Quan vas començar a fer vídeos i per quÚ?
Vaig començar a penjar vĂ­deos el desembre del 2016. A casa meva sempre m’havien gravat, de ben petita. Tinc vĂ­deos de la meva iaia on surto fent una cosa molt similar al que faig ara. Llavors un dia vaig descobrir que en Joan Grivé (Instagram: @sir.joan), a qui ja coneixia, penjava vĂ­deos a internet i vaig decidir fer el mateix. PerĂČ ho vaig començar sense cap mena d’intenciĂł. Senzillament em semblava divertit. De cop i volta, sense voler-ho, tot s’ha convertit en una altra cosa.

(…)Parlem de la llengua. Fa mĂ©s o menys un any, vas penjar un vĂ­deo a Instagram on explicaves que utilitzaves el catalĂ  pel simple fet que Ă©s la llengua que parles a casa. La gent t’ho demanava?
La qĂŒestiĂł Ă©s que els vĂ­deos imitant influencers els feia en castellĂ  i per aixĂČ vaig guanyar seguidors. Realment, la diferĂšncia numĂšrica de visites Ă©s abismal: quan faig un vĂ­deo en castellĂ , en tinc cent mil; i en catalĂ , trenta mil. Em van començar a demanar per quĂš feia els vĂ­deos en catalĂ  si amb el castellĂ  podria arribar a molta mĂ©s gent. Amb el vĂ­deo que vaig penjar nomĂ©s pretenia expressar simplement que sempre he parlat en catalĂ . Quin sentit tindria que jo ara fes vĂ­deos en castellĂ ? No hi trobaria cap mena de lĂČgica.

Fa uns dies vam conĂšixer les dades de l’Enquesta d’Usos LingĂŒĂ­stics del 2018, on el catalĂ  es presenta com la llengua d’Ășs habitual per un 36% de la poblaciĂł, i l’estudi sociolingĂŒĂ­stic de la Plataforma per la Llengua dut a terme als patis dels centres educatius de zones urbanes, que mostra com el catalĂ  nomĂ©s Ă©s present en el 14% de converses als instituts. Com a generadora de continguts a les xarxes, quin paper creus que pots tenir en el foment de l’Ășs del catalĂ , sobretot entre els joves?
Crec que Ă©s important que hi hagi gent que parli catalĂ  a les xarxes i que de veritat arribi als adolescents. D’aixĂČ me n’he adonat fa relativament poc, a partir del moment que els mitjans es van començar a interessar per mi com a persona de referĂšncia que crea continguts en catalĂ . Els adolescents consumeixen nomĂ©s internet. Llavors, si a internet no hi ha catalĂ , no parlaran catalĂ . És aixĂ­ de senzill. Crec que el meu paper a les xarxes Ă©s important no nomĂ©s perquĂš els joves sentin el catalĂ  mĂ©s seu, sinĂł tambĂ© perquĂš altra gent s’animi i sorgeixi una comunitat de creaciĂł en catalĂ  a les xarxes. AixĂČ Ă©s el que va passar el 2016, quan en Joan GrivĂ©, El racĂł de l’HipĂČlit (Instagram: @elracodelhipolit) o jo mateixa vam obrir els nostres comptes. Fins llavors, fent vĂ­deos en catalĂ  nomĂ©s hi havia la Clara Moraleda, coneguda com a Leopolda Olda a YouTube.

Has conegut algĂș que hagi començat a fer vĂ­deos en catalĂ  desprĂ©s d’haver-te descobert?
SĂ­. Sobretot hi ha gent que en feia en castellĂ  i ara tambĂ© en fa en catalĂ , com en Pol Gise (Instagram: @polgisecat), que va començar desprĂ©s de veure alguns vĂ­deos d’en Joan GrivĂ© i meus. Ara tĂ© molts seguidors i Ă©s una persona important en la comunitat d’instagramers en catalĂ .

Als teus vĂ­deos, a banda de parlar d’amors platĂČnics, de stalkejar, de shippejos, de fer-se gran o de la UAB, tambĂ© dones a conĂšixer escriptors com Gabriel Ferrater, Caterina Albert, Joan Vinyoli o Miquel MartĂ­ i Pol. Crec que ajudes a acostar la literatura catalana als joves.
Sempre que he fet vĂ­deos parlant de literatura o recitant poemes, la gent ho ha rebut molt bĂ© i penso que Ă©s perquĂš em segueixen com si fos la seva cosina, que parla sobre temes adolescents i tambĂ© sobre literatura. Ho trasllado a un vĂ­deo de la mateixa forma que si estiguĂ©s amb una amiga i li llegĂ­s un poema de Gabriel Ferrater. Estic contenta perquĂš m’obre molta gent preguntant-me sobre poemes que poden llegir. AixĂČ Ă©s molt positiu. Almenys sempre hi haurĂ  una persona que s’interessi per un autor i conegui una mica mĂ©s la nostra literatura.

Et vam veure al Llenguaferits del 30 minuts, on parlaves, entre altres coses, de la importĂ ncia de prendre’s certes llicĂšncies lingĂŒĂ­stiques per sonar natural i arribar als joves. Adequar-se al context Ă©s fonamental i de cap manera Ă©s incoherent amb un bon coneixement de la llengua catalana. En algun moment has rebut crĂ­tiques per la teva forma de parlar, com li va passar a  la RosalĂ­a amb el cumpleanys?
Abans gens, perquĂš em seguien nomĂ©s adolescents i parlaven el mateix catalĂ  que parlo jo. PerĂČ ara que he començat a tenir mĂ©s veu als mitjans, sĂ­ que alguns seguidors sĂłn mĂ©s puristes i em diuen que hauria de parlar un catalĂ  mĂ©s correcte. És exactament el mateix que la RosalĂ­a, que no va posar cumpleanys perquĂš no sĂ piga que Ă©s aniversari. Ho va posar perquĂš Ă©s el seu registre. Si utilitzo castellanismes Ă©s perquĂš parlo aixĂ­ en la meva vida real i no ho canviarĂ©. Podria parlar com Pompeu Fabra, perĂČ perdria molts seguidors, perquĂš no es sentirien a prop del que jo faig. Penso que un error que s’ha comĂšs molt a l’hora d’intentar que els adolescents parlin catalĂ  Ă©s acostar-los a un catalĂ  que ells no coneixen i que veuen antic.

Un dels grans elogis de la sĂšrie MerlĂ­, que tu seguies de molt a prop, va ser la versemblança lingĂŒĂ­stica.
Merlí va aconseguir una molt bona audiĂšncia principalment per l’Ășs d’un catalĂ  de veritat, del carrer, com fem en Joan GrivĂ© i jo. Si Merlí haguĂ©s sigut com les altres sĂšries de TV3, els adolescents no s’hi haguessin sentit identificats, perquĂš el catalĂ  que s’hi utilitza no Ă©s el seu.

Com a instagramer i youtuber, quĂš creus que s’hauria de fer perquĂš el catalĂ  tornĂ©s a ser una llengua de referĂšncia entre els adolescents?
Realment no ho sĂ©. Estic molt preocupada per aquest tema. Penso que anem per bon camĂ­. La CorporaciĂł Catalana tĂ© un compromĂ­s amb la llengua i aposta per programes com Adolescents iCat, fet que dona visibilitat al catalĂ  de cara als adolescents. Alguns diuen que s’hauria de pagar els youtubers catalans que fan els vĂ­deos en castellĂ , com la Dulceida, perquĂš els facin en catalĂ . No crec que aquest sigui el camĂ­. Crec que la gent ha de fer els vĂ­deos en catalĂ  si realment sent que Ă©s la seva llengua. De moment penso que tinc sort, perquĂš ser una referent en catalĂ  pels joves Ă©s la meva feina i aixĂČ fa que em senti molt implicada en tot allĂČ que crec.

Informa:ARA.CAT (7-8-2019)