L’ALEGRIA DE CELEBRAR SANT JORDI COREOGRAFIAT AMB UNA SENSACIÓ DE NORMALITAT

“L’alegria de celebrar un Sant Jordi coreografiat”.

CrĂČnica d’una diada del llibre i la rosa al carrer, que recupera la sensaciĂł de normalitat, tot i les mesures establertes.

( MONTSERRAT SERRA )

“Aquest any vivim un Sant Jordi mĂ©s dosificat, un Sant Jordi amb coreografia, amb uns passos marcats a seguir.” AixĂ­ s’explicava l’escriptor VĂ­ctor Garcia Tur, a primera hora de la tarda, havent acabat de fer una connexiĂł en directe pel TN Migdia, sense haver dinat, i a punt per signar a la parada d’Òmnium. I amb una tarda plena de mĂ©s llocs i signatures. PerquĂš VĂ­ctor Garcia Tur Ă©s el guanyador del Premi Sant Jordi amb L’aigua que vols, i Ă©s un dels autors mĂ©s sol·licitats a les llibreries.

Ens ha agradat aquesta idea d’un Sant Jordi coreografiat, que segurament nomĂ©s un escriptor avesat a les metĂ fores, podia imaginar. PerquĂš sĂ­, ha estat un Sant Jordi amb espais perimetrats, de direcciĂł Ășnica i amb cues per entrar a aquests recintes oberts plens de parades de llibres, per comprar les roses, tan buscades aquest any
 Un Sant Jordi ocupant espais nous, com l’espai central del Passeig de GrĂ cia, com la Plaça reial. I per damunt de tot, fins i tot dels passos coreografiats, un Sant Jordi marcat per l’alegria de poder-lo fer.

Al Passeig de GrĂ cia, llibreters i editors estaven contents a primera hora. A les vuit del matĂ­ els havien deixat aparcar davant de la parada per descarregar els llibres i tot havia anat com una seda. Aquest any, el gremi de llibreters s’endurĂ  un premi a l’organitzaciĂł. Amb tot, aixĂČ de la direcciĂł Ășnica ha estat incĂČmode segons com, i la gent ha hagut de prendre paciĂšncia.

Els autors tenen visita

Al Passeig de GrĂ cia, els espais per a les signatures dels autors s’han situat als extrems de cada tram perimetrat. I Ă©s aquĂ­ on ens hem trobat els primers escriptors signant. Maria Barbal, per exemple, amb una cara radiant, discreta com sempre, contenta. La Premi d’Honor de les Lletres Catalanes ens explica que ha començat el dia amb una gran intensitat emocional: s’ha trobat amb Jordi Cuixart, que arribava de la presĂł de Lledoners i molta gent l’esperava per encoratjar-lo.

I dit aixĂČ, se li acosta una noia que l’escriptora coneix. És la companya del seu fill. Li porta un llibre, Carrer BolĂ­via, perquĂš li signi. Ens explica que li va regalar fa pocs dies la mateixa Maria, perĂČ que es va oblidar de dedicar-li. L’escriptora, diligent, li dedica. A canvi, la jove li fa el seu regal de Sant Jordi: Poema del bosc, d’Alexandre de Riquer de l’editorial Adesiara.
Fotografia d’Albert SalamĂ©

DesprĂ©s, un senyor d’una certa edat demana a Maria Barbal que li signi TĂ ndem, premi Josep Pla. Aquest senyor Ă©s extravertit i explica que Ă©s lector de la Barbal des dels inicis, que ell Ă©s de la seva terra, de Lleida, tot i que estĂ  empeltat de l’EmpordĂ . Ens ensenya els altres llibres que ha comprat. Treu de la motxilla el llibre de la Irene SolĂ , el llibre del VĂ­ctor Garcia Tur i un Ă mbit il·lustrat d’en Turu.

A prop de la Maria Barbal, perĂČ en un altre espai de signatures, ens trobem Irene SolĂ , al costat d’Irene Vallejo (pregonera d’aquest Sant Jordi i autora d’un llibre molt ben rebut pels lectors, L’infinit dins d’un jonc). Irene SolĂ  i la seva novel·la, Canto jo i la muntanya balla, Ă©s el gran fenomen dels Ășltims anys. Ja ho hem explicat https://www.vilaweb.cat/noticies/sant-jordi-una-festa-ciutadana-que-sencara-amb-optimisme/. Amb un somriure permanent, comenta: “La gent tambĂ© estĂ  contenta de ser al carrer i m’he trobat molta gent que ja s’havia llegit el llibre i que m’ha explicat moltes coses del seu procĂ©s de lectura. És bonic ser aquĂ­ i saludar els lectors.”

Una lectora li demana que li dediqui. Ha estat llibretera i ha traduĂŻt algun llibre tambĂ©, encara que ja no s’hi dedica ara, ens explica. I li diu a Irene SolĂ  que la seva novel·la Ă©s una joia, que feia anys que no llegia un llibre tan bonic, “a l’altura de la Rodoreda!”. Veiem que li salten les llĂ grimes, que s’ha emocionat.

Abans de començar el dia, aquest Sant Jordi ja era un Úxit

El passeig continua i a la parada de l’editorial Comanegra ens trobem amb en Joan Sala, propietari de l’editorial i president de l’AssociaciĂł d’Editors en Llengua Catalana. Encara no Ă©s d’hora de fer valoracions ni de donar resultats, Ă©s clar, perĂČ Sala tĂ© ben clar quines sĂłn les bondats i virtuts d’aquest Sant Jordi: “La gent tĂ© moltes ganes de vida. Tota la setmana ha anat molt bĂ© i avui Ă©s dia de passejada. Abans de començar el dia, aquest Sant Jordi ja era un Ăšxit. Vendre llibres aquesta diada no Ă©s el mĂ©s important, tot i que aquesta setmana ha estat molt bona. Jo destaco com el sector ha treballat unit i amb moltes ganes. I tot i que no podem parlar encara de facturaciĂł, Ă©s d’hora, tal com ha anat la setmana i com d’animat va el dia, jo diria que farem mĂ©s del 60% d’un Sant Jordi normal. Comptant tota la setmana.”

Enguany Sant Jordi nomĂ©s ha estat protagonitzat per llibreries i editorials, el sector professional. Com que no hi ha precedents, Joan Sala diu que aquesta Ă©s una de les incĂČgnites, de com afectarĂ  aixĂČ el resultat econĂČmic final, que sabrem en els dies a venir.

Continuem al Passeig de GrĂ cia i ens aturem davant de la parada de l’editorial Akiara. Ens trobem conversant dos filĂČsofs: Ramon Alcoberro i Jordi Pigem. Alcoberro, un home trempat, amb un humor irreverent deixa anar: “Jo el que constato d’aquest Sant Jordi Ă©s la sensaciĂł de represa i de joventut” Joventut?, preguntem. I ell que fa: “Sant Jordi Ă©s el dia nacional de saltar-se les classes. I estic encantat que la tradiciĂł continuĂŻ ben viva!” DesprĂ©s, una mica mĂ©s seriĂłs, destaca que la celebraciĂł d’aquest Sant Jordi comporta una rehumanitzaciĂł de la ciutat. I Jordi Pigem veu en l’ocupaciĂł del Passeig de GrĂ cia una manera que torni a bategar la vida al centre de la ciutat.

Prediccions

En aquesta llarga passejada ens hem entrebancat amb l’home del temps mĂ©s famĂłs de TV3, TomĂ s Molina, que ens ha espitat: “Jo ja vaig pronosticar que hi hauria un semi Sant Jordi.” QuĂš voleu dir? “La temperatura i la humitat sĂłn variables que tenen a veure amb la incidĂšncia de la Covid. Relacionant aquestes dades amb les dades de vacunaciĂł ja vaig calcular que el Sant Jordi es podria fer.” Ho vau calcular abans de Setmana Santa? “SĂ­. I pronostico que la ‘nova normalitat’ ens arribarĂ  al mes de maig. L’any passat la vam assolir al mes de juny.” Ens explica com ha fet els cĂ lculs, perĂČ aixĂČ Ă©s tema per un altre dia.

Aleshores anem a la recerca d’en Pol Guasch, autor de Napalm al cor, premi Llibres Anagrama i l’autor encarregat de fer el parlament a primera hora, al Palau de la Virreina, en l’acte institucional (substituint l’esmorzar dels escriptors) davant de l’alcaldessa Ada Colau, la consellera de Cultura, Àngels Ponsa i representants de tot el sector. Guasch ha anat fort, ha estat clar i no li ha tremolat la veu denunciant hipocresies i ha acabat reivindicant l’esperit de la plaça Urquinaona. Trobareu aquĂ­ totes les seves paraules, a partir del minut 18’14’’. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Dn-HWrzgF3s Li hem preguntat sobre el seu discurs punyent i ens ha explicat: “He dit el que penso al marge de qui hi haguĂ©s al davant. Hem de deixar de dirigir-nos a la classe polĂ­tica per dirigir-nos a les persones que fan les paraules. He denunciat un Sant Jordi hipercomercial i una diada hiperinstitucionalitzada.”

Ens hem trobat Pol Guasch en un espai de signatures. Ha arribat una noia. Vint anys. El diĂ leg ha anat aixĂ­:
—Com et dius?
—Maria.
—És per a tu? Te l’has llegit?
—Sí.
—Quins nervis!
—Encara l’estic digerint, perĂČ m’ha agradat molt.

Aquest jove escriptor no tĂ© una dedicatĂČria de conveniĂšncia i sempre igual: “Potser no tornarĂ© a escriure cap mĂ©s llibre, potser no en torno a dedicar cap mĂ©s. Per aixĂČ he de fer les dedicatĂČries especials per a cada lector.”

Sis espases que es troben al CCCB

Decidim avançar i sortir del Passeig de GrĂ cia. Anem cap a la Rambla, perĂČ primer ens desviem una miqueta i passem per la parada de la llibreria Laie, al pati del CCCB. AllĂ­ ens hi trobem les guanyadores del premi Documenta, ex aequo, Irene Pujadas amb Els desperfectes i Laia Viñas amb Les closques. Aquest Sant Jordi tenen aire de siameses. Signaran plegades tot el dia. Per a totes dues Ă©s el seu primer Sant Jordi i se senten afortunades de poder celebrar-lo i encara se sorprenen que hi hagi lectors que demanin cita prĂšvia perquĂš elles els dediquin els llibres.
Maria Sevilla, Borja BagunyĂ , RaĂŒl Garrigasait.

Amb elles hi ha en MartĂ­ Sales signant el seu celebrat Aliment. En MartĂ­ Sales Ă©s un escriptor singular que s’ha empescat la manera mĂ©s empĂ­rica i sensorial de celebrar i signar llibres aquest Sant Jordi. A primera hora signava al bar Buenavista, enmig d’un esmorzar de forquilla i ganivet, amb cua de bou inclosa. I ell que mentrestant, dalt d’unes escales, recitava La matança del porc. PerĂČ aixĂČ no s’acaba aquĂ­: a les 13.00 el tiberi continuava amb un vermut de Sant Jordi a La Monroe, el bar de sota la Filmoteca. Una festassa.

A la tarda, en MartĂ­ Sales juntament amb la Maria Sevilla reciten i llegeixen a l’Antic Teatre. La poeta Maria Sevilla, que pren el relleu del MartĂ­ Sales a la Laie del CCCB, diu que aixĂČ Ă©s el que li agrada, recitar, que signar Ă©s mĂ©s aviat surrealista: “Signar Ă©s una cosa que funciona per als autors d’edat, perĂČ a mi em poden trobar cada dimecres a l’Horiginal
”

A Maria Sevilla, que signa el llibre de poemes Plastilina, l’acompanyen en Borja BagunyĂ , autor d’Els angles Morts, i en RaĂŒl Garrigasait, que signa PaĂ­s Barroc. Al BagunyĂ  li llancem un repte: buscar una metĂ fora per a explicar com se sent aquest Sant Jordi. Al Garrigasait li preguntem per la llibertat, si en troba en aquest Sant Jordi perimetrat perĂČ que s’ha pogut celebrar al carrer. RaĂŒl Garrigasait ens diu: “El gremi del llibre som rondinaires de mena, perĂČ a mi em fa il·lusiĂł que la gent surti a comprar llibres al carrer. A mi m’ha posat de bon humor celebrar Sant Jordi. És un petit espai que tornem a tenir.”

I mentrestant, Borja BagunyĂ  s’ho ha pensat dues vegades, perĂČ al final deixa anar la seva metĂ fora sense pietat: “El mĂ©s semblant que em ve al cap, amb relaciĂł a com em sento, Ă©s l’estesa de carn crua de la carnisseria que la meva Ă via tenia a la Boqueria. Tinc aquesta sensaciĂł, d’estar exposat i de carn fresca, perĂČ aixĂČ no Ă©s Sant Jordi, nomĂ©s Ă©s com em sento.”

La Rambla de les flors i una plaça llibresca més que reial

Rumiant amb la carn crua retornem al passeig, que ja comença a ser llarg. Ens encaminem a la Rambla. Una rambla sense parades de llibres, que avui mĂ©s que mai en el darrer segle, ha estat la Rambla de les flors: de llibres no se’n podia trobar ni un, perĂČ el tram de les floristeries es trobava ple de cues. Unes cues llargues i pacients. PerquĂš de parades ambulants de roses aquest Sant Jordi no se n’han autoritzat i nomĂ©s les floristeries podien vendre roses. De manera que aquests establiments han estat plens i han treballat sense treva durant tot el dia. Amb tot, s’han vist menys roses a les mans dels ciutadans que altres anys. És lĂČgic.

I Rambla avall hem volgut visitar la plaça reial, que s’ha convertit en una plaça llibresca, amb un cos central perimetrat, amb llibreries i editorials, la majoria del barri, i amb les terrasses plenes de barcelonins celebrant la diada. El dia acompanyava. En aquest espai considerat d’alta complexitat pels organitzadors, hem trobat l’editora Matilde MartĂ­nez, de Godall edicions, que ens ha destacat la feina tan ben feta del gremi de llibreters a l’hora d’organitzar aquest Sant Jordi. S’ha desfet amb elogis i, que consti, que Ă©s una professional exigent.

L’Arc de Triomf, símbol del triomf dels llibres, de Sant Jordi, de la literatura catalana

El passeig arriba a la seva fi, al Passeig LluĂ­s Companys a tocar de l’Arc de Triomf, on hem començat la crĂČnica. VĂ­ctor Garcia Tur, que Ă©s ben enginyĂłs i divertit, a mĂ©s de trobar la metĂ fora de Sant Jordi, amb aquesta idea d’un Sant Jordi coreogrĂ fic, tambĂ© ens ha explicat una bona anĂšcdota: “M’he trobat amb la meva professora de literatura espanyola de l’institut, que sempre em suspenia. Ens hem abraçat i jo diria que ens hem perdonat mĂștuament.”

A l’Arc de Triomf tambĂ© hem coincidit amb l’Eva Baltasar, autora de Boulde, premi a la Millor Novel·la de l’Any, un altre dels fenĂČmens literaris que ha suportat els estralls de la pandĂšmia. I com que ja es coneix aixĂČ que la premsa sempre demana l’anĂšcdota del dia, ella, contenta, ens ha explicat que li ha succeĂŻt a primera hora del dia: “Ha vingut un senyor ja gran perquĂš li signĂ©s Boulder i Permagel. Quan li he preguntat el nom, m’ha dit que a ell no li dediquĂ©s, que ell es moriria aviat i que aquests llibres passarien a altres mans i llegiria altra gent. De manera que he dedicat dos llibres ‘A qui el llegeixi’. No m’havia passat mai.”

Alejandro Dardik, de Club editor, ens ha donat una bona nova per a Eva Baltasar i per a la literatura catalana: s’ha anunciat la segona ediciĂł de la traducciĂł anglesa de Permagel. La novel·la ha aparegut referenciada al The Financial Times, sortirĂ  una crĂ­tica a The New York Times i s’ha fet una prepublicaciĂł a la revista Granta. No es pot demanar mĂ©s. O potser sĂ­.
Informa:VILAWEB.CAT (23-4-2021)

268 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: