L’AUDI√ąNCIA D’OSCA ESCOMBRA CAP A CASA: VOL EL RETORN DE LES OBRES DE SIXENA AL MNAC

L’Audi√®ncia d’Osca ha confirmat al sent√®ncia que ordena el trasllat de les pintures murals del Monestir de Vilanova de Sixena que hi ha al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). D’aquesta manera, s’han desestimat els recursos d’apel¬∑laci√≥ que van interposar el Govern i el mateix MNAC a la sent√®ncia del 4 de juliol de 2016 emesa pel jutjat d’Instrucci√≥ n√ļmero 2 d’Osca.

La jutgessa va justificar la seva decisi√≥ posant en dubte l’exist√®ncia del contracte entre les monges propiet√†ries del monestir i el MNAC per cedir indefinidament els frescos exposats al museu, i ara la interlocut√≤ria emesa per l’Audi√®ncia divendres passat ratifica novament aquest punt. Aix√≤ no obstant, queda recorregut perqu√® les parts puguin presentar recurs de cassaci√≥.

La sent√®ncia que ara ha estat confirmada obliga a restituir els frescos murals originals de la sala capitular del Monestir de Sixena, que estan exposats al MNAC, al seu lloc d’origen. Les pintures murals decoraven des del segle XII el monestir per√≤ un incendi durant la Guerra Civil les va malmetre. Patrimoni de la Generalitat les va recuperar i les va portar a Barcelona, on van ser restaurades. El MNAC les t√© en dip√≤sit des de l’any 1940 i, des de 1960, estan exposades al p√ļblic com una de les grans obres mestres de la col¬∑lecci√≥ de museu.

La sent√®ncia dona la ra√≥ al govern aragon√®s, que considera que els b√©ns pertanyen de forma leg√≠tima a la congregaci√≥ de l’ordre de Sant Joan de Jerusalem, propietari del monestir, i que se les van endur sense cap t√≠tol jur√≠dic de propietat. En aquest sentit, al seu dia, la jutgessa q√ľestionava l’exist√®ncia d’un contracte entre les religioses i el MNAC i tamb√© que l’arrencada de les pintures fos l’√ļnica alternativa per salvar-les. Segons l’Audi√®ncia, no consta que ni les religioses ni la Direcci√≥ General de Belles Arts haguessin autoritzat l’extracci√≥.

Quan el Govern va rec√≥rrer al 2016 es va emparar en la “digna” actuaci√≥ de Josep Gudiol i de la Generalitat per defensar el Monestir de Sixena en ple conflicte b√®l¬∑lic de la Guerra Civil. En aquest sentit, va defensar que l’extracci√≥ de les pintures va ser una “actuaci√≥ de clara protecci√≥ de les mateixes que, amb el pas dels anys, s’ha concretat amb el seu us muse√≠stic, amb total acord amb la propietat de les mateixes”.

La interlocut√≤ria ara dictada per l’Audi√®ncia d’Osca tamb√© fa refer√®ncia al fet que les religioses de Betlem han abandonat “recentment” les instal¬∑lacions de Monestir de Sixena, per la qual cosa aix√≤ no suposa cap obstacle per la trasllat de les pintures.

L’Audi√®ncia tamb√© diu ara que les pintures es podrien traslladar sense perill “rellevant” perqu√® no estan a la paret sin√≥ adherides en teles de cot√≥ i suports de fusta. Malgrat tot, la jutgessa d’Osca s’ha oposat en reiterades ocasions a un trasllat provisional dels murals a Sixena fins que no hi hagi una sent√®ncia ferma dictada pel Tribunal Suprem, que √©s on ara es poden presentar recursos a la interlocut√≤ria dictada per l’Audi√®ncia d’Osca. S’empara en la “fragilitat” dels frescos rom√†nics davant el risc de desmuntar-los i traslladar-los fins a l’Arag√≥.

Informa:ELPUNTAVUI.CAT
N.de la R.
No deixa de ser c√≤mic que un assumpte que afecta a Sixena (Osca) l’hagi de decidr l’Audi√®ncia…d’Osca.Alg√ļ esperava “imparcialitat” ? Elemental,senyors!

157 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: