MILERS D’USUARIS RECORREN A PLATAFORMES ALTERNATIVES PER CONSUMIR PRODUCTES EN CATALÀ

( RAÜL G.ARANZUEQUE )

La tecnologia ha posat a l’abast dels ciutadans la possibilitat de veure des de casa o des de qualsevol altre lloc un munt de pel·lĂ­cules i sĂšries amb la televisiĂł, l’ordinador, la tauleta o el mĂČbil. Paradoxalment, perĂČ, trobar continguts audiovisuals en catalĂ , especialment adreçats al pĂșblic infantil i juvenil, Ă©s mĂ©s complicat que fa nou anys, quan es podia sintonitzar el 3XL a TelevisiĂł de Catalunya.

TV3 ha començat a posar-se les piles i l’octubre passat va estrenar cinc produccions audiovisuals dissenyades prioritĂ riament per a internet pensades per arribar a nous pĂșblics i per distribuir-se en les plataformes de vĂ­deo i les xarxes socials. El director de TV3, Vicent Sanchis, a mĂ©s, va anunciar al juliol que la cadena tĂ© previst recuperar un canal juvenil i la plataforma Disney+ s’ha decidit a oferir en catalĂ  tres de les seves pel·lĂ­cules. NomĂ©s Filmincat ofereix, amb normalitat, contingut doblat i subtitulat al catalĂ .

Mentrestant, perĂČ, els consumidors Ă vids de continguts en catalĂ  es busquen les garrofes en plataformes alternatives i serveis de descĂ rregues molt populars fa uns anys com E-mule. A les xarxes socials sorgeixen, de tant en tant, comentaris de gent que recomana webs o serveis d’internet per veure en lĂ­nia o descarregar-se pel·lĂ­cules o sĂšries en lĂ­nia que no estan disponibles ni a les televisions ni a les grans plataformes de continguts audiovisuals. Alguns parlen amb nostĂ lgia dels temps en quĂš TV3 els oferia un ampli ventall de sĂšries d’anime en catalĂ  i d’altres lamenten que, a 2021, amb totes les possibilitats que la tecnologia actual permet, els seus fills tinguin un accĂ©s mĂ©s limitat a continguts en la seva llengua que el que tenien ells quan eren joves.

El Diari de la llengua s’ha posat en contacte amb alguns portals d’internet que ofereixen continguts audiovisuals en catalĂ , perĂČ aquests no han respost la demanda del diari. SĂ­ que ho ha fet el servei de reproducciĂł en continu en catalĂ  Miquelets TV, un canal de Twitch amb 3.400 seguidors que emet, en directe, pel·lĂ­cules i sĂšries en catalĂ .

Segons expliquen el responsables de Miquelets TV, la idea de crear el canal va sorgir “per la necessitat d’omplir el buit que va deixar el tancament del 3XL l’1 d’octubre del 2012”. “Des de llavors -diuen- la quantitat i la qualitat de material audiovisual emĂšs pels canals de la CCMA [CorporaciĂł Catalana de Mitjans Audiovisuals] s’ha anat perdent gradualment fins al punt en quĂš al Super 3 actualment nomĂ©s ofereixen animes com el Detectiu Conan, Doraemon (actualment no s’emet) o La mĂ gica Do-Re-Mi”. TambĂ© van posar en marxa el projecte “com a prova pilot de com explotar les noves tecnologies que ofereix internet i veure quina Ă©s la demanda que es pot generar en aquests espais que els mitjans de comunicaciĂł tradicionals encara no s’atreveixen a ocupar”.

El perfil mitjĂ  dels usuaris de Miquelets TV Ă©s gent d’entre 20 i 35 anys, entre els quals hi ha “nostĂ lgics del K3 i del 3XL”; “pares que acompanyen els seus fills”, que sĂłn “un pĂșblic mĂ©s intermitent”; i, cada cop, mĂ©s joves entre 12 i 18 anys que descobreixen els animes, un segment al qual volen arribar mĂ©s a travĂ©s de xarxes com Tik Tok i Instagram.

A falta d’oferta estĂ ndard per atendre tots aquests pĂșblics en catalĂ , Miquelets TV i altres portals transiten pels marges de la legalitat. “Nosaltres no som autors o propietaris del contingut que s’emet i MiqueletsTV ni cap dels seus possibles col·laboradors no tenim Ă nim de lucre ni ens beneficiarem de donacions”, diuen els responsables del canal de Twitch, que afegeixen que “hi ha contingut on hi ha productores que en tenen els drets d’emissiĂł perĂČ no l’exploten en el mateix espai” que ells.

D’altres pel·lĂ­cules o sĂšries que ofereixen no hi ha cap productora del paĂ­s que en tingui els drets i les productores internacionals no en tenen la llicĂšncia d’explotaciĂł en mitjans televisius o plataformes en lĂ­nia en catalĂ . TambĂ© hi ha sĂšries i pel·lĂ­cules sobre les quals “esbrinar qui sĂłn els propietaris actuals dels drets d’emissiĂł o explotaciĂł es convertiria en una odissea”. “Tenim tot aquest contingut grĂ cies a pĂ gines web que donen suport i accĂ©s a material audiovisual en catalĂ  que, d’una altra manera, haurĂ­em perdut per sempre”, afegeixen.

L’objectiu Ă©s contribuir a frenar la davallada del catalĂ  en l’àmbit audiovisual, especialment pel que fa al contingut importat i doblat. “Les noves generacions acostumen a consumir mĂ©s internet i menys televisiĂł i tant TV3 com la resta de canals tradicionals no han arribat als joves, ja que el seu sistema Ă©s, segons la nostra opiniĂł, massa corporatiu. En canvi, altres plataformes tenen un mĂ rqueting mĂ©s viral o influenciadors i youtubers per promocionar el seu contingut”, afirmen des de Miquelets TV. El canal proposa “aprofitar plataformes ja establertes i comunes per als joves com Twitch o Youtube per emetre en diferit o simultĂ niament contingut menys televisiu i mĂ©s a la carta” com fan ells.

Les emissions de Miquelets TV tenen una mitjana d’una cinquantena d’espectadors amb intervals que van dels 40 als 120 i en sĂšries com One Piece, Slam Dunk, Inuyasha i les pel·lĂ­cules de la saga de Harry Potter assoleixen pics de 150 i 160 usuaris connectats amb una mitjana de 120.

Com passa en tants altres camps, de demanda de productes en catalĂ  n’hi ha. NomĂ©s falta que hi hagi oferta i si no n’hi ha, sempre hi ha gent disposada a trobar-la a sota de les pedres.
Informa:DIARIDELALLENGUA.CAT (31-1-2021)

222 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sĂ piga: