LA NOTA D’HUMOR: L’ESTAT PROMET INVERTIR EN RODALIES 6.346 MILIONS FINS AL 2030!

6.345,92 milions d’euros. Aquesta √©s la quantitat que l’Estat promet invertir en Rodalies a Catalunya en els propers 10 anys. Aix√≠ ho recull el Pla de Rodalies 2020-2030 presentat aquest divendres, que inclou actuacions de millora a les estacions, que seran 100% accessibles; la compra de nous trens, la construcci√≥ de deu noves estacions, la instal¬∑laci√≥ de 20 quil√≤metres amb noves vies i la implantaci√≥ del sistema ERTMS a la xarxa de l’√†rea metropolitana de Barcelona.

Segons ha detallat el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, l’objectiu √©s augmentar un 58% l’oferta i que la demanda creixi un 50%, una fita a la qual s’esperava arribar al 2028 per√≤ que s’ha endarrerit dos anys per la pand√®mia.

El conseller de Territori, Dami√† Calvet, s’ha mostrat esc√®ptic amb el pla i ha criticat que no s’hagi comptat amb la Generalitat per a la seva elaboraci√≥.

Segons ha detallat Macias en l’acte de presentaci√≥, el pla busca articular una oferta de mobilitat “atractiva i de qualitat” perqu√® els ciutadans optin per abandonar el transport privat i s’encaminin cap al p√ļblic. El document gira sobre cinc eixos: una mobilitat per a “tots”, √©s a dir, que sigui accessible “per a totes les persones” i tamb√© des del punt de vista territorial; que prioritzi les noves tecnologies amb un protagonisme per al manteniment; i la mobilitat segura, de baixes emissions i intel¬∑ligent, amb un major pes per a la digitalitzaci√≥ i la instal¬∑laci√≥ per exemple del sistema ERMTS.

Actualment, la xarxa de Rodalies de Catalunya compta amb 1.119 quil√≤metres, tots ells electrificats, i 200 estacions i en m√©s de la meitat de la longitud s compta amb via doble. A m√©s, en alguns trams les vies compte amb m√©s de 40 anys d’antiguitat, com les que uneixen Barcelona amb Vic, Manresa i Reus, i amb trens amb una antiguitat superior als 25 anys (la mitjana del parc √©s de 20,2 anys).

Per aix√≤, s’ha previst la renovaci√≥ de 56 unitats tant de Rodalies com Mitja Dist√†ncia i la compra de 45 m√©s, de les quals destinades a la doble composici√≥ de l’R1, R2 i R4 -38 en total i acompanyat d’un increment de les freq√ľ√®ncies- i la incorporaci√≥ de dues unitats a les Rodalies de Lleida, una per al perllongament a la UAB, una a l’R3 i tres per refor√ßar els regionals cap a Tarragona. En total, seran 101 noves unitats en un parc format actualment per m√©s de 270 trens.

Pel que fa el programa d’actuacions m√©s immediates (4.622 MEUR fins al 2025) i a mitj√† termini (1.164 MEUR), n’hi ha que ja s’estan executant, com el 4+4 de l’Estaci√≥ de Sants, o en execuci√≥, com la construcci√≥ del ramal que ha de portar el tren a la T1 o el desdoblament entre Parets i La Garriga. D’altres que estan planificades s√≥n la remodelaci√≥ de l’estaci√≥ de Montcada Bifurcaci√≥ i Castelldefels, la sectoritzaci√≥ de les andanes i reforma a l’estaci√≥ de Pla√ßa Catalunya, entre d’altres; mentre entre les previstes consten d’un nou ramal entre la l√≠nia de Puigcerd√† i el Corredor del Vall√®s, la planificaci√≥ per a la quadruplicaci√≥ del tram Castelldefels-El Prat, una tercera via entre Montcada i Mollet Sant Fost.

En l’√†mbit del manteniment, a mitj√† termini (2026-2030), s’han previst noves talles i la reforma de l’estaci√≥ de Matar√≥ i Sant Vicen√ß de Calders i tamb√© a Sant Celoni i Manresa, que tamb√© inclour√† una ampliaci√≥ de vies.

L’acte de presentaci√≥ del Pla de Rodalies ha comptat tamb√© amb la participaci√≥ el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Jos√© Luis √Ābalos; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami√† Calvet; l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, i els tinents d’alcaldia Jaume Collboni i Janet Sanz; la delegada del govern espanyo, Teresa Cunillera; la presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera; i el president de Renfe, Isa√≠as Taboas entre moltes altres autoritats.

En el seu torn d’intervenci√≥, el conseller de Territori, Dami√† Calvet, ha comentat que la Generalitat es mirar√† el pla amb “cert escepticisme” i s”ha preguntat si “ser√† aquest el que es complir√†”, ja que “no √©s el primer que es fa ni es presenta”. Aix√≠ i tot, ha comentat que des del Govern s’analitzar√† amb “calma” i “predisposici√≥”.

D’altra banda, ha criticat que la Generalitat no hagi pogut prendre part en l’elaboraci√≥ del pla, tot i ser titular del servei, i que en tot cas nom√©s ho hagi fet indirectament a trav√©s de l’ATM. “Si la Generalitat √©s competent amb Rodalies, ha de decidir qu√® es fa amb Rodalies”, ha remarcat el conseller, tot i que ha adm√®s que la relaci√≥ amb el ministeri ha millorat amb √Ābalos al capdavant.

“Sembla el m√≥n a l’inrev√©s, actuar d’aquesta manera i convertir l’autonomia en un autogovern de fireta t√© conseq√ľ√®ncies pol√≠tiques”, ha advertit el conseller, que al mateix temps ha reconegut que aquest pla en la bona direcci√≥ i que des del Govern estaran “expectants” i ha exigit el compliment de les actuacions previstes. “Serem implacables en els drets dels catalans i ho farem sense renunciar a res”, ha afegit. Calvet tamb√© ha retret que des de l’Estat ha semblat que fos “indiferent en moltes ocasions” al patiment dels m√©s de 400.000 usuaris que agafen di√†riament Rodalies (abans de la pand√®mia).

Per la seva banda, el ministre √Ābalos ha assegurat que en els dos darrers anys hi ha hagut un “punt d’inflexi√≥” a Catalunya en la inversi√≥ en infraestructures, i ha posat la reordenaci√≥ de les vies a Sants, les reparacions en les infraestructures perjudicades pels temporals Gl√≤ria i Dana o d’altres actuacions que es duen a terme mentre el servei no s’atura, ha dit.

Segons ha assegurat, en dos anys s’han invertit 1.700 milions d’euros i se n’han licitat 1.400 milions d’euros m√©s en contractes d’inversi√≥ a Rodalies i tamb√© al corredor Mediterrani. √Ābalos ha subratllat el car√†cter “ambici√≥s” dels pressupostos generals de l’Estat, ja que es tracta dels “m√©s elevats” de la darrera d√®cada, amb uns 2.400 milions d’euros, ha dit.

“Deu anys de ferides obertes” amb horitz√≥ al 2025

Per la seva banda, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat que es treballa amb un horitz√≥ de finalitzaci√≥ de les obres de la Sagrera el 2025 i ha tingut un record pels ve√Įns de la Sagrera que porten “deu anys de ferides obertes” amb les obres de la nova estaci√≥ intermodal al mateix temps que ha celebrat el “nou punt d’inflexi√≥” en el desenvolupament dels treballs. Colau ha dit que l’estaci√≥ √©s un “node fonamental” en les comunicacions de Rodalies i a les Ciutats i que va en la l√≠nia de l’objectiu del govern municipal de reduir el vehicle privat a la ciutat i reduir els efectes de la contaminaci√≥ entre els ciutadans.

Per tot aix√≤, ha recordat que encara queden tres grans q√ľestions pendents per millorar la mobilitat dels ciutadans, com el bon funcionament de Rodalies; el desenvolupament de la l√≠nia 9 i el tramvia per la Diagonal. Sobre les rodalies, ha assegurat que exigir√† personalment que s’executin les inversions previstes.
Informa:NACIODIGITAL.CAT (11-12-2020)

259 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: