L’AEROPORT ” MÉS VERD” D’EUROPA UNA PASTANAGA PER DIVIDIR L’INDEPENDENTISME

“QuĂš hi ha darrere l’aeroport mĂ©s verd d’Europa”?”
Ara la pilota Ă©s a la teulada de la UE. HaurĂ  de decidir si el medi ambient Ă©s una prioritat o si Espanya, un cop mĂ©s, es desentĂ©n de les normatives internacionals, en aquest cas en l’àmbit mediambiental
( TONI STRUBELL I NÚRIA BASSA )

Es pot afirmar amb seguretat que qualsevol intent d’analitzar la recent tempesta mediĂ tica sobre l’ampliaciĂł de l’Aeroport de Barcelona no seria concloent si se n’obviessin els principals condicionants polĂ­tics subjacents al cas. Tot i que en altres paĂŻsos mĂ©s democrĂ tics els criteris econĂČmics generalment s’imposen a altres aspectes quan s’avaluen els projectes, a Espanya solen ser les consideracions polĂ­tiques menys saludables les que s’imposen. AixĂČ ens pot ajudar a entendre perquĂš la qĂŒestiĂł ha esdevingut central en el debat polĂ­tic a Espanya. Fins i tot pot explicar per quĂš l’interĂšs mediĂ tic per l’aeroport de Barcelona s’ha estĂšs mĂ©s enllĂ  de les fronteres espanyoles.

Per aportar un fil de llum a aquest assumpte, la primera pregunta que haurĂ­em de fer-nos Ă©s per quĂš AENA ha presentat en aquest moment el projecte de construir una tercera pista a l’aeroport de Barcelona. Per quĂš “consent” AENA ara l’aeroport de Barcelona amb aquest “regal” quan en el passat recent feia mans i mĂ nigues per privar-lo d’un estatus de hub internacional amb d’equipaments d’accĂ©s eficients (enllaços de tren, metro i TGV)? Per quĂš AENA mostra ara interĂšs en un aeroport, el nom mateix del qual -“Josep Tarradellas”, tal com va imposar Madrid- Ă©s una clara picada d’ullet al discurs unionista que tĂ© la centralista polĂ­tica de transports espanyola a l’ADN?

Tot i que el primer ministre SĂĄnchez defensa que l’ampliaciĂł de l’aeroport de Barcelona contribuirĂ  a l’economia espanyola –ho diu per rebatre les tesis unionistes sobre el favoritisme a Catalunya– la motivaciĂł de l’oferta Ă©s clarament mĂ©s polĂ­tica que econĂČmica. L’objectiu Ă©s, per descomptat, proporcionar una nova eina per desactivar el moviment independentista catalĂ  amb quĂš es coneix a Catalunya com l’estratĂšgia de la “pastanaga”. Amb el telĂł de fons d’una taula de negociacions entre els governs de Madrid i Barcelona (un escenari de finals d’estiu a quĂš pocs observadors atorguen un potencial real), l’oferta d’abocar una generosa inversiĂł en infraestructures a Catalunya Ă©s un estratagema recurrent del govern espanyol en moments com aquest. L’objectiu Ă©s clarament desviar els punts clau de negociaciĂł del govern catalĂ  centrats en l’amnistia i l’autodeterminaciĂł.

Com a “pastanaga”, l’ampliaciĂł de l’aeroport rivalitza amb l’objectiu d’acollir els Jocs OlĂ­mpics d’hivern del 2030 al Pirineu catalĂ . AmbdĂłs projectes sĂłn afavorits conjuntament pel govern espanyol i l’elit industrial catalana –la part orientada a Madrid– mentre que altres prioritats mĂ©s substancials del govern catalĂ , com ara el famĂłs Corredor Mediterrani, sĂłn estratĂšgicament escombrades a sota la catifa. Aquests sĂłn dos exemples clars de com les operacions polĂ­tiques d’”apaivagament” poden superar completament criteris econĂČmics i socials mĂ©s racionals a l’hora de configurar les polĂ­tiques de desenvolupament a l’Espanya d’avui. De fet, quan es plantegen aquestes qĂŒestions, es pot evitar sospitar que el govern de Madrid no estĂ  gens preocupat per un possible fracĂ s. PerquĂš cap dels dos depĂšn de Madrid. De fet, les possibilitats que s’aconsegueixi la seu olĂ­mpica als Pirineus –sense garantia de neu i amb l’Ajuntament de Barcelona en contra– sĂłn realment mĂ­nimes. A mĂ©s, si la UE refusĂ©s l’ampliaciĂł de l’aeroport de BCN, aixĂČ no nomĂ©s ajudaria a confirmar l’aeroport de Barajas de Madrid com a Ășnic hub internacional a Espanya –un objectiu unionista tradicional– sinĂł que tambĂ© tindria un efecte desmotivador sobre el moviment independentista catalĂ . De fet, fins i tot si aquests projectes de llarg termini es materialitzessin, segurament tindrien l’efecte de galvanitzar vincles entre les economies catalana i espanyola, una dinĂ mica que hauria estat inimaginable el 2017. Sigui quin en sigui el resultat, ambdĂłs projectes faran bullir l’olla de SĂĄnchez en el seu intent de desarmar les posicions catalanes a la taula de negociaciĂł i mĂ©s enllĂ .

No en va, la reacciĂł dels partits del govern catalĂ  (Junts i ERC) a tota l’operaciĂł ha estat previsiblement submisa. Conscients que AENA tiraria endavant l’operaciĂł, el govern es va curar en salut pujant al carro de l’ampliaciĂł, una estratĂšgia que tradicionalment han portat a terme els partits catalans per intentar evitar la imatge de ser polĂ­ticament engolits per Madrid. En aquest cas, l’actual govern catalĂ  va veure-hi una manera de reforçar la imatge de “cooperaciĂł constructiva” que ha intentat cultivar per evitar que se l’associĂŻ amb la mĂ©s insubmisa presidĂšncia de l’expresident Quim Torra. En part, tot l’episodi recorda la jubilaciĂł del president Jordi Pujol l’any 2003, quan a Bilbao va reivindicar un protagonisme en la creaciĂł de la indĂșstria petroquĂ­mica de Tarragona, controlada per l’Estat, en la qual en realitat tenia poc o gens a dir.

No cal dir que l’actitud subordinada del govern catalĂ  no ha estat lliure de peatge. Per una banda, ha hagut de fer la gara-gara a les associacions empresarials catalanes orientades a Madrid (Foment, Cercle d’Economia, etc.) –conxorxades amb SĂĄnchez– i afrontar l’intens foc creuat del front mediambiental. Malgrat totes les absurdes manifestacions del govern catalĂ  al voltant de “l’aeroport mĂ©s verd d’Europa”, el cert Ă©s que la tercera pista, pressupostada en menys de 2000 milions d’euros, nomĂ©s seria factible destruint la reserva natural de la Ricarda, la zona humida mĂ©s gran de la provĂ­ncia de Barcelona. Greenpeace i altres grups ecologistes han estat previsiblement crĂ­tics aquĂ­. Fins i tot membres del Ministeri de TransiciĂł EcolĂČgica, dirigit pel PSOE, han admĂšs el dany que inevitablement patirĂ  el medi ambient. Fan bĂ© de demanar com poden els governs espanyol i catalĂ  pretendre mantenir una agenda internacional de reducciĂł de CO₂ mentre desenvolupen un projecte que suposarĂ  duplicar les xifres de passatgers anteriors a la COVID-19 i assolir els 100 milions de passatgers / any el 2030. PerquĂš enlloc no es veu que s’atinguin a les demandes de sostenibilitat mediambiental quan aposten tan descaradament per un mitjĂ  de transport en quĂš predominen els combustibles fĂČssils. TambĂ© Ă©s significatiu el fet que el Consell de les Regions AeroportuĂ ries hagi considerat que la tercera pista projectada era “innecessĂ ria” fins i tot si es tractĂ©s de doblar les xifres de passatgers. Ara la pilota Ă©s a la teulada de la UE. HaurĂ  de decidir si el medi ambient Ă©s una prioritat o si Espanya, un cop mĂ©s, es desentĂ©n de les normatives internacionals, en aquest cas en l’àmbit mediambiental.
Informa:LAREPUBLICA.CAT (8-VIII_2021)

328 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: