PER ENFORTIR L’AUDIOVISUAL CALEN DINERS, TALENT I ATREVIMENT

“Q√ľesti√≥ de diners… i de talent”.
Per enfortir l’audiovisual en catal√† calen diners, s√≠, per√≤ sobretot innovar i c√≥rrer riscos. La llengua vol atreviment. (FERRAN CASAS )

Malauradament, els diners estan a l’ordre del dia. Ho condicionen tot massa. Les prejubilacions de luxe dels funcionaris del Parlament i de la Sindicatura de Comptes, la baixa execuci√≥ pressupost√†ria del pla de Rodalies que us avancem avui, i tamb√© el greuge que molts empresaris i aut√≤noms senten amb les restriccions que encara duren. Tamb√© el futur de la nostra llengua. Per mantenir-ne el vigor entre els joves i en un context global, no nom√©s necessitem jutges que no tinguin ganes de fer la guitza, pol√≠tics decidits i ciutadans militants. Calen recursos, sobretot en el terreny de l’audiovisual, que est√† √≠ntimament lligat al futur del catal√† entre els m√©s joves.

Media.cat, l’observatori cr√≠tic de la comunicaci√≥ del Grup de Periodistes Ramon Barnils, va presentar ahir un interessant informe, redactat pel periodista √ąric Lluent, sobre l’√ļs del catal√† i els joves al sector audiovisual. S’hi constata la manca de referents potents, per√≤ tamb√© la manca d’inversi√≥ i la poca adaptaci√≥ que comporta al m√≥n digital per part de la Corporaci√≥ Catalana de Mitjans Audiovisuals malgrat els esfor√ßos que hi han dedicat alguns treballadors i directius. L’empresa p√ļblica √©s cada cop m√©s dependent d’un finan√ßament p√ļblic i en els darrers deu anys aquest s’ha redu√Įt de forma significativa passant de 334 milions a 243. Aix√≤ ha estat un aut√®ntic llast perqu√® ha afectat de forma singular a la producci√≥ de continguts i a l’aposta pels nous formats. TV3 i Catalunya R√†dio poden pagar sous, contractar algunes produccions externes per cobrir la seva graella i poca cosa m√©s.

Fa unes setmanes es va acordar renovar el consell de la CCMA i els nous consellers hauran d’establir les bases d’un concurs per triar directors dels mitjans. Al document estrat√®gic queda clar l’objectiu de posar-la al dia i tamb√© de racionalitzar despeses. Les dues coses s√≥n necess√†ries. Els diners s’han de gastar, √©s molt possible, de forma diferent i millor. Per√≤ no se n’han de gastar menys -com voldria el PSC-, sin√≥ m√©s si volem uns mitjans p√ļblics competitius i que siguin el motor de la conquesta de nous parlants del catal√† i del sector audiovisual. No s’hi valen receptes velles, per m√©s rom√†ntiques que ens semblin, com recuperar una s√®rie o l’altra o reobrir un canal de televisi√≥ convencional, m√©s encara tenint en compte que el jovent la consumeix cada cop menys i est√† en reculada.

L’aposta no ha de ser nom√©s econ√≤mica. Cal, en aquest √†mbit, un esfor√ß notable per anar a buscar els potencials consumidors m√©s joves -√©s el que fa, per exemple, Adolescents, el diari associat a Naci√≥Digital- i fer atractius uns continguts que els pares normalment nom√©s els prescriuen fins als sis anys. Despr√©s es busquen la vida en canals i formats que no s√≥n els de la televisi√≥ convencional i que s√≥n a les plataformes, a Twitch o a TikTok i aqu√≠ el catal√† no hi √©s o hi √©s molt poc. Hi ha creadors, per√≤ no tenen prou suport per optar pel catal√† i la CCMA no t√©, per ara, la recepta per captar-los i fer-los funcionar sota el seu paraigua. Els que coneixen com consumeixen audiovisual els joves aconsellen formats m√©s petits, de qualitat i que cre√Įn comunitat per guanyar referencialitat. Calen diners, s√≠, per√≤ sobretot cal innovar i c√≥rrer riscos. El catal√† vol atreviment.

Informa:NACIODIGITAL.CAT (19-1-2022)

67 Lectures | ‚Ä£ |
Que tothom ho sàpiga: