fonts de la negociació consideren que no seria necessari.
No seria la primera vegada que es demora l’aprovació del DORA: ja va passar el setembre del 2016

En aquest escenari, reconduir l’acord entre els governs català i espanyol no és tant un problema de temps –malgrat que els experts remarquen que en qüestions com aquesta perdre el temps és perdre oportunitats de creació de riquesa–, com de voluntat política. Les dues administracions, vist el conflicte creat, han donat mostres de la seva voluntat de redreçar la situació, i la pròrroga d’un any podria ser l’oportunitat per recuperar la confiança, la coherència i la fiabilitat i per recosir l’acord que ha saltat pels aires i que és imprescindible per a la llum verda de la Comissió Europea a l’ampliació de l’aeroport.

Una ampliació a què la Generalitat es va comprometre a no posar obstacles, segons consta a l’acta de l’última reunió del Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya, mantinguda telemàticament el 3 de setembre, a què ha tingut accés La Vanguardia . En aquesta reunió hi van participar membres del Govern espanyol, d’Aena, del Govern català i dels ajuntaments de Reus, el Prat, Castelldefels i Barcelona, entre d’altres. Els representants de la Generalitat van ser, en concret, el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavin, i el director d’ Aeroports Públics de Catalunya, Jordi Candela, que van garantir que “no seran el fre al desenvolupament de l’aeroport per a la seva projecció com a hub internacional” i van entendre que “els detalls de l’aquí presentat es desenvoluparan en el pla director”. I el que es va presentar va ser la proposta d’Aena del DORA 2022-2026, que certament incorpora l’ampliació de la tercera pista per l’estany de la Ricarda.

La posició de la Generalitat va estar en línia amb la que va mantenir el vicepresident del Govern català, Jordi Puigneró, en la seva trobada del 2 d’agost amb la ministra de Transports a Madrid. Però els tuits del president de la Generalitat, Pere Aragonès –del mateix dia en què es va reunir el Comitè de Coordinació Aeroportuària de Catalunya–, que rebutjaven que l’ampliació afectés la Ricarda i l’anunci d’ERC que participaria a la manifestació del dia 19 contrària precisament a aquesta ampliació van motivar que el Govern espanyol estripés les cartes. Aena sempre ha defensat que l’ampliació per la Ricarda és des del primer moment al projecte del nou DORA i el Govern català s’acull al fet que és el pla director el que ha de precisar tots aquests extrems. Polèmica servida en vigílies de la Diada Nacional de Catalunya i de la taula de diàleg entre els dos governs que han de reunir-se aquesta setmana a Barcelona.
Una altra alternativa passaria perquè un decret llei del Govern espanyol prolonguésel termini de validació

I la taula de diàleg és obvi que no resoldrà el conflicte d’avui per demà, tampoc no és la seva feina. Però la possibilitat de la pròrroga d’un any obre un escenari que podria permetre reconduir la situació si es concreta la voluntat de les dues parts de tornar a negociar per superar una crisi que, sobre el paper, resulta que ningú no desitjava. Temps al temps.
Informa:LAVANGUARTDIA.COM (13-IX-2021)

49 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: