El president a l’exili, Carles Puigdemont, ha alertat aquest diumenge de l’augment de “les vulneracions dels drets dels catalanoparlants” i ha fet una crida a “litigar sempre” que es visqui una d’aquestes situacions. “Pot semblar que no hi ha res a fer, i que per evitar conflictes i situacions incòmodes és millor canviar de llengua. No és així”, ha defensat en una piulada. En aquesta línia, ha mostrat una sentència del Tribunal Europeu de Drets Humans que, segons Puigdemont, demostra que “si es litiga fins al final, es guanya”.
El president a l’exili ha exposat el cas del polític Lyutvi Ahmed Mestan, que va ser multat el 2013 pel govern búlgar a pagar 1.000 euros per haver parlat en turc en un acte públic quan era líder d’una formació que representava la minoria turca de Bulgària. Tot i que la “immensa majoria” dels presents utilitzaven aquesta llengua, el governador regional va decidir multar-lo per haver infringit la llei, segons ha explicat Puigdemont. “En efecte, el Codi Electoral de Bulgària imposa la prohibició absoluta d’utilitzar en campanya electoral cap altra llengua que no sigui el búlgar”, ha apuntat l’eurodiputat de Junts.
El polític búlgar, però, va invocar l’article 10 de la Convenció Europea de Drets Humans i aquest dimarts el Tribunal Europeu de Drets Humans ha fet pública la seva sentència, on condemna Bulgària per haver violat aquest article. “Els arguments són clars: la importància que representa el pluralisme, la tolerància i la protecció de les minories per a una societat democràtica. I que el respecte a les minories, “lluny d’afeblir les democràcies, no pot fer altra cosa que enfortir-les””, ha indicat Puigdemont.
Davant aquesta sentència, el president a l’exili ha fet una crida a litigar fins al final quan es vulneren els drets lingüístics dels catalanoparlants, encara que ha admès que “l’Estat espanyol incompleix el 61% de les sentències condemnatòries que li dicta el Tribunal de Drets Humans”. “Però l’acumulació d’evidències ens fa més forts per defensar-nos i protegir-nos, atès que els poders que n’haurien de tenir cura ens deixen completament desemparats”, ha argumentat. Segons Puigdemont, “en qüestió de drets fonamentals ens cal litigar sempre”. “Hi ha entitats, com Plataforma per la Llengua i Òmnium Cultural que tenen experts i experiència en la defensa dels drets lingüístics”, ha afegit. En aquesta línia, el líder independentista ha remarcat que denunciar casos de vulneració dels drets dels catalanoparlants ha d’anar més enllà de les xarxes socials: “Exercim els nostres drets de ciutadans i presentem demandes estratègicament orientades”.
Informa:ELNACIONAL.CAT (7-V_2023)