UN CAS DE DIGNITAT: UN PEDAGOG DENUNCIA LA IMPOSICIÓ DE L’ESPANYOL A LA UAB I ABANDONA UN MÀSTER

El pedagog Jordi Juanico Sabaté ha denunciat la imposició de l’espanyol a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la prohibició del català, i ha plantat la seva docència en un màster per tal de denunciar aquesta situació.

“Acabo d’abandonar la docència d’un màster de la UAB perquè obligaven a fer-la en castellà i prohibien el material en català. Malauradament, cada vegada s’està menystenint més la nostra llengua amb les excuses de la internacionalitat, etcètera”, ha indicat a la xarxa.

“Malauradament no crec que aquestes accions individuals i de militància serveixin de res, només per la meva pau i dignitat personal. Però si més no, fer-ho públic per aquí potser ajuda a pensar que tenim un problema gros com a cultura i com a nació, si continuem per aquest camí. Jo sé que hi perdré diners i potser prestigi acadèmic. Però la meva consciència i la meva dignitat, i la de la meva cultura, estan per damunt d’això”, ha afegit.

Aquesta notícia ha coincidit amb el fet que el català cada cop es parla menys a l’escola, contravenint la immersió lingüística que estableix la llei. Només el 46,8% dels professors s’adreça als alumnes en català, mentre que el 2006 ho feien el 63,7%.

“En els darrers 15 anys s’ha donat una davallada del català”, ha reconegut el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, amb les dades a la mà. En aquest context de caiguda lliure, el conseller ha constatat que “és l’hora d’abordar aquesta situació”. Així, ha posat èmfasi en el fet que “fins ara teníem percepcions, ara ho comencem de concretar”.

“El català és i seguirà sent la llengua vehicular. És una llengua de present i futur”, ha afegit.

Mentrestant, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha tornat a anul·lar un projecte escolar per considerar que “no contempla el caràcter vehicular de l’espanyol com a llengua oficial”. Es tracta del projecte lingüístic del col·legi Puig de les Cadiretes de Llagostera (Gironès), que pretenia explicitar el català “com a eix vertebrador” i “llengua vehicular” d’ensenyament. La secció cinquena de la Sala Contenciosa Administrativa del TSJC ha decidit que aquest projecte “no és conforme a dret”, ja que no garanteix que els infants rebin “un ensenyament que inclogui el castellà com a llengua vehicular en proporció raonable”.

Amb aquesta darrera decisió, ja són sis els projectes lingüístics que han estat tombats pel TSJC. Aquests inclouen l’Escola Puig de les Cadiretes de Llagostera (pública); l’Escola Frangoal de Castelldefels (concertada); l’Escola Aura de Reus (concertada); l’Institut Els Pallaresos d’Els Pallaresos (públic); l’Escola Bogatell de Barcelona (pública) i l’Escola Josefina Ibáñez d’Abrera (pública).
Informa:ELNACIONAL.CAT (4-XI-2021)

68 Lectures | ‣ |
Que tothom ho sàpiga: