LA UNIVERSITAT DE LES BALEARS, CADA COP MÉS CASTELLANITZADA ( 42,2%- 25.3%)

Un estudi d’usos lingßístics elaborat per la Universitat de les Illes Balears mostra la castellanitzaciĂł de la comunitat universitĂ ria pel que fa a l’Ăşs de la llengua per impartir classes i en la relaciĂł entre alumnes i professors.

D’acord amb aquest estudi, el catalĂ  predomina en l’Ă mbit administratiu i l’anglès intenta fer-se un lloc entre la comunitat universitĂ ria. L’enquesta va ser elaborada en 2019 per PolĂ­tica Lingßística de la UIB. A l’estudi hi han participat alumnes de grau, personal docent i investigador i del personal d’administraciĂł i serveis. Cada alumne va rebre tants qĂźestionaris com assignatures cursava i cada professor, un per assignatura o grup que impartia.

En total, han participat 2.501 membres de la comunitat universitĂ ria (1.959 alumnes, 434 membres del personal docent i investigador i 108 d’administraciĂł i serveis).

El castellĂ  domina a les aules

L’enquesta revela que un 32,7% dels membres del personal docent i investigador (PDI) de la UIB imparteix les classes exclusivament en castellĂ , enfront d’un 32% dels quals ho fan nomĂŠs en catalĂ  i un 7,6% en anglès.

En el cas de les classes que s’imparteixen en mĂŠs d’una llengua, l’Ăşs del castellĂ  tambĂŠ ĂŠs superior. Un 11,4% del personal docent i investigador afirma que el castellĂ  predomina per sobre del catalĂ  i un 9,6% diu que ĂŠs al revĂŠs. NomĂŠs en un 3,3% dels casos s’assegura que imparteix les classes en totes dues llengĂźes en igualtat de condicions.

Des de la perspectiva dels alumnes, un 42,2% del total d’assignatures s’imparteixen exclusivament en castellĂ ; un 25,3% en catalĂ , i un 4,2% en anglès. Els alumnes asseguren, tambĂŠ, que el predomini d’una llengua sobre una altra en les classes bilingĂźes ĂŠs similar: en un 9,9% de les classes domina el castellĂ  i en un 9,6% ho fa el catalĂ . TambĂŠ perceben que nomĂŠs en un 4,9% de les classes hi ha la mateixa proporciĂł d’Ăşs.

AixĂ­ mateix, el 54,8% dels alumnes confirma que es dirigeix als docents en castellĂ  i que el 53,1% de les respostes que reben els docents sĂłn en aquesta llengua. Pel que fa als exĂ mens, els estudiants afirmen que els enunciats de les proves sĂłn en castellĂ  en un 49,6% i les respostes als exĂ mens segueixen una proporciĂł similar.

En relaciĂł als departaments, l’enquesta constata que hi ha major presència del catalĂ  en el de Pedagogia i DidĂ ctiques EspecĂ­fiques i el de Ciències MatemĂ tiques i InformĂ tica. Per part seva, els departaments amb major presència del castellĂ  sĂłn el de Medicina i el Dret Privat. Respecte a l’anglès, predomina en el d’Economia Aplicada i el d’Economia de l’Empresa.

El catalĂ , la llengua de l’administraciĂł

D’altra banda, d’acord amb l’enquesta, l’Ăşs del catalĂ  ĂŠs majoritari entre el personal d’administraciĂł i serveis. El 91,6% del personal assenyala que utilitza aquesta llengua sempre o sovint en les seves comunicacions orals internes i nomĂŠs un 1,8% indica que mai l’utilitza.

En l’atenciĂł oral al pĂşblic, el 90,7% dels membres del personal d’administraciĂł i serveis afirma que usa el catalĂ  sempre o sovint. En el cas del castellĂ , el 54,2% assegura que l’usa ocasionalment; un 40,1% diu que l’usa sovint i un 5,6% ho fa sempre.

Pel que fa a l’anglès, el 51,4% del personal assenyala que no l’usa mai en l’atenciĂł oral al pĂşblic. Per serveis, a sa Riera ĂŠs on mĂŠs s’usa el catalĂ , mentre que el castellĂ  predomina en les comunicacions orals internes ĂŠs el Servei de Relacions Internacionals, en els serveis administratius de l’edifici Gaspar M. de Jovellanos, i en l’atenciĂł oral al pĂşblic ĂŠs els serveis administratius de la Facultat de Medicina.
Informa:DBALEARS.CAT (19-10-2020)

113 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: