El grup de treball que lidera el doctor Oriol Mitjà té enllestit l’informe amb les recomanacions al govern per al desconfinament gradual de Catalunya durant la crisi del coronavirus 2019. Entre les eines per a augmentar la capacitat de control i aconseguir aïllar la malaltia i permetre una tornada gradual a a vida pública, el document inclou un Certificat Digital vinculat al Carnet de Vacunació, és a dir, un passaport d’immunitat que inclourà l’estat immunològic de cada persona i segons el qual, tindrà una mobilitat més àmplia o més reduïda.
Tot plegat s’explica en l’informe definitiu elaborat per Mitjà i el seu equip ’Eines i Estratègies pel desconfinament de Catalunya. Document de Treball: posicionaments i recomanacions’. L’informe queda pendent d’aprovació per part del govern. VilaWeb hi ha pogut accedir i conèixer més en detall com funcionarà aquest passaport, que podria ser en format paper o digital mitjançant una app mòbil. Abans d’arribar a aquest punt, cal que el govern hagi comprat 1,5 milions de tests d’infecció aguda (PCR) i uns 6 milions de tests serològics, tal com demana l’informe. Amb els PCR es pot saber si una persona està infectada pel virus, mentre que amb els tests serològics es poden detectar els anticossos positius (IgG) i saber quines persones ja són immunes a la malaltia. Actualment es calcula que només un 15% de la població és immune a la Covid-19, de manera que el gruix dels ciutadans de Catalunya són encara susceptibles de ser infectats o transmetre la malaltia.
Desconfinament: Les parts essencials del document que Oriol Mitjà ha lliurat al govern
Un cop es tingui el material de detecció s’iniciaria el testatge poblacional tot prioritzant la població de risc i essencial. És a dir, sanitaris, residències, treballadors de cara al públic i altres empleats essencials. Després s’ampliaria a altres professions que poden actuar com a vectors de contagi. El document posa com a exemples assistents de la llar o cangurs. Llavors caldria desenvolupar un pla logístic per posar el màxim nombre de punts de testatge a disposició de la població en CAPS, hospitals, farmàcies i mútues provades. La PCR s’hauria de fer un cop al mes, mentre que els tests serològics cada quatre mesos.
Tots aquests resultats s’abocarien en l’anomenat certificat digital o passaport immunitari, que ha de ser personal, privat i transportable, i s’aniria implementant de forma progressiva. El seu funcionament seria clar. Es tindria un estatus vermell si la persona dóna positiu al PCR o ha tingut un contacte directe recent –aquest rastreig funcionaria a través d’una aplicació mòbil–; estatus groc si té una PCR negatiu de fa menys de trenta dies i no té contacte o símptomes; i estatus verd si té anticossos (IgG) contra el coronavirus i una PCR negativa.
Per cada un dels estatus del passaport, l’informe preveu un procediment com a mesura de control i aïllament de la malaltia. En cas de tenir un estatus vermell, aquella persona haurà d’aïllar-se catorze dies o fins que pugui tornar-se a fer la PCR i aquesta surti negativa. Si l’estatus és groc, la persona podria mantenir la interacció social i treballar amb precaucions. En cas de formar part de la població de risc –sanitaris, residències, treballadors essencials i treballadors que estan de cara al públic–, la PCR es repetiria cada trenta dies. Per últim, les persones que tinguessin un estatus verd al passaport, no tindrien cap restricció en l’àmbit social i laboral i només caldria que reconfirmessin la seva immunitat cada sis mesos.
Què ens permetria aquest passaport?
Aquest passaport permetria desenvolupar amb seguretat alguns dels cinc passos del desconfinament. Asseguraria un retornar de forma segura als llocs de treball i recuperar les interaccions socials. Per això caldria que els equipaments i les empreses es dotessin de lectors de passaport d’immunitat (codi QR). L’informe cita llocs com hospitals, residències, edificis públics, empreses, transports, escoles, universitats, restaurants, sales de concerts, gimnasos o llocs turístics, però no especifica com s’hauria d’utilitzar.
L’informe també explicita que aquesta mesura, que inclourà informació personal de la ciutadania, s’hauria de desenvolupar garantint els estàndards europeus en ús de dades personals. Per això també recomana que es tingui en compte la tecnologia Blockchain, que pot oferir avantatges en termes de seguretat i privacitat. També afegeix que és una mesura que té un caràcter d’urgència i extraordinarietat, motiu pel qual hauria de desaparèixer quan ja hi hagi normalitat.
Informa:VILAWEB.CAT (20-4-2020)