TV3 GOLEJA EN QUALITAT EN LA NIT ELECTORAL

A les 19.22 h de la tarda, el periodista Ernesto Ekaizer deia a TV3: “Jo auguro que el PP tindrà una pèrdua de milions de vots. S’ensorrarà”. Efectivament, el partit de Pablo Casado va perdre quatre milions de vots. Aquesta aposta ferma per una predicció contrastava amb els tòpics que es deixaven anar en altres cadenes: “Serà una nit de grans sorpreses”, “Aquestes eleccions generals són més que unes eleccions generals” (García-Ferreras dixit ). Tenir Ekaizer a la taula sempre és garantia de titulars contundents i vaticinis encertats.

La Sexta va escalfar motors des del migdia per captar l’audiència, demostrant, una vegada més, la seva habilitat per fer periodisme de la buidor absoluta. Fabricació de suspens i emoció, creació d’expectatives, per mantenir l’audiència atrapada en el no res. Ens van entretenir retratant “ la España vacía”, els pobles buits amb censos electorals de menys de cinquanta persones. Quan en el programa Liarla Pardo van informar de l’elevada participació a Catalunya, això es va convertir en un problema: “A veure, no sempre és bona una participació excessiva, perquè això encareix el preu de l’escó”. Insòlit que, en democràcia, es lamenti la mobilització i es titlli fins i tot d’excessiva. ¿A partir de quin percentatge de participació es considera que vota massa gent?

 

TELECINCO MANIPULA ELS SONDEJOS

 

El sondeig electoral fet per l’empresa GAD3 els va pagar l’associació de televisions públiques d’Espanya, la FORTA. Les teles privades se’n van aprofitar recollint els seus resultats. La Sexta, després de menysprear el periodisme de TVE pel que fa als debats electorals, d’això no se’n queixava. Más periodismo. L’escàndol es va produir a Telecinco. A l’hora de reproduir els resultats del sondeig van manipular els escons del PP. Mentre que el resultat del sondeig calculava una forquilla de 69-73 diputats, a Mediaset n’hi atribuïen 71-75 i no ho van corregir.

A Telecinco un tertulià fins i tot apuntava que el títol de Lliga del Barça havia influït en els resultats.

 

TERTÚLIES I MOLTA INTENSITAT

 

A La Sexta no havien passat ni quinze minuts dels primers resultats ni el 15% de vot escrutat que ja feien càbales sobre un possible pacte entre el PSOE i Ciutadans per assolir una possible majoria. En canvi, a TV3 van trigar mitja hora a tenir en compte aquesta opció. Amb un 40% escrutat, el titular de La Sexta era: “El PSOE segueix al capdavant”, com si això pogués ser provisional. Van esperar a tenir escrutat el 57% per anunciar la victòria de Pedro Sánchez. Antonio García Ferreras és un gran venedor de motos, però un periodista molt fluix a l’hora d’analitzar resultats electorals: no sap fer res més que repetir fins a la sacietat, amb una intensitat exagerada, el número d’escons de cada partit, fins i tot sense posar els resultats a la pantalla. La nit electoral a La Sexta és un Al rojo vivo en versió nocturna.

A Antena 3 i a Mediaset (emissió simultània entre Telecinco i Cuatro) es van limitar a la fórmula de la tertúlia mentre anaven avançant els vots escrutats. En aquestes dues cadenes, les conclusions més interessants eren de Javier Ruiz, el presentador que s’ha quedat sense informatiu perquè la cadena s’ha carregat els noticiaris i, de retruc, el poc periodisme que tenia.

A TVE, Ana Blanco i Carlos Franganillo van fer una nit electoral correcta i austera.

 

TV3 I L’ASCENSOR DE REALITAT

 

Mentre la resta de cadenes van funcionar amb uns grafismes del segle XX, TV3 va marcar les diferències amb un llenguatge audiovisual propi de la televisió del futur. La cadena pública catalana va tornar a ser capdavantera pel que fa a la realitat augmentada en l’exposició dels resultats electorals. L’ascensor per on es van moure Carles Prats i Raquel Sans per accedir als diferents nivells d’informació era espectacular. Van aconseguir crear un joc d’espais virtuals interconnectats i una sensació de verticalitat (insòlita a la televisió) impressionant. Sobretot, s’ha de reconèixer el domini dels professionals que, movent-se en un espai real buit, van saber integrar-se en un àmbit virtual immens com el que vèiem des de casa. Un exercici televisiu ambiciós i exigent que demana hores de preparació.

S’hi ha de sumar, també, el millor plató de la nit. Lídia Heredia i Toni Cruanyes, impecables, amb la tensió justa per no perdre el somriure, van repartir joc amb eficàcia i seguretat. Van crear suspens amb el compte enrere del sondeig i amb l’aparició dels primers escrutinis. Les taules d’anàlisi es van mantenir en el to periodístic que exigeix una televisió pública i les constants connexions van ser àgils i sense situacions caòtiques. Eficàcia informativa i tecnològica.

Després d’una campanya electoral en què TV3 ha sigut la diana fàcil i molts candidats han comminat a tancar-la, la cadena i els seus treballadors han contestat amb un treball periodístic impecable.

Informa:ARA.CAT (29-4-2019)
326 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: