( QUICO SALLÉS )
Preocupació. Aquest és l’estat en què defenses i condemnats tenen davant la seva situació penitenciària que ara resta a mans de Manuel Marchena, el president del Tribunal sentenciador. Si Marchena anula els seus drets penitenciaris, els presos esperen una resposta “contundent” del sobiranisme. “No seria ni dret penal de l’enemic, sinó dret penitenciari i processal de l’enemic”, carreguen fonts de les defenses i dels mateixos presos polítics. L’ofensiva de la Fiscalia per obligar-los a complir sí o sí la pena engarjolats i a no gaudir de cap dels drets penitenciaris als que poden accedir els presos polítics, és insadollable. Fins i tot, amb arguments com ara la manca de processos de reeducació ideològica.
De fet, el ministeri públic ha recorregut totes les decisions de canvi de règim penitenciari. Unes pretencions que fins ara no han reeixit, perquè els jutges de Vigilància penitenciària han aturat els peus de la fiscalia. Ara bé, a través d’una estratègia processal, i amb la col·laboració del jutge de vigilància penitenciària de Lleida, l’aplicació del règim del 100.2 als presos polítics ja està a la seu del Suprem. Els fiscals del procés, amb Javier Zaragoza al capdavant, reclamen que el Suprem anul·li el 100.2 per considerar-lo un “tercer grau encobert”.
Els presos temen que Marchena tombi els seus drets penitenciaris i els retorni al primer grau de reclusió. Un règim amb escassos permisos justificats i que no els permetria treballar, fer les activitats de voluntariat o la cura de familiars, ni gaudir de sortides de cap de setmana. “És probable que els tanqui i tiri les claus”, apunten fonts de la defensa des de presos polítics de tots els colors consultats pel Món. Una situació que consideren que hauria de “mobilitzar no només el sobiranisme sinó qualsevol demòcrata perquè afecta als drets d’un sistema penitenciari fomentat en l’estat de dret i la reinserció, no en la revenja”.
“Ja hem superat la fase del dret penal de l’enemic, ara estem en fase de dret processal i penitenciari de l’enemic”, es queixen fonts de les defenses. Si Marchena fa una interpretació restrictiva dels seus drets penitenciaris orquestrarà una nova doctrina que passaria per sobre de la intepretació que fins ara han fet els jutges de vigilància penitència i les mateixes Audiències. De fet, el mateix recurs de Fiscalia en el cas concret de Carme Forcadell, ja deixa de banda la possibilitat que l’Audiència de Lleida s’expressi. En aquest sentit, les defenses i Justícia recorden que només un 7% de les qualificacions de règim dels interns acordades per les Juntes de Tractament són tombades als tribunals. “Esperem que no estiguin en aquest 7% i si ho està, esperem una resposta dels demòcrates”, reclamen els presos.
Informa:ELMON.CAT (19-7-2020)