VERITAS ES NEGA A READMETRE LA TREBALLADORA DESPATXADA PER PARLAR EN CATALĂ

La cadena de supermercats Veritas sâha negat a readmetre la treballadora acomiadada per parlar en catalĂ en lâacte de conciliaciĂł que sâha fet aquest migdia entre lâempresa i lâafectada, segons que ha informat en un piulet la Plataforma per la Llengua.
Dâaquesta manera, lâempresa ha rebutjat dâarribar a un acord amb la treballadora acomiadada i, per tant, la denĂşncia tirarĂ endavant i la companyia serĂ citada a judici.
Els fets es remunten al 31 de març, quan la treballadora va rebre una carta en què Veritas li comunicava que lâacomiadava perquè no havia superat el perĂode de prova. Hi treballava dâençà del 10 de febrer, i al cap de dos dies dâhaver-hi entrat, una companya que tambĂŠ acabava de començar ja li va demanar que li parlĂŠs en castellĂ , perquè, tot i entendreâl, el catalĂ no li agradava. La treballadora es va continuar comunicant en catalĂ amb els companys de feina i accedia a canviar de llengua si algun client no lâentenia.
Tanmateix, al cap de deu dies, lâencarregat va enviar un missatge al grup de WhatsApp dels treballadors amb diferents consignes. Entre aquestes consignes, escrites en castellĂ , nâhi havia una especificava: âA lâhora de parlar entre companys, farem servir lâidioma que sigui mĂŠs còmode per a totes dues parts.â I una altra que deia: âA lâhora dâatendre un client, se li ha de respondre en el mateix idioma en què sâexpressa.â En tots dos casos, lâencarregat avisava que si no es respectaven les ordres, es podria considerar una falta greu i ser motiu de sanciĂł.
Lâordre especificava que la consigna era vĂ lida tant si el client parlava en castellĂ com si parlava en catalĂ , però la companya que li havia dit el primer dia que el catalĂ no li agradava tampoc ho va respectar i es va continuar expressant amb tothom en castellĂ . Quan els dos treballadors de lâempresa, externs a lâestabliment, van visitar la botiga, van voler posar a provar la treballadora ara acomiadada i van fer constar que els parlava en catalĂ tot i que ells sâhi havien adreçat en castellĂ .
Quan, una vegada acomiadada, la treballadora va tornar a lâestabliment a recollir les seves pertinences, va demanar a lâencarregat que li expliquĂŠs els motius de lâacomiadament i ho va enregistrar. En un primer moment, lâencarregat va defensar que volien prescindir de les treballadores de vint hores per motius organitzatius, però desprĂŠs, tal com se sent a lâĂ udio, va reconèixer que la seva superior li havia explicat que els treballadors externs sâhavien queixat perquè ella no els havia atès en castellĂ .
La treballadora li explica que ella els responia en catalĂ perquè veia que lâentenien, i expressa que quan els clients no lâentenen, sĂ que respon âen castellĂ , en francès o en alemanyâ, però que aquest no va ser el cas: âNo meân van dir res!â, critica. A mĂŠs, la treballadora tambĂŠ li transmet que la seva companya parla en castellĂ amb tothom i que âno ha tingut cap problemaâ, a diferència dâella, que ha estat acomiadada.
Lâempresa nega rotundament les acusacions
En un comunicat publicat el 5 de maig arran del cas, lâempresa reivindicava el seu respecte, estima i defensa de la llengua catalana i negava rotundament que lâacomiadament de la treballadora haguĂŠs estat per haver parlat catalĂ . âFa mĂŠs dâun mes que li vam comunicar de manera oficial la finalitzaciĂł del perĂode de prova per no complir les expectatives per les quals va ser contractada. En cap cas la finalitzaciĂł del seu contracte va ser per motius lingĂźĂsticsâ, va escriure Veritas.
Alhora, lâempresa lamentĂ que la treballadora haguĂŠs publicat un vĂdeo que consideren que va ser enregistrat sense consentiment i va ser editat ââraĂł per la qual no recull la totalitat ni la realitat de la conversaâ, deien. Malgrat això, fonts de la companyia digueren que analitzen el cas per aclarir-ne tots els detalls: âRevisarem els procediments interns per garantir el compromĂs amb la nostra llengua, amb el mĂ xim respecte per la pluralitat lingĂźĂstica.â
El director general tambĂŠ nega que hi hagi hagut cap discriminaciĂł lingĂźĂstica
Aquell mateix dia, en una entrevista a El matĂ de Catalunya RĂ dio, el director general de la companyia, Silvio Elias, va negar categòricament lâacomiadament de la noia per motius de llengua. âĂs inconcebible. Tot sĂłn conclusions dâella. No hi ha cap normativa interna que faci esment a la llengua. [âŚ] Aquesta noia no ha estat acomiadada, simplement va acabar el perĂode de prova. NomĂŠs feia dos mesos que treballava a lâempresa. No encaixa amb el perfil, això passa cada dia.â
Elias tambĂŠ remarcĂ que lâempresa no tenia cap normativa interna que fes esment a la llengua i va acusar la treballadora dâhaver editat lâĂ udio: âEns consta que aquest Ă udio estĂ editat i tĂŠ talls. Part de la conversa no estĂ reflectida i hi ha una part del context que no tenim. Ăs un Ă udio gravat sense consentiment.â Tanmateix, diguĂŠ que si es demostrava que els fets havien estat tal com denunciava la noia, actuaraien: âNosaltres no utilitzarem mai la llengua per collar ningĂş.â
Informa:VILAWEB.CAT (26-V-2023)