L’ENSENYAMENT EN CATALÀ A LA CIUTAT DE VALÈNCIA NO SUPERA EL 20,36%

No han sorprès ningú i, de fet, són dades del curs passat, però descriuen fins a quin punt la desigualtat entre l’ensenyament en valencià i en castellà perviu al País Valencià, fet que consolida l’augment del coneixement i l’ús del castellà. I és que durant el curs 2017-18 el 79,64% de les places escolars a València tenien el castellà com a llengua vehicular, mentre que només en el 20,36% ho era el valencià.

Els resultats els ha difós l’informe ‘La situació de l’alumnat i del sistema educatiu en l’educació obligatòria a la ciutat de València, evolució històrica i formació d’estudiants en aquesta matèria’, elaborat per la Universitat de València i que reflecteix com l’ensenyament en valencià depèn en bona mesura de la titularitat del centre, atès que el valencià és la llengua vehicular només en el 2,93% de les places dels col·legis i instituts privats, on el castellà s’eleva fins al 97,07%.

Per contra, als centres públics el percentatge de centres amb el valencià com a llengua vehicular creix fins al 39,85% davant del de castellà, que retrocedeix fins al 60,15%. Per etapes educatives, a infantil hi ha 16.500 places en castellà i 4.300 en valencià; a primària, 35.250 en castellà i 9.100 en valencià, i a secundària, 24.450 en castellà i 6.090 en valencià.
Nou model plurilingüe

La desigualtat patida amb l’anterior model d’ensenyament podria modificar-se progressivament durant els pròxims any amb l’aplicació del nou model de plurilingüisme aprovat pel govern valencià i que fixa un mínim del 25% d’hores lectives en castellà i valencià i d’entre el 15% i el 25% per a l’anglès.

“APARELLA’T”, LA PRIMERA APLICACIÓ PER TROBAR PARELLA LINGÜÍSTICA EN CATALÀ

La Plataforma per la Llengua ha presentat aquest dimecres Aparella’t, la primera aplicació per trobar parella lingüística amb qui practicar català. Aquesta nova iniciativa de la ONG del català pretén fer més lúdic i àgil trobar una persona amb qui aprendre o a qui ensenyar la llengua utilitzant les noves tecnologies. El funcionament és com el de qualsevol altra aplicació mòbil, l’usuari ha d’enregistrar-se afegint dades de situació geogràfica i disponibilitat horària, i el sistema li localitza aprenents o ensenyants amb les mateixes circumstàncies. L’objectiu és internacionalitzar-la per a què en qualsevol racó del món es puguin crear parelles d’intercanvi de llengua i cultura catalana.

La consellera de cultura balear, Fanny Tur, ha assegurat que els governs català, balear i valencià tenen la mateixa “obligació” de defensar un patrimoni comú i un llegat del que afirma no tenir “cap complex” de fer-ho. Tanmateix, la consellera ha reconegut que el català és una part “essencial” de les Illes Balears perquè és el “vehicle” pel qual s’ha transmès la tradició oral, entre d’altres.

La vicepresidenta de Plataforma per la Llengua, Mireia Plana, ha explicat que a través d’aquest nou projecte s’aconseguiran molts dels objectius que porten anys perseguint: la “difusió, la inclusió social del la llengua i l’arrelament de persones de fora”, que volen aprendre el català i accedir-hi a la societat. La vicepresidenta ha assegurat que és molt important que els tres governs donin suport a la iniciativa perquè forma part de “tot el domini lingüístic”. Així mateix, ha afegit que la creació no hagués estat possible sense els més de 200 mecenes i els 19.000 socis de l’entitat.

Informa:ARA.CAT i ELMON.CAT (5-4-2019)

291 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: