PAPER MULLAT: TORNEN LES PROMESES DE MILIONS PER INVERTIR EN RODALIES

“Torna la pluja de milions per obres, paper mullat”
( JOS√Č ANTICH )

En la pol√≠tica espanyola no hi deu haver una promesa que s’hagi repetit i incomplert tantes vegades com la pluja de milions per resoldre el problema cr√≤nic de Rodalies de Catalunya. Els √ļltims tres presidents del govern espanyol o representants seus amb rang de ministre ho han fet sense cap pudor, copant grans titulars i coincidint m√©s o menys amb processos electorals. Vegem-ho.

El 30 de gener de 2008, el llavors president del govern, Jos√© Lu√≠s Rodr√≠guez Zapatero, anunciava el pla Rodalies 2008-2015 dotat amb 5.000 milions d’euros. Va ser exactament 38 dies abans de les eleccions generals en les quals va revalidar la vict√≤ria del 2004. Els comicis van catapultar ZP a un nou mandat gr√†cies a l’estratosf√®ric resultat aconseguit a Catalunya pel PSC, que va aconseguir 25 dels 47 escons en joc. El pla Rodalies va ser aix√≤, un tema cosm√®tic de gran impacte electoral i pr√†cticament nul¬∑la inversi√≥ econ√≤mica a Catalunya. Aix√≤ s√≠, es va traspassar a la Generalitat la gesti√≥ dels trens i el personal el 2010, en un dels canvis m√©s singulars del que suposa la transfer√®ncia d’una compet√®ncia: sense diners i per poder modificar els horaris, les freq√ľ√®ncies i el servei. Res m√©s, ja que la infraestructura continua en mans d’Adif i Renfe continua sent la responsable √ļnica del dia a dia.

A Zapatero el va seguir Mariano Rajoy, el mar√ß del 2017, amb una nova pluja de milions. En aquell moment la xifra sonava de nou molt b√©: 4.000 milions d’euros en un pla 2017-2025 que va definir, i aquestes van ser les seves paraules exactes, com a “realista, viable i verificable.” Nom√©s va ser veritat l’√ļltima cosa, ja que no era realista -mai no hi va haver intenci√≥ de dur-lo a terme- ni viable -ja que Rajoy seguia, com tots els presidents del govern espanyol, obsessionat amb l’AVE-. S√≠ que va ser perfectament verificable: s’ha pogut comprovar que va ser un gran espectacle de comunicaci√≥. Tan exagerat que les bromes ja es van originar el primer dia. Llavors, per qu√® ho va fer?, caldria preguntar-se. La resposta √©s ben senzilla, el seu objectiu era dissuadir els catalans del proc√©s independentista i com que a Madrid han apr√®s que l’important √©s anar anunciant coses, Rajoy va complir amb el gui√≥ preestablert i dels diners per a Rodalies mai m√©s no se’n va saber res; i, diguem-ho de passada, tampoc no hi va haver un gran inter√®s des de la denominada societat civil d’estr√®nyer el govern del PP.

I com que on n’hi ha dos n’hi ha tres, hem arribat a aquest divendres 11 de desembre de 2020 on el ministre de Transports, Jos√© Luis √Ābalos, ha presentat el seu pla 2020-2030 per a Rodalies amb una inversi√≥ de 6.345,92 milions d’euros. H√†bil, ha donat una enorme puntada de peu al tauler situant el final del seu pla d’aqu√≠ a deu anys. El de Zapatero era de set anys, el de Rajoy de vuit i el d’√Ābalos de deu. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami√† Calvet s’ha limitat a mostrar-se esc√®ptic i no t√© res d’estrany. Hauria pogut trobar expressions m√©s contundents i tampoc no hauria passat res. El cert √©s que a hores d’ara confiar, el que es diu confiar, no ho fan segurament ni els correligionaris d’√Ābalos al PSC.

La pol√≠tica no pot convertir-se en promeses i m√©s promeses, sobretot quan el que est√† en joc √©s la seguretat i la mobilitat dels ciutadans de Catalunya en una infraestructura b√†sica. Sap, ministre, com seria cre√Įble aquest pla? Si amb data 1 de gener de cada any se li transfer√≠s a la Generalitat aquesta quantitat per poder fer les obres i que el Ministeri es limit√©s a supervisar que els diners han anat a la destinaci√≥ correcta. La resta de coses, si em permet, s√≥n una gran broma i m√©s pr√≤pies del dia dels innocents, per al qual ja nom√©s en falten 11.
Informa:ELNACIONAL.CAT (12-12-2020)

307 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: