ÒMNIUM DEMANA NO ACATAR UNA SENTÈNCIA QUE ATACA A L’ESCOLA I A LA LLENGUA

“Ara i sempre, l’escola en català!”. Després de conèixer l’última decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre el 25% de castellà a les aules catalanes, Òmnium Cultural ha demanat “que s’ignori la sentència” i ha cridat a “defensar el model d’escola catalana”. “Cal que es protegeixi el professorat, l’alumnat i es garanteixi la cohesió social”, ha afegit l’entitat en una piulada publicada aquest divendres després de conèixer la notícia. En la mateixa línia s’ha manifestat l’encara president de l’organització, Jordi Cuixart, que ha assegurat que “no es pot acatar una sentència que ataca l’escola, la llengua i la convivència”. “Protegim els mestres i blindem un consens bàsic, exemple de cohesió i orgull de país”, ha manifestat Cuixart a les xarxes socials.

Aquest mateix divendres, el TSJC ha dictat el decret de fermesa de la sentència de finals del 2020 que obliga el Departament d’Educació a aplicar el 25% de castellà a totes les escoles catalanes, independentment del que vulguin les famílies. De fet, el tribunal ha donat deu dies a la Generalitat per complir aquesta ordre, malgrat que encara es pot presentar un recurs de reposició. Concretament, en la interlocutòria s’indica que quan Educació rebi l’ordre tindrà “deu dies des de la seva comunicació perquè la dugui a pur i degut efecte i practiqui el que exigeix el compliment de les declaracions contingudes en la resolució”. Igualment, s’hi especifica que la part demandada té dos mesos per executar la sentència, tal com estableix l’article 104 de la llei contenciosa administrativa.

La decisió no ha agradat ni a Òmnium, ni a Cuixart, ni a moltes altres entitats defensores del català a les aules. És el cas del sindicat USTEC-STEs (IAC), la portaveu del qual, Iolanda Segura, també ha demanat “no acatar” la sentència del 25% de castellà a les escoles. En declaracions a l’ACN, Segura ha instat el Govern a convocar una cimera d’urgència per “acordar una estratègia i fer força unitària” davant una resolució que respon “a criteris ideològics i no pedagògics”. Així mateix, ha demanat tant al Departament d’Educació com a la Generalitat que “es responsabilitzin de les decisions que es prenguin” i que “defensin el professorat, personal de centres i tota la comunitat educativa perquè no quedi desemparada si no es compleix la resolució judicial”.

Llavors, el sindicat vol que el Govern convoqui una nova cimera extraordinària amb organitzacions i altres representants de la comunitat educativa, com ja ha fet quan han sortit sentències individuals sobre el castellà a les aules (l’última es va celebrar el desembre passat). La portaveu també ha demanat a Educació que “expliqui què pot passar per tenir tota la informació sobre la taula” i ha criticat que hagi “faltat valentia” per protegir el català a les aules. Finalment, ha exigit defensar la immersió lingüística i el model d’escola catalana, alhora que ha lamentat que haver d’entomar aquesta situació enmig del “desgavell” i el “caos” per la covid-19 a les escoles és un “despropòsit molt gran”.

Per la seva banda, el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, ha afirmat que la sentència del TSJC “no canvia res”, per la qual cosa la Generalitat “seguirà aplicant la Llei d’Educació de Catalunya (LEC)”. En declaracions als mitjans des de Badalona, ha afirmat que sabia que això passaria i que està “dins del procediment” iniciat arran de la decisió del Tribunal Suprem al novembre. Aleshores, Cambray ha explicat que el Departament d’Educació notificarà ara que ha rebut el decret del TSJC i que el proper pas seria que se’ls comuniqués que comença un període de dos mesos per executar la decisió. Un cop esgotat aquest període, ha dit que respondran el que calgui, sense concretar més: només ha subratllat que se seguirà “donant compliment a la LEC, que marca que en acabar l’etapa d’educació obligatòria els alumnes han de tenir assumides les competències en llengua castellana i catalana”.
Informa:ELNACIONAL.CAT (21-1-2022)

83 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: