HA CALGUT MARXAR A PERPINYÀ PER VEURE COM UNA COMPANYIA AÈRIA PORTA EL NOM DE CATALUNYA

Una nova companyia aèria de nom català, però afrancesat, Air Catalogne, ha entrat al mercat europeu. Aquest petit operador ha estat fundat per Lionel Martí, director de l’escola de pilotatge perpinyanenca Aerofutur, i el pilot de línia Yannick Coronil. Un àngel inversor els ha facilitat l’inici de l’activitat, en la persona de Robert Guichet, creador de l’empresa tecnològica Pyrescom, amb seu a Cànoes.

Després d’haver-se estrenat recentment amb un primer vol xàrter per al club de rugbi a XIII Dracs Catalans, entre Perpinyà i el Regne Unit, Air Catalunya inaugurarà al mes de juny enllaços aeris cap a Palma de Mallorca i Eivissa, des de Perpinyà. Al juliol, la companyia obrirà un servei cap a París-Charles de Gaulle, amb dues rotacions setmanals i un preu mitjà de 130 euros.

Air Catalunya opera per ara amb un avió construït per ATR (Regional Transport Aircraft), model ATR 72. Per als seus primers passos, la companyia és sostinguda per “una empresa europea líder”, destaquen els seus fundadors.

Aquest no és el primer intent per aconseguir una companyia de vol amb algun element nominal que connecti amb Catalunya. L’any 2002 es va posar en funcionament el projecte d’Air Catalunya, que pretenia connectar Madrid amb aeroports repartits pel territori català (Lleida-Alguaire, Sabadell, la Seu d’Urgell, les Terres de l’Ebre i Barcelona-Bages), però que no va aguantar ni uns mesos de vida.

L’any 2006 Iberia es va plantejar molt seriosament, i fins i tot ho va arribar a anunciar públicament, que batejaria una nova empresa de baix cost que volaria des del Prat com a Catair (Catalunya Airlines). A l’hora de la veritat, aquesta denominació es va utilitzar per a designar la societat matriu que impulsava la companyia, que es va acabar coneixent com a Clickair fins al 2010, any en què va ser absorbida per Vueling.

També al mateix 2006, va existir una segona oportunitat. El grup d’inversors catalans agrupats al voltant de Catalana d’Iniciatives i de Turisme de Barcelona va comprar Spainair, que patia una important crisi econòmica i d’imatge arran d’un important accident ocorregut a l’Aeroport de Barajas el 20 d’agost del 2008, on van perdre la vida 154 persones. L’adquisició i el posterior trasllat de la seu de l’aerolínia al Prat, va comportar que s’especulés amb un canvi de nom que el vinculés amb Catalunya. Finalment, tot plegat es va quedar en un simple rentat de cara, que no va anar més enllà del logotip i la imatge corporativa. El seu president, Ferran Soriano, va ser molt contundent descartant aquest rebateig: “La decisió és clara, el nom no es canviarà perquè Spanair és una marca coneguda”. Spainair amb aquesta denominació va deixar de volar tres anys després.

Una companyia anterior, també desapareguda, però l’any 1978, comptava una denominació de reminiscències catalanes, era la francesa Catair. En veritat, es tractava d’un acrònim de Compagnie d’Affretements et de Transports Aériens. Res a veure amb Catalunya.
Informa:RACOCATALA.CAT (18-5-2021)

130 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: