NO US TIREU ELS MOSSOS PEL CAP, SI US PLAU

“No us tireu els Mossos pel cap ”
“La classe polĂtica, que ha de marcar les pautes generals del comportament de la policia, no pot posar en risc la seva credibilitat en aquest paper tan necessari”
( SĂLVIA BARROSO )
Com sempre que hi ha una polèmica vinculada a una actuaciĂł policial, hi ha dues maneres dâabordar-la: des del punt de vista estrictament tècnic âlâĂşnic que voldrien els comandaments del cosâ i des del punt de vista polĂtic, conceptual, com volem que sigui la policia. Ăs evident que sâhan dâaplicar els dos criteris. La policia no pot estar a mercè de capricis polĂtics conjunturals, hi ha condicionants tècnics que sâhan de tenir seriosament en compte, però tampoc pot ser un estament que no obeeixi la societat per a la qual treballa, que ha de poder vehicular les seves instruccions a travĂŠs de la polĂtica. La recerca dâaquest equilibri no ĂŠs fĂ cil i serĂ sempre discutible inevitablement, però això no ĂŠs el que sâha produĂŻt aquest cap de setmana. El veritablement greu del cas de la rave de Llinars no ha sigut si sâha desallotjat quan tocava o no, sinĂł que les dues branques del Govern sâhan tornar a esbatussar de manera visible en relaciĂł a aquest episodi.
El primer que cal dir ĂŠs que els Mossos i el departament dâInterior no han tingut prou en compte lâimpacte social que estava generant el fet que anessin passant les hores i tots els catalans que no havien pogut celebrar el Cap dâAny veiessin que una festa massiva i il¡legal continuava, en un microcosmos que, si no sâha convertit en un viver de Covid serĂ una autèntica sorpresa a estudiar. Un cop assegurada la zona perquè no hi entrĂŠs ningĂş mĂŠs, la policia va considerar que era mĂŠs important organitzar bĂŠ el macrodispositiu per al desallotjament que anar rĂ pid. Dit de manera planera: un cop ja sâhi havien passat 12 hores âo 6 o 4â, no podien canviar gaires les coses si se nâhi passaven 12 mĂŠs o fins i tot 24. I calia temps per aclarir què sâhavia de fer amb els participants en la rave âuna PCR?â abans de deixar-los marxar exhalant el virus a tort i a dret. TambĂŠ feien falta unes hores per reubicar els efectius desprĂŠs del sobresforç dels controls de Cap dâAny. Però tot això no es va explicar bĂŠ.
Dâaltra banda, el departament de Salut troba que sâhavia de tractar aquesta festa il¡legal com qualsevol altra de les que sâhan desmuntat des que va començar la pandèmia, independentment del fet que en aquest cas fos massiva, i posar-hi fi tan aviat com fos possible, sense donar-hi mĂŠs voltes. El problema ĂŠs que la diferència entre aquests dos punts de vista, dins dâun mateix govern, sâha traduĂŻt en comentaris que han fet intuir a la poblaciĂł que els dos departaments, dirigits per partits diferents, sâestaven carregant el mort lâun a lâaltre pĂşblicament. Amb socis aixĂ âuns i altresâ no cal oposiciĂł, que naturalment hi ha sucat pa.
La classe polĂtica, que ha de marcar les pautes generals del comportament de la policia, no pot posar en risc la seva credibilitat en aquest paper tan necessari. Catalunya, ni ara ni el dia que tingui un estat propi, ha de defugir el model dâEspanya, que intenta tapar sistemĂ ticament les errades i abusos de la seva policia (i de lâexèrcit). De la mateixa manera que un dia el Parlament va decidir que els Mossos dâEsquadra havien de deixar de fer servir pilotes de goma, els representants polĂtics del poble han de poder continuar sent el canal per exigir explicacions i donar ordres al cos policial del paĂs. Però necessitem que els responsables policials tinguin motius, mĂŠs enllĂ de lâobligaciĂł legal que els vincula, per creure en les instruccions que els arriben.
Informa:ELMON.CAT (3-1-2021)