L’ANC DEMANA UN FRONT COMÚ A MADRID A JxCAT I ERC I NO SER “COMPARSA” DE PODEM

La pre­si­denta de l’Assem­blea Naci­o­nal Cata­lana (ANC), Eli­senda Palu­zie, demana als par­tits sobi­ra­nis­tes fer “front comú” a Madrid i “no ser com­parsa” de Podem al debat d’inves­ti­dura de Pedro Sánchez, que es farà al Congrés els pro­pers 22 i 23 de juliol.

Després de la tren­ca­dissa d’aquesta set­mana amb el pacte a la Dipu­tació -que la pre­si­denta veu “molt difícil de rever­tir”- l’ANC exi­geix a JxCat i ERC o vot en con­tra a Pedro Sánchez o abs­tenció, però en cap cas, gratuïta. “Abs­tenció només si real­ment es comença a abor­dar el res­pecte a Cata­lu­nya com a sub­jecte polític; per tant, dret a l’auto­de­ter­mi­nació i ele­ments en ter­mes de repressió”, ha subrat­llat Palu­zie.

L’Assem­blea reu­neix aquest dis­sabte el seu Secre­ta­riat Naci­o­nal a Girona per fixar el paper que ha de tenir l’enti­tat amb la mirada posada a l’Onze de Setem­bre, una mani­fes­tació que la pre­si­denta creu que ha de ser “molt exi­gent” amb els polítics.

El males­tar pels pac­tes muni­ci­pals, amb l’epi­cen­tre en l’acord que van sege­llar JxCat i el PSC a la Dipu­tació de Bar­ce­lona, s’ha dei­xat sen­tir al Secre­ta­riat Naci­o­nal de l’ANC. “Ha estat una set­mana com­pli­cada per a l’inde­pen­den­tisme, i aquest estat d’indig­nació també s’expressa aquí”, ha dit Eli­senda Palu­zie.

En aquest con­text, l’Assem­blea Naci­o­nal debat aquest dis­sabte quin ha de ser el seu paper a l’hora de tor­nar a cana­lit­zar el sobi­ra­nisme. Per una banda, Palu­zie subrat­lla que no tren­ca­ran “el petit fil” que els uneix amb els par­tits polítics, perquè tenen la “res­pon­sa­bi­li­tat” de no incre­men­tar “la desunió”.

Però sí que, a par­tir d’ara, l’ANC incre­men­tarà la seva “exigència” per recla­mar que “s’aban­do­nin els par­ti­dis­mes”. I al mateix temps, man­te­nir la mobi­lit­zació als car­rers i evi­tar el des­encís ciu­tadà.

Palu­zie no ha ama­gat que l’acord a la Dipu­tació “és molt greu” i asse­gura que, a aques­tes alçades, ja és difícil de rever­tir. I per això, l’Assem­blea gira ara els ulls cap a Madrid, amb la mirada posada en el debat d’inves­ti­dura dels pro­pers dies 22 i 23 de juliol al Congrés dels Dipu­tats.

La pre­si­denta asse­gura que, pre­ci­sa­ment, la votació de Pedro Sánchez ha de ser una prova de foc per als par­tits sobi­ra­nis­tes. I reclama tant a JxCat com a ERC que no siguin “com­par­ses” de l’estratègia de Podem i els acords que puguin sege­llar els de Pablo Igle­sias amb el PSOE.

“Que els inde­pen­den­tis­tes actuïn com un veri­ta­ble front a Madrid i que, si al final no hi ha inves­ti­dura, s’hi hagi tin­gut algun paper que no sigui el de sim­ple com­parsa”, subrat­lla Palu­zie.

Dret a l’auto­de­ter­mi­nació

Per això, la pre­si­denta de l’ANC reclama als par­tits sobi­ra­nis­tes que votin en con­tra de Pedro Sánchez o que s’abs­tin­guin. Tot i que no a cap preu.

“Abs­tenció només si real­ment es comença a abor­dar el res­pecte a Cata­lu­nya com a sub­jecte polític; és a dir, dret a l’auto­de­ter­mi­nació i ele­ments en ter­mes de repressió”, subrat­lla la pre­si­denta de l’ANC, recor­dant “l’exigència” del grup de tre­ball de l’ONU per l’alli­be­ra­ment dels pre­sos.

“En un moment de màxima repressió, que no es posin damunt la taula els incom­pli­ments de drets fona­men­tals i la con­ti­nu­ació de la repressió política ens sem­bla que no és allò que els elec­tors espe­ren dels par­tits inde­pen­den­tis­tes quan els voten”, ha subrat­llat.

En aquest sen­tit, i en referència a Cata­lu­nya, Palu­zie també creu que plan­te­jar un avançament elec­to­ral al Par­la­ment –hi ha veus que par­len de la tar­dor- no seria bo. “Allò ideal seria anar-hi amb una estratègia tei­xida, i que aques­tes elec­ci­ons pogues­sin ser una palanca de represa del com­bat democràtic per a la inde­pendència; i per ara, de moment, no sem­bla que esti­guem en aquest esce­nari”, ha dit.

Un Onze de Setem­bre “molt més exi­gent”

Durant el Secre­ta­riat Naci­o­nal, un altre dels temes de debat gira al vol­tant de l’Onze de Setem­bre. De fet, hi ha veus quei­xo­ses a l’enti­tat al vol­tant de com s’ha con­ce­but aquest 2019. Palu­zie creu que “l’espai per a les mani­fes­ta­ci­ons segueix essent neces­sari”, però també admet que “el to i el tipus pot­ser ha de ser dife­rent”.

I aquí, la pre­si­denta de l’ANC diu que “després de l’espec­ta­cle d’aquesta set­mana”, el to d’exigència cap als par­tits ha de ser “molt més ele­vat”. És a dir, que les mani­fes­ta­ci­ons no siguin “d’acom­pa­nya­ment” a la classe política com han estat els dar­rers anys.

Palu­zie, però, també ha recor­dat que és bo no aban­do­nar l’espai “de mani­fes­tació mas­siva amb gent de tota mena”. Per això, aposta per una estratègia que com­bini “moments de deso­bediència civil i ins­ti­tu­ci­o­nal” amb mani­fes­ta­ci­ons com les de l’Onze de Setem­bre.

I en aquest sen­tit, ha recor­dat que, aquest any, en la línia “de pre­pa­rar la uni­la­te­ra­li­tat i empo­de­rar la ciu­ta­da­nia”, per pri­mer cop al matí hi haurà l’espai Eines de País (amb estands dedi­cats al con­sum estratègic, “l’enfor­ti­ment de sin­di­cals naci­o­nals i d’altres per pre­pa­rar “estratègies de lluita no vio­lenta”).

A més, Palu­zie també ha dit que, si la sentència del Suprem surt abans de la Diada –cosa que no sem­bla així- això també podria alte­rar les mobi­lit­za­ci­ons. “Davant un con­text can­vi­ant, deci­si­ons can­vi­ants o capa­ci­tat d’adap­tació”, ha subrat­llat.

L’ANC cele­bra el seu Secre­ta­riat Naci­o­nal al Cen­tre Cul­tu­ral La Mercè de Girona. A l’entrada de la reunió, un grup d’una vin­tena de socis des­con­tents han pro­tes­tat amb pan­car­tes recla­mant a l’enti­tat que repren­gui “el lide­ratge” per asso­lir la inde­pendència. ’No volem l’ANC con­tro­lada pels par­tits’ o ’Més acci­ons i menys exhi­bi­ci­ons’ han estat alguns dels lemes que por­ta­ven escrits les pan­car­tes.

Informa:ELPUNTAVUI.CAT (14-7-2019)

319 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: